• M  och  M

Inte bjuda respektive?

Vi ska ha våra närmaste kompisar på dopet och de på min sambos sida umgås vi som par allihopa. Men de två kompisarna jag vill bjuda de umgås vi inte parvis, utan de är verkligen bara mina kompisar. Jag träffar typ aldrig deras resoektive. Är det konstigt då om vi bjuder hans kompisar med respektive men att jag bara skickar inbjudan riktade till mina kompisar, inte respektive. Är det oförskämt?

• Svar på tråden Inte bjuda respektive?
  • Clobberella

Ja, enligt ettiketten ska du bjuda respektive om de är "etablerade par" alltså, gifta, förlovade, sambo, varit ihop länge och har ett seriöst förhållande. 

• M  och  M
    Clobberella skrev 2010-08-25 14:40:59 följande:
    Ja, enligt ettiketten ska du bjuda respektive om de är "etablerade par" alltså, gifta, förlovade, sambo, varit ihop länge och har ett seriöst förhållande. 
    Känns ju trist då man vill ha litet dop med de närmaste och inte ens umgås med de respektive, eller knappt träffat dom...
  • Mariohn
    M och M skrev 2010-08-25 15:00:45 följande:
    Känns ju trist då man vill ha litet dop med de närmaste och inte ens umgås med de respektive, eller knappt träffat dom...
    Det handlar om två extra människor...som du, om du är så bra vän med dina vänner som du säger, förmodligen kommer att bli vän med i framtiden? 
  • parvati

Men vad är det som är jobbigt?

Antingen kommer dem inte eller också så dyker de upp och ni får träffas. Kan ju vara kul att lära känna sina vänners partners?

• Vapor

Håller med föregående skribenter, är väl bara kul att lära känna fler?

• M  och  M

Blev lite fel i frågan... Det är inte det att jag har något emot mina vänners partner, absolut inte. Vi har bara aldrig umgått så, utan bara utan dom. Men saken är den att inbjudningarna är redan skickade och jag hade som inte en tanke på det utan det blev bara mina kompisars namn på kuverten. I inbjudan står det dock ni. Men det blev kanske konstigt ändå... Funkar det att rädda situationen och skicka ett sms eller så och skriva att "självklart är xxxxx också välkommen och bjuden på dopet"?

• pingstlilja

Jag anser att det är fel. 2 extra personer spelar väl ingen roll.

• parvati
    M och M skrev 2010-08-25 15:17:42 följande:
    Blev lite fel i frågan... Det är inte det att jag har något emot mina vänners partner, absolut inte. Vi har bara aldrig umgått så, utan bara utan dom. Men saken är den att inbjudningarna är redan skickade och jag hade som inte en tanke på det utan det blev bara mina kompisars namn på kuverten. I inbjudan står det dock ni. Men det blev kanske konstigt ändå... Funkar det att rädda situationen och skicka ett sms eller så och skriva att "självklart är xxxxx också välkommen och bjuden på dopet"?
    Jo självklart det är en trevlig gest, jag vet att jag blev väldigt glad på vår första gemensamma brölloppsinbjudan från min makes vänner.
Svar på tråden Inte bjuda respektive?