• winters

Thailandstråden - tips och packningslista

Startar ett sidospår till den vanliga snackistråden. Här kan vi bygga upp en lista med tips och packningslista i stil med avresetråden som uppdateras allt eftersom.

Snackistråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51671239.html

Avresetråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51671239.html

Saker som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

Oscar 091001
  • Svar på tråden Thailandstråden - tips och packningslista
  • Agnes och Ville
    MiniPyret skrev 2010-10-07 09:51:20 följande:

Hur är det med barnkläder i Thailand?
    Sist vi var där hade vi inte barn och jag tänkte inte alls på vad som fanns.

Tänker som sist knappt ta med några kläder till mig och min man då de finns så mycket att köpa där. Men hur är det till barn? Vi ska till Bangkok de 2 första dagarna och shoppa och där borde de väl finnas annat än såkallade prinsessklänningar?

Det finns ju mycket t-shirts och typ surfshorts att köpa. Sen köpte vi Ralph Lauren klänningar och såg även Burberry klänningar m.m. där nere. Vet även att vänner köpt collegetröjor och byxor till barn...typ Diesel.
  • Cincy
    Millans hustru skrev 2010-10-07 09:53:35 följande:
    jag undrar okcså, vid koh lanta, finns det någon skräddare? är sugen påa tt ta med en fin klänning dottern har och fråga om de har tyg i bomull o kan sy upp likadana. funkar det? någon som provat? finns ens skräddare vid koh lanta? o bör jag istälelt ha med mig tyg?
    Det finns en skräddare på Koh Lanta, Mikes Collection  (googla, de har hemsida) som Travelinsight (svenskt företag som vi skall gifta oss där igenom) rekommenderar. 
  • Karolina75
    Millans hustru skrev 2010-10-07 09:53:35 följande:
    jag undrar okcså, vid koh lanta, finns det någon skräddare? är sugen påa tt ta med en fin klänning dottern har och fråga om de har tyg i bomull o kan sy upp likadana. funkar det? någon som provat? finns ens skräddare vid koh lanta? o bör jag istälelt ha med mig tyg?
    Jag håller på att sy upp min brudklänning just nu hos en skräddare på Klong Dao - European tailor. Jag hoppas den blir bra;o)
  • LoMsBebis

Någon som vet om det finns UV dräkter till barn i stl. 1-2 år?  Eller är det bäst att köpa hemma i Sverige?

Funderade på om det gick att köpa vagn (typ sulky) nere i Thailand? Någon som vet något om det?

Första resan för oss med små barn och tanken är att ha med så lite packning som möjligt! 
    Tack för svar! 

• Thegran
    LoMsBebis skrev 2010-12-14 10:13:37 följande:

Någon som vet om det finns UV dräkter till barn i stl. 1-2 år?  Eller är det bäst att köpa hemma i Sverige?

Funderade på om det gick att köpa vagn (typ sulky) nere i Thailand? Någon som vet något om det?

Första resan för oss med små barn och tanken är att ha med så lite packning som möjligt! 
    Tack för svar! 

vi såg UV dräkter på flygplatsen i BKK. Men, jag skulle köpa hemma så man är säker att man får tag i det.

Vagn finns att köpa. Vi såg bl.a Chicco Lite way i BKK. Tesco har väl också lite vagnar? Men - återigen...sånt man verkligen måste ha är rätt skönt att ta med sig hemifrån, så slipper man leta vagn det första man gör.
  • Kitty baby
    LoMsBebis skrev 2010-12-14 10:13:37 följande:

Tack för svar! 

Jag är osäker på UV dräkter (tycker iofs att det borde finnas...) Vart ska du åka? Vi ska åka till Phuket och har släktinigar på plats som spanat in att det fanns sulkys att köpa på de lite större köpcentrumen som t ex Big C - jag fick en bild och den såg helt ok ut för ändamålet. Tror den kostade 179 kr - så det var ju inget fel på priset heller.
  • emmy1982

Nån som vet om någon bra webbutik med UV-dräkt och badskro/tofflor till barn, inte små barn utan barn mellan 5-12 år.

• fru smurf

Bra packlista!! Tack för tipsen.
    En lite kommentar på hydrokortisonsalvan - man ska undvika sol vid behandling med kortisonsalva. Kanske nåt att tänka på innan man kletar på sitt barn (eller sig själv) sånt nere i Thailand Flört 

Bon voyage!

• Caffreys
    Millans hustru skrev 2010-10-07 09:37:12 följande:
    Är det lätt att köpa saronger på koh lanta? funderar på att skippa att packa handdukar o istälelt köpa saronger, utifrån vad jag läst i thailandstråden?
    Se till att pruta. Turister har nämligen sett till att driva upp priser på det mesta för att man betalar det säljaren säljer. Många ggr. överpriser.
  • Dixie
    emmy1982 skrev 2011-11-02 13:38:22 följande:
    Nån som vet om någon bra webbutik med UV-dräkt och badskro/tofflor till barn, inte små barn utan barn mellan 5-12 år.
    lekmer.se/barnklader/badklader/&current=level3category-id&level3category-id=1001982&level2category-id=1001494&level1category-id=1001310&pagesize=48&sort=IsNewFrom
  • Sessilou

Myggnät till barnvagn e himla bra att ha med.
    Eller om man vill bo enkelt i Thailand, kan d var bra att ha med myggnät att han över sängen ( men oftast ingår det)

Less is more=)
  • trz

Hur mycket kläder är det rimligt att packa till En 1åring? Vi ska vara 15 dagar i pattaya. Vill ju så klart handla en del till henne. Finns det mycket barnkläder där? Vad kostar typ 1 tshirt i hennes storlek på ett ungefär? Och vad kostar typ en vuxen tshirt på ett ungefär? Försöker komma fram till hur mycket fickpengar vi bör ha med. Tips?

Svar på tråden Thailandstråden - tips och packningslista