• amia01

    Miljövänligt med ekologiska livsmedel?

    Undrar lite hur ni tänker kring ekologiska livsmedel?
    Jag tycker det är bra att det finns ett parti som jobbar med miljöfrågor, för det behövs verkligen ett bredare fokus i dagens konsumtionssamhälle, och jag skulle vara den första att rösta på ett sådant alternativ, men...

    Ett exempel på att mycket av den "miljöpolitik" som bedrivs i dag är "skrivbordsprodukter" tycker jag frågan om ekologiska livsmedel är. Bevisligen, i flera vetenskapliga rapporter från både svenska forskare på SLU och internationellt, fastslås att den ekologiska livsmedelsproduktionen innebär betydligt högre utsläpp av växthusgas och större näringsläkage än konventionella livsmedel, beräknat per producerad enhet. Ett väldigt självklart resultat eftersom den ekologiska produktionen ger betydligt mindre utbyte per areal/djur/kvadratmeter etc. Visst ser jag fördelarna också, med giftfri odling och effektiva gödslingsstrategier, men vad bli egentligen slutsatsen?

    För mig är ekologiska livsmedel i dag en lyx, som vi rika kan unna oss, där vi i bästa fall gör ett miljömässigt "nollsummespel". Men i en solidarisk och miljövänlig värld, borde då inte "äkta ekologiskt" vara det samma som livsmedel producerade med så liten miljöpåverkan som möjligt? En förutsättning för att kunna försörja hela jordens befolkning med bra livsmedel i tillräcklig mängd, och på ett hållbart sätt!

    Med den egenkontroll som i dag finns hos EU's lantbrukare vore det inget problem att följa upp mängden producerade varor mot förbrukad energi, diesel, bekämpningsmedel mm, och väga detta mot utförd "miljönytta" i meningen bibehållet kulturlandskap med rik flora och fauna, och till sist komma fram till en "certifiering" som berättigar till "äkta ekologisk produktion"?

  • Svar på tråden Miljövänligt med ekologiska livsmedel?
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Jag tror att det finns utveckling kvar att göra kring att kunna erbjuda konsumenten ekologiska produkter, framför allt när det gäller energiåtgången vid produktion.

    Helene

Svar på tråden Miljövänligt med ekologiska livsmedel?