Han vägrar prata om planeringen! Jag blir galen
Jag och min man har det bra på många sätt, men sedan vi fick vårt andra barn är det inte mycket kvar av relationen, man kämpar mest för att få dagarna att gå ihop, med allt det praktiska. Vi är väl som folk är mest på det sättet.
Men jag blir galen på min man som bara undviker att planera och drar sig undan alla diskussioner om detta. Han är bra, och vi hjälps åt för det mesta, men nu är jag stressad över hans brist på planering.
Exempel: Vår son behöver ibland astmamediciner på dagis, där han började förra veckan. Han säger inget till personalen förrän jag går med honom upp och påpekar detta. Livsviktigt!
Och så vill han inte planera riktigt om hämtning och lämning, utan lämnar alltid alla beslut åt mig. Han skjuter upp allting till sista minuten och så blir det bökigt, och sedan blir han störtförskräckt för att jag blir stressad och arg...
Hur jag än gör; sakligt/vänligt, tydligt/bestämt eller skojfriskt inget funkar; får jag honom inte att vilja planera och ta ansvar för vissa saker. Det är precis som han inte vill säga vad han tycker och jag får ta alla beslut om sådant som rör hemmet och barnen - fast jag uttryckligen säger att jag vill att vi beslutar tillsammans.
Jag vill inte baktala honom för han är bra : utan jag vill ha era råd hur jag ska nå fram till honom?
Hur gör man för att få någon att lyssna?
Jag kan inte leva så här, splittrat och "flexibelt" det suger ut all min energi och jag blir stressad av detta. Dessutom driver jag eget och måste ha fokus i mitt jobb, även om jag kan ha friare tider. Det betyder absolut inte att jag kan ta mer ledigt eller vara slapp, nästan tvärtom! Och detta är stressande i sig. Och utan plan känns det som en båt utan åror som bara flyter omkring planlöst, hemskt!
Hur skulle ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 13:13
Tydligen en svår fråga...
Nu har jag tänkt att "jag kör mitt eget race". Men det känns ju sisådär.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 10:11
Alltså, jag har inte förklarat: jag är heller inget planeringsfreak och tycker ofta det är skönt att vara flexibel.
Men inte när allt hänger i luften, typ vem som ska hämt/lämna och vilka tider som gäller.Och att mediciner inte finns när de behövs, men det ser vi till att vi fixar.
Men det kommer att lösa sig, vi löser allt tillsammans, och har gjort hitintills.
Så jag överdrev kanske problemet!
Städ och tvätt tar vi efter hand och har inga scheman- inget problem. =)