• Förtvivladochledsen

Vet inte vad jag ska ta mig till...

Jag är fader till en sju veckor år gammal flicka, som jag älskar över allt annat här i världen. Problemet ligger mellan min sambo och mig. Så mycket har gått fel och vi vet inte riktigt vad vi ska ta oss till. Det är bekymmer kring den ekonomiska biten, förtroende, min familj o.s.v.

Min dag ser ut som sådan att jag jobbar från kl. 8-17, jag kommer hem omkring kl. 18. Därefter lagar jag middag och ser till att hjälpa min sambo som tar hand om vår dotter. När vi sedan ätit klart omkring kl. 19 är det antingen amning, badning eller något annat som måste tas hand om med vår dotter. Vid kl. 20 ska allt vara tyst och hon ska sova, eller strax därpå (och hon som sagt inte behöver tröstas, bytas på, ammas o.s.v.). 

Jag hinner med andra ord umgås kanske två timmar med min dotter varje dag. Och ovanpå allt det som sagt inte rätt till mellan min sambo och mig. Jag kommer inte gå in i detalj vad problemen gäller men vissa av problemen har hängt kvar sedan början av graviditeten.

Just nu befinner vi oss i en moder-son-relation, något som ingen utav oss vill ha. Hon känner att jag inte lyssnar på vad hon säger och måste förklara allting, medan jag känner att det till viss del kan stämma men att jag tagit ett större ansvar och vill visa att jag finns där för dem båda vad som än händer.

Jag har inga vänner här i närheten men däremot familj som jag tidigare stått nära men som det känns som jag glider ifrån allt mer, tyvärr. Jag lägger all min energi och fokus på vår dotter och samtidigt försöker jag lösa våra problem.

Lite av en martyr? Jo, det har varit mitt tidigare beteende och jag har en viss del av det kvar. Jag är en "Mr Nice Guy", vilket innebär att jag söker bekräftelse framförallt hos kvinnor, jag döljer mina misstag och brister (eftersom jag är rädd att andra ska bli arga och lämna mig), undviker konflikter och vill ha harmoni. Det här är något jag nyligen kommit insikt med och inser att jag måste jobba på.

Detta har gjort att jag mår dåligt samtidigt som det tar mycket energi. Sedan att jag mår dåligt på jobbet gör inte saken lättare. Jag har dem att se fram emot när jag kommer hem, men jag är rädd att jag snart inte har någon att komma hem till.

Slutligen, jag vill ingenting annat än att leva tillsammans med min sambo och dotter. Vi har haft många lyckliga stunder ihop och vi längtar tillbaka till dem. Men så som det ser ut nu behöver vi hjälp. Min sambo ska tala med någon gällande sina problem och jag hoppas det kan lösa något, åtminstone på sikt.

Jag skulle uppskatta allas åsikter och tankar om det här, om ni varit med om samma sak och hur ni valde att göra.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska ta mig till...
  • Mandelbiskvi

Jag läser men förstår inte riktigt. Vad har gått fel? Vilka problem har ni? Vad är det som är jobbigt?
    Det är en oerhörd omställning att få barn, allt ställs på sin spets, så är det nog för de allra flesta.
    Man får ändra hela sitt liv och anpassa mycket efter barnet under en lång tid av sitt liv.
    Graviditeten är en extrem förändring av kvinnan, kropp och psyke förändras radikalt och man blir inte riktigt som vanligt, kan bli deppig, trött och irriterad, kanske. Alla är olika men ofta händer en hel del, och kroppen påverkas.
    Det kan leda till: att kvinnan blir ointresserad av sex (ja så hemskt kan det bli ett tag), att man tänker mycket på framtiden och oroar sig, att man får ont med mera. Och mannen kanske känner sig helt utanför!
    En del kvinnor är toppenpigga och orkar jättemycket, andra inte, gissar att de flesta påverkas av att bilda ett nytt liv i sin egen kropp, ganska naturligt egentligen. Eller hur?
    Efter förlossningen är man trött, och man ammar och är uppe dygnet om - tröttheten hos föräldrarna är utmattande! Man kan vara argare, ledsnare och inte orka det enklaste. Hormonerna rusar i kroppen, man kan bli ledsen och arg för ingenting -samtidigt ska man ta hand om ett nytt litet liv - en liten bebis - som beöver en dygnet om. Och man kan få panik när man ska hålla på med sin lilla bebis hela tiden, får aldrig paus, det är ett stort ansvar. För båda. Och man påverkas av det också. Inte konstigt heller.
    Du kanske fått en chock av alla dessa förändringar? Och din sambo likadant?
    Inte konstigt alls, det är en helt ny värld.
    Hur som helst tycker jag det låter som om ni båda kanske behöver stöd, tillsammans eller var och en för sig. Sök upp någon ni kan prata med och försök förstå varann, och prata om det du känner.
    Kontakta BVC.sköterskan, eller någon på familjerådgivningen.
    Helst när ni inte är helt slutkörda. Men ta hjälp!
    Jobbsituationen påverkar förtsås, du får fundera på hur du ska lösa det? Kanske söka annat jobb? Utbilda dig? Byta karriär? Ta stöd av coach/klok närstående (ringa och höra om du inte har nära till denna person).
    Du kanske behöver ta mer plats och öppna dig om hur du känner - andra kan ju inte gissa att du är så ledsen om du undvker konflikter mm. Berätta vad du känner! Hur ska ni annars lösa det? Du kan inte ha allt inuti och lida, det hjälper ingen, det märks ändå om du mår dåligt: Ta tag i det!
    Du har många frågor som du behöver ta i.
    Lycka till!

• Nannafia

Vad insiktsfull du är tycker jag. Bara det att du vill lösa era problem tror jag är en stark källa till att ni kan lyckas. Det är en stor omställning att få barn på många sätt, både i relationen, ekonomiskt och känslomässigt. Detta kan påverka humör, sexlöst, sömnen och mycket annat. Inte bara mammor får babyblues utan också många pappor! Att sedan vara på jobbet hela dagen, och man därtill inte trivs, måste vara slitsamt. MÅSTE dottern sova kl 20.00? Om du nu vill umgås mer med barnet så är det ju ingen omöjlighet. Kanske ta ut 10% fl och gå hem tidigare någon eftermiddag, så gjorde min make.
    Jag hoppas att ni snart ska må bättre, både med er själv och i er nya lilla familj.
    Kram Snart 4barnsmamma

• ronja123

Ni verkar inte riktigt nå fram till varandra, kanske skulle det vara bra med en tredje part. Familjerådgivning är värt att testa. Att få barn är en stor omställning och har man dessutom andra problem i förhållandet kan första året bli rejält jobbigt. Det är inte för intet som många separerar under barnets första år. Lycka till! 

Svar på tråden Vet inte vad jag ska ta mig till...