Följdfråga om barns syn ska vara en klassfråga
jag läste ditt svar på den fråga som undranden hade och jag tänkte vidaruteveckla lite.
Jag har nämligen själv en dotter som snart är 3 år som har - 11 i synfel, hon fick sina glasögon när hon var 1 år och 9 månader.
Vi åker varannan månad till ögonmottagningen danderyds sjukhus och kollar hennes utveckling av synskärpan. Synskärpan utvecklas hos barn under många år och de ska klara av att se rad efter rad på syn-tavlan efter varje år..
Om synskärpan inte utvecklas så kommer barnet se suddigt hela liver och det finns inget som kan åtgärda det varken glasögon eller operation.
Men med glasögon kan de alltså ha god synskärpa.
Min dotter måste ockskå ha på sig sina glasögon dygnets alla vakna timmar, vilket hon själv vill och föredrar, hon frågar efter dem om hon inte ser/känner dem på morgonen.
Men vart ska gränsen gå för "väldigt dyra glasögon"?
har inte alla barn rätt till att få glasögon oavsett vad de kostar?
varför ska någon tvingas ha tjocka glas för att man inte har råd att bekosta tunna?
min dotters glasögon kostade 3500 kr, då ingick glasen i bågarna och att få dem tunna kostade ca 2500 kr extra. Per par glas.
Så om jag skule köpa 2 par betala för 1 så skulle jag betala 2500 x 2 för tunna glas ingår inte.
Varför kan det inte vara så att man alltid betalar ett fast pris för barns glasögon så får man det som de behöver? Eller gratis!
Barn som hör dåligt får ju en gratis hörapparat.
Varför får inte barn som ser dåligt gratis glasögon?
Vad är det för skillnad på barn som hör dåligt och barn so ser dåligt?
om min dotter har sönder sina glasögon så upptar hon ensam en personal p ådagis tills jag kommer och hämtar henne, vilket jag då har gjort omgående för hon är rädd att springa runt utan att se nåt på dagis flyttar sig leksakerna av många småbarn.
Hennes skärpa ligger på 5 cm från ögonen.
Vad händer om hennes glasögon går sönder när hon går i större grupp på dagis, 4-5 års avdelning? VEM hjälper henne då om de går sönder?
Eller vem hjäper henne i skolan om de går sönder och hon inte ser nåt?
Jag är ensam och jag har inte råd att köpa 2 glasögon till henne för att ha ett extra par.
Pappan har henne halva tiden med betalar inget för glasögonen.
Jag hörde förut att glasögonbidraget i stockholm var på 300 kr.. men det hade knappast varit ett bidrag, jag har lagt ner 5000 kr på hennes glasögon hittills, massa vabbdagar då de gått sönder och lämnat jobbet för att hämta henne och fixa hennes glasögon omgående och åka till glasögon mottagnigen för div justeringar och som sagt, vabdagar för alla besök till ögonmotagningen...
min ansökan om vårdbidrag avslogs av försäkringskassan.
Hälsningar Marie