Får man HP när man jobbar i matbutik?
Jag är gravid i v. 20 med andra barnet och har BF 19 januari.
Jobbar i en matbutik som affärsbiträde och gör allt möjligt. Mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att plocka upp varor och sitta i kassan. Det blir en del ganska tunga lyft och att sitta i kassan är ju ett ganska ensidigt arbete... Jag märker att jag får ont i ryggen när jag suttit för länge i kassan, något som förmodligen kommer bli värre ju längre tiden går.
Så till min fråga. Kan man få HP när man jobbar i matbutik? Någon som har fått det, eller känner någon som fått det? Är med i Handels och försökte söka efter information om detta där, men hittade inget...
Min chef sa till mig idag att man inom denna branschen brukar få HP/sjukpenning två månader innan beräknad förlossning. Han har haft ett par anställda för många år sen som fått det. Jag tror ju dock att reglerna för detta har blivit mycket hårdare nu, jämfört med för 18 år sen (som det är i det fallet han nämnde).
Som jag förstått det, så är det arbetsgivaren som avgör om man klarar av att jobba eller inte. Så jag är mest nyfiken på om nån vet nåt om detta?