• Bellan80

Min dotter vägrar ta flaskan,,men jag vill sluta amma..hur gör jag? :(

Har en dotter på 7.5månad..jag vill sluta amma NU detta mest pga hon bitter mig nu när hon fått tänder:S Till saken hör den att hon vägrar ta flaskan..hur gör jag? Hur gör ni i samma situation? HOn ammar sig nästan alltid till söms så det är svårt o känner mig elak nu när jag vill sluta!

• Svar på tråden Min dotter vägrar ta flaskan,,men jag vill sluta amma..hur gör jag? :(
  • Ulle75

Hur äter hon i övrigt på dagen? Om hon inte äter fullamål så avvakta och trappa upp med gröt och mat. Tips på att ta flaska är att testa olika nappar/drickpipar och att pappan ger. Min erfarenhet är att dom snabbt vänjer sig av med bröstet även här är det oftast enklast om pappan tar nattningen i början.

• parvati

Har du provat att pumpa ur och ge i flaskan? Vill du sedan sluta amma kan du blanda bröstmjölk med ersättning och succesivt minska ner bröstmjölken.

• Bellan80

hon äter mat redan..men kanske för lite..får testa mer och oftare så att hon blir belåten.
    ja det kan man ju oxå testa..det där med pumpningen:)

• N3D

de har ju alltid perioder då de kan bitas... men om du endast vill sluta amma pga detta och egentligen vill förtsätta så, låter du bara henne veta att det gör ont. 
    hon kommer att sluta med detta.  

• La Lola

Hur länge har ni försökt med flaska?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • N3D
    Bellan80 skrev 2010-08-25 09:55:44 följande:
    jag skriker(kan inte låta bli) men då skrattar hon bara..HM :)
    ta bort bröstet från henne en stund för att markera att hon inte får göra sådär... jag minns att min son också skrattade när han hade bitit mig och jag skrek, han tyckte väl att det var överaskande att höra sin mamma skrika sådär helt plötsigt. 
    jag ammade honom i över 1½ år, så hans bitande gick över, annars skulle jag aldrig orkat fortsätta sålänge.  
  • Anna o Leia

Har du provat att först amma tills hon nästan har somnat och sen försiktigt lirka in flaskan i munnen? på så vis kanske hon vänjer sig lite sakta och omedvetet vid flaskan

• Anna o Leia
    ND3 skrev 2010-08-25 10:13:13 följande:
    ta bort bröstet från henne en stund för att markera att hon inte får göra sådär... jag minns att min son också skrattade när han hade bitit mig och jag skrek, han tyckte väl att det var överaskande att höra sin mamma skrika sådär helt plötsigt. 
    jag ammade honom i över 1½ år, så hans bitande gick över, annars skulle jag aldrig orkat fortsätta sålänge.  
    hihi så gjorde jag oxå under en perion då min dotter bet mig jag ammade henne i två år
  • RMM

Var envis och erbjud inget annat än flaskan. När barnet är tillräckligt hungrigt äter det. För att efterlikna amningstunden kan du klä av dig lite upptill och ha hud mot hud.

• N3D
    Anna o Leia skrev 2010-08-25 12:38:51 följande:
    hihi så gjorde jag oxå under en perion då min dotter bet mig jag ammade henne i två år
    ja, allt är ju övergående :) och jag ville ju amma så det var bara att härda ut... 
  • Anna o Leia
    ND3 skrev 2010-08-26 10:50:11 följande:
    ja, allt är ju övergående :) och jag ville ju amma så det var bara att härda ut... 
    jo precis. samma här.
Svar på tråden Min dotter vägrar ta flaskan,,men jag vill sluta amma..hur gör jag? :(