• Samsmamma

Utförsäkrandet av sjukskrivna

Hej!

Efter ändringarna som gjorts inom sjukskrivning, där man efter ett visst antal dagar blir helt utförsäkrad och inte längre får vara sjukskriven utan måste vända sig till arbetsförmedlingen, oavsett om det finns någon som helst arbetsförmåga eller inte, så undrar jag om ni anser att det har blivit fel här? Vill ni göra någon justering i det system som ni skapat, eller tycker ni att det är bra?

För att förtydliga kan jag förklara hur det ser ut för min mor i dagsläget. I februari 2007 fick hon diagnosen cancer i ändtarmen, och blev sjukskriven direkt då hon blev inlagd på sjukhus för behandling. Först fick hon cytostatika, och senare strålning, för att avsluta med en stor och ovanlig operation. Idag, exakt två år efter operationen som hon är långt ifrån läkt efter, har hon fått ett datum för att inställa sig på arbetsförmedlingen. Detta trots att hon under dessa två år efter operationen har försökt arbeta i ett halvår år gången, två gånger. Det har inte gått alls, då hon inte läker utan huden spricker upp, det blöder, hon kan inte sitta (kan aldrig sitta som vanligt), har förstås jätteont, går på morfin dagligen. Hon har ett heltidsjobb, som egentligen är det bästa alternativet för henne då det är ganska fritt för henne att gå, stå eller vid behov ligga ner. Men ändå klarar hon inte av det, infektion på infektion, inflammation på inflammation. Att arbeta är INTE ett alternativ, ännu. Men nu ska hon gå på någon sorts arbetsträning och vara arbetslös, fastän hon har ett jobb?

Förstår ni vad jag menar, någonting har ju blivit helt fel. Självklart måste man få vara sjukskriven om man faktiskt är sjuk. Självklart ska man jobba, om man kan. Självklart ska man kunna byta bransch, om det skulle hjälpa. I min mammas fall skulle det inte hjälpa. Vi har suttit hela familjen och funderat och diskuterat kring vilket slags jobb hon skulle kunna klara av. Vi kommer inte på något alls.

Är det såhär ni vill att det ska vara, eller vill ni få till någon förändring i regelverket kring utförsäkringen?

• Svar på tråden Utförsäkrandet av sjukskrivna
  • Folkpartiet

Hej,
    jag ber om ursäkt för att mitt svar har dröjt. Jag hoppas också på din förståelse för att jag inte kan gå in i enskilda ärenden eftersom det är Försäkringskassans sak att pröva dem. Men jag vill ändå svara lite mer övergripande.

Om din mamma går introduktionsprogrammet hos Arbetsförmedlingen kommer de att under tre månader pröva om hon kanske skulle kunna göra något annat. Kanske har ni i familjen helt rätt i att din mamma inte kan det. I så fall kommer hon att efter tre månader kunna gå tillbaka till sjukskrivning igen. Introduktionen är individuellt anpassad - var och en deltar efter sin förmåga. Hon ska inte pressas att göra saker som hon blir sämre av. Och din mamma blir inte av med sin gamla anställning för att hon går introduktionen, så skulle hon bli bättre senare går det att komma tillbaka till den.

Jag hoppas att allt ska gå bra för din mamma!

Svar på tråden Utförsäkrandet av sjukskrivna