Kajee skrev 2010-08-29 12:38:22 följande:
Du skriver det själv - du vet att du kan bättre än de som har åsikter om ditt yrkeskunnande. Och det är samma sak med oss lärare.
Men jag tänker inte låta bli att svara i en tråd som denna för det. Det handlar inte om att jag vet att jag kan bättre.
Det finns två alternativ som jag ser det;
Den ena är att man håller tyst (är ödmjuk?) och låter "förstå-sig-påare" fortsätta stå oemotsagda med sina icke pedagogiskt grundade åsikter och ösa ur en massa dumheter över lärarkåren.
Det andra är att man berättar hur dom pedagogiska tankarna går i skolan idag och hur styrdokimenten ser ut.
Det här är en av anledningarna till att jag också¨är fackligt aktiv.
Det kan hända att du får en del åsikter omtalade för dig om din yrkesutövning. Men hur ofta debatteras det i TV? Hur ofta hängs jurister ut som obildade klåpare i tidningen och hur många trådar har du sett här på FL om vilka idioter jurister är och hur dåliga de är på att sköta sitt jobb? Min gissning är; inte särskilt många.
Fråga gärna dina barns lärare hur han/hon tänker kring undervisningen. Om du vill rätta dina barns stavfel hemma vid köksbordet kan ingen hindra dig. Men det är dina barns lärare som avgör hur undervisningen från skolans sida ska gå till - oavsett hur mycket du påpekar om något annat.
Visst ska en pedagog kunna ge positiv kritik/feedback. Mycket av vårt jobb går ut på just detta. Men att det i sig innebär att kritik = att rätta stavfel. Den kopplingen gör faktiskt inte jag.
Men jag måste återkomma till grundfrågan - oavsett om pedagogiken går ut på att rätta stavfel eller ej så måste ju syftet med pedagogiken (och hela skolgången) vara att barnen går ut skolan med tillräckliga kunskaper för att klara sig bra i vuxenlivet. I det kan det väl ändå inte vara rimligt att släppa barn från skolan med så bristfälliga svenskkunskaper att deras jobbansökningar ratas pga stavfel eller att de, som någon skrev, inte klarar sig utan datorns stavningsprogram. Har inte skolan misslyckats då?
Sen om det är den enskilde läraren, lärarutbildningen, läroplanen eller något annat spelar egentligen mindre roll - det är bara en fråga om att hitta syndabocken istället för att fokusera på det viktiga, att barnen faktiskt lär sig skriva.
Jag kan absolut ha respekt för pedagogiska kunskaper, jag har studerat en hel del genom åren men just pedagogik har jag inte läst. Men om jag konsekvent märker att mitt barn inte utvecklas i sina språkkunskaper då kommer jag börja undra och ifrågasätta. Får jag en förklaring och en plan för hur utvecklingen ska förbättras så avvaktar jag självklart men jag har svårt att tro att jag kommer acceptera att mitt barn går ut skolan utan att behärska svenska språket. Sen har barn naturligtvis olika förutsättningar, alla kan inte bli proffs på att skriva korrekt svenska, men alla måste få chansen att nå så långt som möjligt i strävan att uttrycka sig i tal och skrift.