• FruNaftra

    Hur mycket pengar har DU lagt på fertilitetsbehandlingar, mediciner etc hittills?

    Hur mycket pengar har du lagt hittills för att få ett barn?
    Det kan vara mediciner, behandlingar/ingrepp, adoptionskostnader. You name it.

    Totalt lade vi 60 tusen på vår första graviditet. Då inkluderar jag 1 IVF, 2 FET, mediciner och hjälpmedel (grav- och ÄL-stickor, vitaminer som zink, etc).

    Vi ska precis köra igång med IVF 2 så där ryker 30 tusen till + medicinkostnader.

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har DU lagt på fertilitetsbehandlingar, mediciner etc hittills?
  • Bling1975
    isisisis skrev 2010-09-01 18:56:34 följande:
    Men så har man iaf besökt Riga och Jurmala,Prag,Brno och Gdansk

    Sen fick jag 2 barn ju

    Hade jag inte hittat de kliniker jag gjort så hade det gått på det dubbla!
    Då hade vi fått lägga ned,och då hade jag inte haft mina tvillingar!
    Visst är det härligt med resor, jag besöker flitigt London och Aten som fertilitetsturist och i alla fall London känns inte som något straff
    Stitch längtar efter Lilo
  • isisisis
    Bling1975 skrev 2010-09-01 19:33:42 följande:
    Visst är det härligt med resor, jag besöker flitigt London och Aten som fertilitetsturist och i alla fall London känns inte som något straff
    Nä.Det är småtrevligt med små stadssemestrar.
    Är kliniken i Athen bra? Har bara mailat med dem?
  • Bling1975
    isisisis skrev 2010-09-01 20:12:16 följande:
    Nä.Det är småtrevligt med små stadssemestrar.
    Är kliniken i Athen bra? Har bara mailat med dem?
    Jag har bara lämnat ett mensblodprov hos Serum och de var supertrevliga, annars har jag bara varit i Aten för LIT. Men jag gillar verkligen inte stan så jag tror inte det blir IVF för oss där i framtiden. Lutar åt London om det inte tar sig på våra frysisar här i Sverige.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Zygo
    callimero skrev 2010-09-01 17:12:56 följande:
    Efter 7 st ivf privat vill jag inte ens tänka på det.

    Men - jag vill tipsa alla om bruttolöneavdrag som kan lindra en del av de svidande beloppen.
    Hur funkar det, bruttolöneavdrag? Är det något man kan göra om man jobbar inom landstinget?
  • Morkullan

    Vi är tyvärr uppe i närmare 400 000...
    Har gjort alla utredningar och alla IVF och FET och inseminationer privat utomlands

  • isisisis
    Bling1975 skrev 2010-09-01 20:21:55 följande:
    Jag har bara lämnat ett mensblodprov hos Serum och de var supertrevliga, annars har jag bara varit i Aten för LIT. Men jag gillar verkligen inte stan så jag tror inte det blir IVF för oss där i framtiden. Lutar åt London om det inte tar sig på våra frysisar här i Sverige.
    Jaha.Jag trodde det var Life Clinic
  • bubblan79

    900 kr sen frikort i läkarbesök. frikortet har nu gått ut så startar om och äruppe i 650 kr

    mediciner 1800 kr sen högkostnadskort som tur är. ruvar nu på 1a icsi försöket


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • isisisis
    Zygo skrev 2010-09-01 21:35:04 följande:
    Hur funkar det, bruttolöneavdrag? Är det något man kan göra om man jobbar inom landstinget?
    Jag har gjort det på en behandling.Tjänade en 5 tusen iaf.
    Men jag kan inte förklara det för dig.Är urusel på att förklara ekonomi.
    Man tjänar "skatten" på beloppet.Arbetsgivaren kan ta det under "friskvård" enkelt förklarat.
    Tror jag har ett brev kvar från skatteverket i min hotmail,ska kolla.
  • isisisis
    Enligt Skatteverkets uppfattning räknas provrörsbefruktning, även kallat in
    vitro-fertilisering (IVF), och andra behandlingar för att åtgärda
    ofrivillig barnlöshet som hälso- och sjukvård.

    Fri hälso- och sjukvård och fria läkemedel i samband med vård utomlands
    (oberoende om vården är offentligt finansierad eller inte) är en skattefri
    förmån för den anställde när arbetsgivaren står för kostnaden. Däremot är
    arbetsgivarens avdragsrätt för motsvarande kostnader inskränkt. Se vidare
    nedanstående
    avsnitt om arbetsgivares avdragsrätt för bl.a. kostnader för hälso- och
    sjukvård utomlands och läkemedel vid vård utomlands.

    Om arbetsgivaren bekostar offentligt finansierad sjukvård, t.ex. i form av
    patientavgifter för den anställde, är detta en skattepliktig förmån.
    Arbetsgivaren har i detta fall avdragsrätt för kostnaden.

    Om arbetsgivaren däremot bekostar privat sjukvård för en anställd, dvs.
    vård som inte är offentligt finansierad, är detta en skattefri förmån.
    Arbetsgivaren har å andra sidan ingen avdragsrätt för kostnaden. En
    arbetsgivare kan alltså bekosta en läkarbehandling hos en privat läkare
    eller ett privat sjukhus utan att den anställde beskattas för denna förmån.

    Här finns inget som hindrar att arbetsgivaren efter överenskommelse gör ett
    bruttolöneavdrag för den anställde för att kompensera sig för kostnaden.

    Bruttolöneavdrag

    Ett bruttolöneavdrag innebär att den anställde accepterar en lägre
    bruttolön i utbyte mot en förmån. Sänkningen innebär att skatten och
    arbetsgivaravgifterna blir lägre men kan även få återverkningar på den
    anställdes sjuklön, a-kasseersättning, pension, dagisavgift m.m.

    Ett bruttolöneavdrag reducerar inte ett skattepliktigt förmånsvärde.
    För ett mer konkret svar måste du vända dig till ditt handläggande
    skattekontor, då det är dom som har beslutsrätten i det enskilda ärendet
    http://www.skatteverket.se/adresser/

    Med vänliga hälsningar
    Susanne Tengström Berger
    Skatteverket, Servicejouren

    Servicejouren svarar på allmänna frågor om
    - skatt
    - folkbokföring
    - teknik och innehåll på skatteverket.se.

    Webbplats: www.skatteverket.se
    Servicetelefon: 020-567 000
    Skatteupplysningen: 0771-567 567

    Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • FruNaftra
    Zygo skrev 2010-09-01 21:35:04 följande:
    Hur funkar det, bruttolöneavdrag? Är det något man kan göra om man jobbar inom landstinget?
    Jag fick bruttolöneavdrag 1 endaste gång och när jag bad om att få det en gång till så sa de att de hade gjort en "intern utredning" och kommit fram till att det inte fungerade på det sättet och inte kunde bevilja mig fler. Fy fan vad arg jag blev....bara ren lathet bakom detta beslut. Det är jag övertygad om.

    När jag fick bruttolöneavdrag så gjorde de som så att jag fick
    Jag skickade in IVF fakturan till lönekontoret och nästkommande lön som kom var korrigerad
    Jag fick tillbaka skatten på den summan som IVF kostnaden var på. Jag slapp alltså beskatta motsvarande summa på lönen. Det var mycket pengar vill jag minnas.
  • FruNaftra
    FruNaftra skrev 2010-09-02 09:43:29 följande:
    Jag fick bruttolöneavdrag 1 endaste gång och när jag bad om att få det en gång till så sa de att de hade gjort en "intern utredning" och kommit fram till att det inte fungerade på det sättet och inte kunde bevilja mig fler. Fy fan vad arg jag blev....bara ren lathet bakom detta beslut. Det är jag övertygad om.

    När jag fick bruttolöneavdrag så gjorde de som så att jag fick
    Jag skickade in IVF fakturan till lönekontoret och nästkommande lön som kom var korrigerad
    Jag fick tillbaka skatten på den summan som IVF kostnaden var på. Jag slapp alltså beskatta motsvarande summa på lönen. Det var mycket pengar vill jag minnas.
    Du BORDE kunna göra det oavsett var du jobbar tycker jag. Men det är väl upp till din löneadministratör om han orkar/vill....tydligen är sånt väldigt olika.

    Mycket okunskap kring det där med bruttolöneavdrag vilket är riktigt dåligt!
  • callimero

    Det är nog tyvärr ren lathet som gör att vissa arbetsgivare orkar hjälpa. Som om det är ett lyxdilemma man ber om hjälp med. Mitt fd jobb gick med på det när jag visade ett liknande mail ovan från Skattemyndigheten.

  • Julen
    Hej alla fina, Jag är ny här och vet inte hur jag ska hitta till relevanta tråd, ni kanske kan hjälpa mig. jag har redan skrivit i en anna tråd. 
    Jag skulle påbörjade min IVF behandling 15:e November 2017 i ryssland, jag gjorde alla tester och köpte mina mediciner här i Göteborg, så PANG blev jag spontant gravid, mina mediciner gick inte under högkostnadskort så jag betalade en hel del för de, jag hann ta ut: Ovitrell och Synarel nässpray. Min fråga är vad ska jag göra med dessa mediciner, kan men ge det till någon som behöver de eller bara lämna tillbaka till apoteket så de kan kassera de? det är så synd att kassta de.

    Tacksam för svar
Svar på tråden Hur mycket pengar har DU lagt på fertilitetsbehandlingar, mediciner etc hittills?