Betygs- och omdömeshysterin i skolan
Hej! Jag undrar om ni kommer att fortsätta driva linjen att det ger högre kvalitet att bedöma elever i allt de gör i skolan. Kommer vi lärare isåfall få redskap för att kunna bedöma eleverna på att formativt sätt? Varför tog ni inte fram ett TYDLIGT material från början som visade hur matriser eller en bedömning ska se ut?
Vi sliter vårt hår för att komma fram till vad som ska gälla på vår skola och jag antar att det ser ut så på fler skolor. Det skulle vara en trygghet om det fanns ett gemensamt, nationellt material att utgå från.
Jag lägger ner oherörd tid på att formulera mål och skriva bedömningar, tid som tas från planeringen av undervisningen. Jag tycker att det är viktigt att göra tydliga pedagogiska planeringar, men att bedöma en årskurs etta i Bild eller SO från termin 1 känns inte relevant.
Tyvärr så hamnar de mjuka värdena i skuggan, det som den svenska skolan har varit bra på och som jag tycker att vi ska vara stolta över! Nu räcker inte tiden på utvecklingssamtalen till för att tala om det sociala, något som jag upplever att de flesta föräldrar till elever på lågstadiet egentligen är mest intresserade av.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-02 20:37
Åtgärdsprogram har varit ett krav sedan många år tillbaka för de elever som har svårigheter. Jag upplever inte att det är svårt att se vilka elever som behöver stöd, det problematiska är att ge RÄTT stöd och ha RESURSER till det. Ge oss tid för planering av insatserna och verktyg för att hjälpa eleverna och ge oss fler pedagoger!!! En bra skola kostar, trots att ni/ kommunerna menar att det bara är en fråga om att sätta högre mål, öka lärarnas kompetens (de som vill vara kvar) och arbetssätt...