• Emmmi89

vi kan inte välja efternamn!

Jag och min sambo har ett dilemma. Jag vill ha samma efternamn som barnet när vi döper det. Men jag vill inte ha mitt efternamn hela livet. Jag och min sambo är inte gifta och inte förlovade heller för den delen. Hur har ni som varit i samma sits löst det? Vi vet inte ens om vi ska ha min sambos efternamn ifall vi skulle gifta oss i framtiden. Kanske tar något annat. Hur skulle ni gjort? För mig är det jätte viktigt att ha samma efternamn som mina barn. 

• Svar på tråden vi kan inte välja efternamn!
  • La Lola

När ni döper det?
    Men....dopet har inget med namnet att göra?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LJo

Men hur menar du? När barnet är fött skickar man ju in namn till Skatteverket o då väljer man även vilket efternamn barnet ska ha. Sen när ni gifter er så får barnen väl ert gemensamma namn tror jag... Kolla på Skatteverkets hemsida

• Venna

Men...Kan inte barnet ha ditt namn tills den dagen ni gifter er/bestämmer vilket efternamn hela familjen ska ha?!

Dopet har ju ingenting med namn eller namnbyte att göra.

• Emmmi89

Vi hängde upp oss på dopet, sorry. Har ingen aning gällande pappersarbete och sådant än. Är bara i Vecka 17 än så länge så har inte fått ngn sådan info. 

Menar ju såklart namnet till skatteverket. Visste inte att man kunde göra så och byta hit och dit. Ska kika på skatteverket. 

• krakel

Barnet får automatiskt mammans efternamn om man inte anmäler nått annat. Den dan ni gifter er så kommer så gör ni namnbyte allesammans då...beroende på vilket ni bestämmer er för..

vi har 2 barn och de heter som jag... men vi kommer byta den dan vi gifter oss...

• syntharen

vår son har bådas efternamn, fast när man ska skicka in papperna så skriver man det efternamnet som man vill ska vara först som mellannamn och det efternamnet som ska vara sist på raden för efternamn. Ulrik har pappas efternamn först o sedan mitt. det tycker vi var en bra lösning. Vi är inte gifta och om vi gifter oss så behåller vi våra egna efternamn.

• cloudberry79
    syntharen skrev 2010-09-19 20:52:12 följande:
    vår son har bådas efternamn, fast när man ska skicka in papperna så skriver man det efternamnet som man vill ska vara först som mellannamn och det efternamnet som ska vara sist på raden för efternamn. Ulrik har pappas efternamn först o sedan mitt. det tycker vi var en bra lösning. Vi är inte gifta och om vi gifter oss så behåller vi våra egna efternamn.
    Fast det efternamnet som är mellannamn är inte ett efternamn. Om ditt barn får egna barn kommer dina barnbarn inte heta som dig, eftersom man inte kan föra vidare mellannamn som arv. Heter han alltså Ulrik Johansson Persson så kommer hans barn bara att kunna heta Persson eller den andra förälderns efternamn. Så, ett mellannamn är INTE ett efternamn!
    If you love me - please don't feed me!
  • syntharen
    cloudberry79 skrev 2010-09-19 21:07:24 följande:
    Fast det efternamnet som är mellannamn är inte ett efternamn. Om ditt barn får egna barn kommer dina barnbarn inte heta som dig, eftersom man inte kan föra vidare mellannamn som arv. Heter han alltså Ulrik Johansson Persson så kommer hans barn bara att kunna heta Persson eller den andra förälderns efternamn. Så, ett mellannamn är INTE ett efternamn!
    Nä, det fattar jag också, det skulle bli en jävla massa efternamn om alla skulle ha sina mor-och farföräldras efternamn i "arv". Jag menade bara att man i alla fall kan ha bådas efternamn till barnet, även om det ena inte är ett "riktigt" efternamn... Vi tyckte det var roligt att vår son kunde ha bådas efternamn. Sedan får han och hans flickvän (eller pojkvän) välja vad dom vill att deras barn ska heta... Han kan också välja att byta till det namnet han har i mellannamn eller till ett helt annat efternamn.
Svar på tråden vi kan inte välja efternamn!