• PerG

Vill inte alltid, och bryr sig inte

Sonen har varit utan blöja i snart 2 månader. I början gick det fort att få "kontroll" över kissning och bajsning så att han sa till innan. Nu har han kommit in i en period där han håller sig så länge han bara kan. Han hoppar och kniper med benen och håller med handen, men om man frågar om han behöver gå så säger han att han ska gå senare... Och en stund senare så kommer det kiss i byxorna (några droppar oftast, men ibland mer) och då går han oftast med på att sitta på pottan när det ändå är för sent...

Det verkar helt enkelt som att han har full kontroll över det, men helt enkelt inte vill och försöker hålla sig in i det sista (och lite därtill då).

Ibland kan man övertala honom om att gå på pottan genom att leka en lek där man t.ex. säger att han är ett flygplan, eller en båt, eller en buss som måste tömma tankarna (knasigt, jag vet, men det funkar.. ;)....

Hur ska man göra? Vi vill ju inte tvinga honom så att det blir något negativt (eftersom han troligtvis redan uppfattar det så). Vi köpte en ny potta som han fick välja själv och det har gått bättre sen dess, men ändå fortsätter han såhär till viss del.. Det verkar helt klart handla till 99% om vilja. Han verkar som sagt ha full koll på när han är kissenödig och bajsenödig, men vägrar helt enkelt att själv gå till pottan eller tala om för oss att han behöver (det är ju inte alltid vi ser i förväg vad som är på väg att hända om han t.ex. är på sitt rum en stund eller liknande)...

På natten har han också varit utan blöja ett tag nu, men han verkar helt strunta i att det blir blött och somnar om dyblöt!?... Vi vill inte börja med (vanliga) blöjor igen utan funderar isåfal på "potty training"-blöjor...

• Svar på tråden Vill inte alltid, och bryr sig inte
  • Olina

Jag är också nyfiken på om ngn har tips och erfarenheter eftersom min son är precis likadan.

Svar på tråden Vill inte alltid, och bryr sig inte