• maadicken

hjälp! VAD är det här för konstiga prickar??

dom stora har jag trott har varit insektsbett, men nu är jag inte så säker längre. i måndags dök det upp en stor uppe på låret, och han hade haft långbyxor på sig hela dagen. sen hände ingenting mer förrän idag nångång, och idag har han haft regnkläder hela tiden ute.
    nyss kom han och frågade varför han var så prickig.  nu har det kommit massor med prickar dom fanns inte där i morse. dom kliar inte och gör inte ont. när man känner över dom är dom släta, men dom är hårda under. (hoppas någon förstår beskrivningen...)
    vad kan detta vara? vi har haft vattkoppor runt omkring oss ganska länge, men den senaste som fick det blev frisk för ca 1 månad sen. (sonen har alltså inte haft det) prickarna sitter på båda benen men ingen annan stans.

Lukas augusti -10 127.jpgLukas augusti -10 128.jpg
    Lukas augusti -10 129.jpg

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden hjälp! VAD är det här för konstiga prickar??
  • maadicken

på några timmar nu så har prickarna blivit ännu fler, hela fötterna är fulla nu. nu kliar dom och gör ont säger sonen. jag tycker fötterna ser svullna ut oxå...

Lukas augusti -10.jpg

• k girl

Hm, de ser litegrann ut som virusprickarna min son har haft. De sade att vi skulle kontakta dem (bvc) om de blev vätskefyllda eller många fler.

Men, eftersom han har fått så många på så kort tid och dessutom besväras av det OCH har fått svullnader tycker jag att du ska prata med sjukvårdsupplysningen.

• Öländskan

Hej
    Jag vet ärligt talat inte men har det ändrats så fort  så funderar jag på någon allergisk reaktion, såg ju först ut som mygg o knott kan han vara allergisk mot det?
    Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar.

• maadicken

jag pratade med rådgivningen förut. jag frågade då om allergisk reaktion, men eftersom dom första prickarna kom för över en vecka sen så trodde hon inte det. det är inte förräns idag det blivit så många prickar.
    hon pratade oxå på virusprickar (vad är det??) men tyckte att det var ju svårt genom telefonen. (såklart) jag hade hoppats på att få en tid ikväll, men hon tyckte att vi kunde vänta tills imorron bitti.

mygg och knott känns uteslutet eftersom han gått i regnkläder hela tiden han varit ute idag. fram tills denna sommaren fick han annars stora röda bulor främst av myggor men även ganska stora från knott.

• Öländskan

Okej då har jag inte en aning puffar upp tråden kanske någon annan vet

• Venna

Det är så himla svårt med prickar, det kan ju egentligen vara vad som helst.
    Har ni husdjur?

Det ser lite ut som lopp-bett.

Jag tycker att det låter som en bra idé att låta nån kolla på dem imorgon, om inte annat för att få nåt mot klådan. Hoppas han snart blir kvitt dom!

• Miew

Det ser ut som de prickar min svägerska hade i somras. Hon blev biten av myror och fick prickar lit eöverallt och foten svullnade upp och det kliade som sjutton.
    Men om sonen besväras av dem så ska ni nog få en läkares åsikt.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • maadicken

idag ser han ut såhär.... det som ser ut som blåmärken är dom äldsta prickarna...

Lukas augusti -10 131.jpg

Lukas augusti -10 131.
    Lukas augusti -10 132.jpg
    läkaren  på vårdcentralen hade aldrig sett nått liknande... (och det var ingen ung läkare) eftersom han inte är allmänpåverkad så blev vi hemskickade med en tub stark kortisonsalva. är det inte bättre om 5 dagar blir det remiss till hudkliniken.
  • maadicken

tack för era gissningar. fortsätt gärna!

ja, vi har en hund, men hon har inga loppor. jag har kollat, för det var nåt jag oxå tänkte på. sen är ju det konstiga att det bara sitter på benen och fötterna... och fler och fler blir dom...

• Flickan och kråkan

På de första bilderna tyckte jag att de såg ut som höstblåsor. Jag har haft två pojkar som haft det nyligen, men de blev aldrig så där stora - de kliar inte heller men kan göra lite ont. Jag är något allergisk mot mygg, och de sista bilderna påminner om hur jag kan se ut. Jag får kraftiga bett som svullnar upp och flyter ut och sedan blir det som blåmärken när de är på väg bort.....fast myggbett får man ju inte på det viset.

Inte direkt så mycket hjälp.....

• Tobias02

Jag är en kille på 11 år. Det lustiga är att jag har exaxt samma.vi var på vårdcentralen och jag fick veta att jag hade itp för lite blodplättar helt enkelt, man får prickar över allt det börjar alltid med en på benet eller låret det kan också var allergi eller heinlock shölieaner eller vad det heter. inte farligt

Svar på tråden hjälp! VAD är det här för konstiga prickar??