• Mandelbiskvi

Han vägrar prata om planeringen! Jag blir galen

Jag och min man har det bra på många sätt, men sedan vi fick vårt andra barn är det inte mycket kvar av relationen, man kämpar mest för att få dagarna att gå ihop, med allt det praktiska. Vi är väl som folk är mest på det sättet.

Men jag blir galen på min man som bara undviker att planera och drar sig undan alla diskussioner om detta. Han är bra, och vi hjälps åt för det mesta, men nu är jag stressad över hans brist på planering.
    Exempel: Vår son behöver ibland astmamediciner på dagis, där han började förra veckan. Han säger inget till personalen förrän jag går med honom upp och påpekar detta. Livsviktigt!

Och så vill han inte planera riktigt om hämtning och lämning, utan lämnar alltid alla beslut åt mig. Han skjuter upp allting till sista minuten och så blir det bökigt, och sedan blir han störtförskräckt för att jag blir stressad och arg...
    Hur jag än gör; sakligt/vänligt, tydligt/bestämt eller skojfriskt inget funkar; får jag honom inte att vilja planera och ta ansvar för vissa saker. Det är precis som han inte vill säga vad han tycker och jag får ta alla beslut om sådant som rör hemmet och barnen - fast jag uttryckligen säger att jag vill att vi beslutar tillsammans.

Jag vill inte baktala honom för han är bra : utan jag vill ha era råd hur jag ska nå fram till honom?
    Hur gör man för att få någon att lyssna?
    Jag kan inte leva så här, splittrat och "flexibelt" det suger ut all min energi och jag blir stressad av detta. Dessutom driver jag eget och måste ha fokus i mitt jobb, även om jag kan ha friare tider. Det betyder absolut inte att jag kan ta mer ledigt eller vara slapp, nästan tvärtom! Och detta är stressande i sig. Och utan plan känns det som en båt utan åror som bara flyter omkring planlöst, hemskt!

Hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 13:13
    Tydligen en svår fråga...
    Nu har jag tänkt att "jag kör mitt eget race". Men det känns ju sisådär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 10:11
    Alltså, jag har inte förklarat: jag är heller inget planeringsfreak och tycker ofta det är skönt att vara flexibel.
    Men inte när allt hänger i luften, typ vem som ska hämt/lämna och vilka tider som gäller.Och att mediciner inte finns när de behövs, men det ser vi till att vi fixar.
    Men det kommer att lösa sig, vi löser allt tillsammans, och har gjort hitintills.
    Så jag överdrev kanske problemet!
    Städ och tvätt tar vi efter hand och har inga scheman- inget problem. =)

• Svar på tråden Han vägrar prata om planeringen! Jag blir galen
  • Takex

Hm, i min relation är jag din man och min man är du. Jag tror helt enkelt att det här är något du måste lära dig att leva med. Alla människor ser saker olika, t ex tycker man olika om när huset är smutsigt osv. Du vill ha mer koll, din man har mindre behov av att ha koll så pass långt innan då måste du nog acceptera det. Det är väldigt svårt att be en person ändra hur dom är. Sen kan det finnas hur många anledningar som helst till varför din man inte lägger lika stor vikt på planering (och samma med dig), i vårt fall så har jag ADD och kan helt enkelt inte det bara fungerar inte. Men oavsett om det är av ett större problem som mig, eller om han kanske t om bara är lat så är det ändå ett personlighetsdrag.

Så tror jag i alla fall. 

• Lufsen

Jag måste nog hålla med "Takex" där lite i frågan om att det är ett personlighetsdrag som man kanske inte ska lägga sin energi på att försöka ändra. Ni är ju tillsammans med varandra för de personerna som ni är. Så i viss mån om man är olika så får man nog köra "sitt eget race". Flexibelt är inte alltid bra men ofta underlättar det i vardgen.
    Min åsikt är att som familj kan man inte gå efter ett minutiöst schema, viss planering bör dock förekomma.
    Som planeringen om att prata med personalen på dagis om astmatiska problem är ju jätteviktigt!!!
    Till skillnad från vem som ska ta hand om disken och vilken dag det ska tvättas som kanske inte är lika viktigt.

Livet är det som händer när man planerar för framtiden och det glöms tyvärr oftast bort.

Ta vara på varje stund, lycka ligger i ögonblicket.
  • Mandelbiskvi

Igår var vi tillräckligt trötta och griniga för att tycka att det var dags att prata igenom mycket, så det löser sig.
    Det går till en viss gräns, sedan blir det bara gråll och gräl, nu är vi mer öppna och tittar på lösningar. Det känns bra.
    Jag tror att det handlade mindre om planering och kontrollbehov än att öppna sig och berätta att just nu är det jobbigt och vi måste stötta varandra, för det är sjukt intensivt. Ibland behöver man bara se att man gör vad man kan, men det räcker inte, då får man gilla läget och göra det bästa av situationen.

• eviz08

Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Min man är också bra, men kan absolut inte planera...han vill ta allt som det kommer och orkar inte oroa sig så mycket iförväg som han säger. Vilket ibland kan vara en bra filosofi men när man har barn funkar det ju mindre bra. Jag vet hur jobbigt det kan vara att leva med någon som är så, och hur underbart det kan vara.
    Ville väl egentligen bara säga att jag förstår exakt hur du känner. Och som du skriver, att prata om saker är väl egentligen ända sättet att nå fram till varandra...även om det kan vara svårt då också.
    Hoppas ni hittar erat sätt att pussla ihop vardagen!

Svar på tråden Han vägrar prata om planeringen! Jag blir galen