• amia01

Förnya föräldraförsäkringen - inte dela!

På min fråga tidigare om delad föräldraförsäkring efterlystes förslag för att förenkla för småföretagare.
    Mitt förslag när det gäller att få en mer rättvis delning av föräldraförsäkringen och samtidigt ett bättre system för småföretagare och även för ensamstående och fattiga är att tillåta ett mycket mer flexibelt uttag av ledigheten än i dag, och att informera både företagare och anställda om de möjligheter ett flexibelt uttag ger.

För enmannsföretagaren innebär det att man kanske har möjlighet att dra ner på en mindre del av verksamheten, utan att behöva lägga ner, och kan vara ledig några timmar eller dagar per vecka.
    För ett mindre företag ges möjlighet att behålla kompetent personal kontinuerligt, om än lite färre timmar i veckan, men det brukar alltid gå hitta några arbetsuppgifter som kan fördelas till andra.
    För ensamstående och fattiga föräldrar ges en större möjlighet att kombinera föräldraledighet med arbete, vilket kan vara skillnaden mellan att ha råd att utnyttja föräldraförsäkringen eller inte.

Jag vet att det redan i dag är "tillåtet" att ta ut föräldrapenning på "deltid", men systemet förutsätter för att överhuvudtaget vara hanterbart, att det i så fall görs kontinuerligt, vilket ju gör att själva poängen försvinner = möjligheten att få ta sin lediget när man kan!

Dessutom förutsätter förvånansvärt många arbetsgivare att föräldrapenningen skall tas ut på "heltid", framförallt inom kvinnodominerade yrken som skola, omsorg och vård så är det "standard" att kvinnorna begär föräldraledigt, och under den perioden ersätts av vikarie. Citat från väninnor i vård och skola - "nej, jag kan inte ta ut föräldraledigt bara någon dag i veckan, det går inte i mitt yrke!"

Därefter förväntas sedan deras män ta ut sin föräldraledighet på "heltid"? Vilket jag förstår att många ser stora problem med, med den tradition och uppbyggnad många typiskt manliga arbetsplatser har i dag.

Låt istället klassen behålla sin klassföreståndare, på flexibel deltid, och komplettera med en vikarie på deltid eller med kombinerad tjänst. Låt omsorgspersonalen få jobba de pass som kan kombineras med föräldralivet, och däremellan ta föräldraledigt, låt entreprenadföretagaren ta ledigt mellan uppdragen och de dagar det regnar, om det passar. Ett betydligt mycket lättare steg än att vara hemma på heltid ett halvår....

Som kuriosa kan nämnas att försäkringskassan i mitt fall inte kunnat ge något svar på om jag ska ta ut föräldrapenning då helgdagar infaller på vardagar, eftersom jag jobbar oregelbunden deltid, och därutöver är oregelbundet föräldraledig på "deltid" - en kombination som fungerar perfekt i vår familj med eget företag och som anställd med expertkompetens på ett mindre företag - men som förhuvudtaget inte existerar som alternativ för försäkringskassan!

Slutsats = möjlighet och uppmuntran till ett mer flexibelt uttag av föräldraförsäkringen ger samma effekter som en kvotering, men utan dess nackdelar!

• Svar på tråden Förnya föräldraförsäkringen - inte dela!
  • Miljöpartiet

Hej!

Precis som du skriver så kan man redan idag dela föräldrapenning ner till en fjärdedels dag.. Det tycker jag är bra.

Helene

Svar på tråden Förnya föräldraförsäkringen - inte dela!