• Anonym (Arbetslös)

    Ang kvotering av föräldrarpenning

    Hur tänker ni Socialdemokrater att vi ska lösa det vid en ev kvotering av föräldrarpenningen, då jag är arbetslös och min man jobbar. Den enda inkomst som jag har är fp, om helt plötsligt min man skulle vara hemma, så skulle vi inte enbart förlora 25% av hans lön, utan även de få, men hjälpsamma  tusenlappar som jag får ut.
    Detta skulle resultera i att vi blir tvungna att sälja hus, bil mm, slita upp barnen från det som är känt och flytta.
    Tycker ni att det är en rimlig begäran att ge till en familj?

    Jag tycker att ni försöker fixa ett problem i helt fel ändå. Lösningen för att få båda föräldrar att vara hemma lika mycket, är att erbjuda 100% av lönen, då kan jag lova att betydligt fler pappor skulle vara hemma.

  • Svar på tråden Ang kvotering av föräldrarpenning
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Barn har rätt till bägge sina föräldrar. Idag tar mammorna ut den allra största delen av föräldraförsäkringen. TCO:s pappaindex har visat att det skulle ta mer än 50 år innan uttaget är jämställt, om inget görs. Eftersom kvinnor tar ut den största delen av föräldraförsäkringen får kvinnor generellt lägre lön än män. Vi vill att föräldraförsäkringen delas i tre lika delar, en tredjedel för vardera vårdnadshavaren och en tredjedel som båda har möjlighet att ta ut. Detta ska ske genom att ytterligare månader knyts till respektive vårdnadshavare inom ramen för dagen försäkring. Självklart ska genomförandet ske med respekt för att enskilda familjer ska ha rimliga planeringsförutsättningar.

Svar på tråden Ang kvotering av föräldrarpenning