Acrodermatitis enteropathica = Zinkbrist
Hej på er!
Vi har varit åtskilliga turer in på sjukhuset med vår minsta grabb, han fick stora sår och infektion på infektion som inte gick väck, nu fick vi äntligen svar efter månader av tester och behandlingar.
Fick iförrgår reda på att min lilla pojke inte kan ta upp Zink i kroppen. Det låter väl kanske inte så farligt när man bara hör det så där. MEN zinket är inblandat i en mängd olika funktioner i kroppen, celldelning, immunförsvar, sårläkning, njurarna behöver det. Ja det är i stort sett iblandat i allt.
Det är en dödlig sjukdom, OM man inte ger kroppen zink idag i medicinsk väg. Så länge han får det ska det inte vara några problem, men får han inte det slås kroppen ut. Så dödligheten är ju betydligt mindre idag än den var innan denna metoden kom. Tyvärr kommer han att få ta Zink i resten av sitt liv, men vad är det mot att få leva ett gott liv.
Vi har nu börjat behandlingen. Han ska ta det en gång per dag nu, och sedan 3 ggr / dag. Fruktansvärt är det, det är ju inte speciellt gott om man säger så. Nu får man hoppas att hans kropp tar emot behandlingen. Man ska ligga på ett värde mellan 10-20, min gosse låg på 5, vilket ju var bra. Hade det varit 0 skulle det varit en katastrof!
Man sitter ju och funderar, har inte förstått detta än, att 1 på 500.000 människor får det, med andra ord 18 st i Sverige. En av dom är min lilla gosse. Men det är bara att ta tjuren vid hornen. Känner mig dock otroligt lättad att det fanns en behandling, iof är detta den enda behandlingen det finns ingen annan, men tar kroppen det så är allt frid och fröjd.
Tar en dag i taget nu, tills vi ska in och mäta hans värde igen på sjukhuset.
Tänk att något som är så lite kan ha en sådan livsavgörande roll i en kropp...
Mvh Jimmy