• flingansnö

Underhåll, ni som vet, hur funkar det egentligen?

Jag hamnade i en diskussion med min man igår, han hävdade en sak, jag en annan. Nu frågar jag er som har erfarenhet om hur det faktiskt är.

1: Om barnet bor hos förälder 1 ska ju förälder 2 betala underhåll, MEN betalar man det direkt till förälder 1 eller till försäkringskassan?

2: Är det altså alltid FK som betalar ut underhåll?

3: När förälder 2 träffar en ny sambo, slipper förälder 2 betala då?

• Svar på tråden Underhåll, ni som vet, hur funkar det egentligen?
  • Heffa
    flingansnö skrev 2010-08-25 12:29:33 följande:

Jag hamnade i en diskussion med min man igår, han hävdade en sak, jag en annan. Nu frågar jag er som har erfarenhet om hur det faktiskt är.

1: Om barnet bor hos förälder 1 ska ju förälder 2 betala underhåll, MEN betalar man det direkt till förälder 1 eller till försäkringskassan?

2: Är det altså alltid FK som betalar ut underhåll?

3: När förälder 2 träffar en ny sambo, slipper förälder 2 betala då?

1 & 2. Om man kan lösa det utan FK så kan förälder 2 betala direkt till FK. FK finns till hjälp då det inte fungerar.

3. Nej, föräldern är underhållsskyldig ändå.
    Over and out
  • flingansnö
    Heffa skrev 2010-08-25 12:42:31 följande:
    1 & 2. Om man kan lösa det utan FK så kan förälder 2 betala direkt till FK. FK finns till hjälp då det inte fungerar.

3. Nej, föräldern är underhållsskyldig ändå.
    vadå? Dirket till Fk? Eller menar du förälder 1?

fråga 3 gäller det även om förälder 1 gifter sig med sin nya partner?
  • Fembarnsmorsan

Fråga 1&2: Man gör som man själv vill. Antingen betalar man direkt till den andre föräldern eller så får fk sköta det hela. Själv anser jag det som smidigast då fk sköter det hela för då blir det aldrig pengar som kommer för sent så att säga.

Fråga 3: Nej den andre föräldern upphör aldrig att var försörjningsskyldig även om man gifter om sig, det har inte med saken att göra nämlign.

• Heffa
    flingansnö skrev 2010-08-25 12:46:57 följande:
    vadå? Dirket till Fk? Eller menar du förälder 1?

fråga 3 gäller det även om förälder 1 gifter sig med sin nya partner?
    Förlåt, jag menar givetvis direkt till förälder 1.

Det spelar ingen roll om man är gift eller ej, man är ändå skyldig att betala underhåll för sitt/sina barn.
    Over and out
  • flingansnö

Tack för svar! Då hade jag rätt!

• Princess1982

Men om man har delad vårdnad, det vill säga har barnet hos sig varannan vecka. Då ska väl inte underhåll betalas ut.

• mia maria

Förälder 2 betalar direkt till förälder 1.
    Om detta ej funkar, dvs att förälder 2 inte betalar som h*n ska eller liknande, så får förälder 1 ansöka om underhållsstöd hos FK.
    Detta är alltså ingenting som man bara får utan vidare.

Det spelar ingen roll ifall förälder 1 blir sambo eller gifter om sig - underhållet är ju den summa som den förälder som inte bor tillsammans med barnet ska betala för att ta del i försörjningen av barnet.
    Det är ju ingenting som en eventuell ny partner ska ta över ansvaret för - även om han eller hon kanske gör det ändå, men det är ju föräldrarnas skyldighet att försörja sina barn!!

Om barnet bor varannan vecka så tror jag nog att de flesta löser det så att inget underhåll ska betalas åt något håll, eftersom föräldrarna då anses försörja barnet lika mycket.

• Fembarnsmorsan

om man har barnet varanann vecka utgår inget underhåll från fk men båda föräldrarna har möjlighet att söka bidragsförskott för växelvist boende. Som mest är detta ett halvt underhåll per barn(beroende på inkomsten)636 kr.

Svar på tråden Underhåll, ni som vet, hur funkar det egentligen?