Ettan: Smärtsamma för"-värkar i 2 dygn, sen gick vattnet. Därefter upplevde jag inga värkpauser, det gjorde bara mer eller mindre asont. efter 8h aktivt värkarbete hade jag bara öppnat mig 3 cm, jag var starkt smärtpåverkad, men kunde inte få epidural (narkosläkaren ville inte lägga eftersom jag i smärtdimmorna blandade ihop min lilla foglossning med ischias o sa att jag nog haft ischias) och inte heller petidin eftersom dottern var stressad.
När hennes hjärtljud dippade andra gången blev det urakut snitt.
Tvåan: Smärtsamma "för"-värkar i 4 dygn. Två nätter nästan utan sömn, men sen fick jag sömntabletter, så jag kunde sova (vaknade mitt i varje värj o hade galet ont, men sov i alla fall som klubbad mellan värkarna). Var noga med att hålla uppe blodsockernivån (åt vad jag hade lust med, mycket godis!).
Fjärde natten kunde jag inte sova trots sömntablett o vid midnatt åkte vi in till förlossningen och fick stanna, trots att jag bara var 1 cm öppen (Jag hade inskrivet i min journal att jag skulle få komma in tidigt om jag behövde det, eftersom det var en del av vad som gick fel under första förlossningen). Jag fick petidin och jag o maken sov 3h.
Vid lunch tog de hål på hinnorna och förlossningen gick igång på riktigt.
Efter 17,5h (1,5h krystningar) var tjejen ute.
Min andra förlossning var alltså näsan dubbelt så lång som den första, men å - så mycket lättare och roligare!!!
Och så otroligt mycket bättre jag mådde, både fysiskt och psykiskt efteråt!!
Jag har ju inte gjort planerat snitt, så det kan jag inte säga nåt om, men att jämföra akutsnitt med vaginal förlossning är för mig som att jämföra en spik i foten med dunsockor...
Jag har skrivit massor av tips här, om du är intresserad:
www.familjeliv.se/Forum-2-99/m53759612.html
Tänker att de kan gälla, oavsett om du vill ha snitt eller vaginal förlossning.
Här finns oxå lite:
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52584573.html
Lycka till!