• Anonym (Lärare)

    Betygs- och omdömeshysterin i skolan

    Hej! Jag undrar om ni kommer att fortsätta driva linjen att det ger högre kvalitet att bedöma elever i allt de gör i skolan. Kommer vi lärare isåfall få redskap för att kunna bedöma eleverna på att formativt sätt? Varför tog ni inte fram ett  TYDLIGT material från början som visade hur matriser eller en bedömning ska se ut?

    Vi sliter vårt hår för att komma fram till vad som ska gälla på vår skola och jag antar att det ser ut så på fler skolor. Det skulle vara en trygghet om det fanns ett gemensamt, nationellt material att utgå från.

    Jag lägger ner oherörd tid på att formulera mål och skriva bedömningar, tid som tas från planeringen av undervisningen. Jag tycker att det är viktigt att göra tydliga pedagogiska planeringar, men att bedöma en årskurs etta i Bild eller SO från termin 1 känns inte relevant.

    Tyvärr så hamnar de mjuka värdena i skuggan, det som den svenska skolan har varit bra på och som jag tycker att vi ska vara stolta över! Nu räcker inte tiden på utvecklingssamtalen till för att tala om det sociala, något som jag upplever att de flesta föräldrar till elever på lågstadiet egentligen är mest intresserade av.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-02 20:37
    Åtgärdsprogram har varit ett krav sedan många år tillbaka för de elever som har svårigheter. Jag upplever inte att det är svårt att se vilka elever som behöver stöd, det problematiska är att ge RÄTT stöd och ha RESURSER till det. Ge oss tid för planering av insatserna och verktyg för att hjälpa eleverna och ge oss fler pedagoger!!! En bra skola kostar, trots att ni/ kommunerna menar att det bara är en fråga om att sätta högre mål, öka lärarnas kompetens (de som vill vara kvar) och arbetssätt...
  • Svar på tråden Betygs- och omdömeshysterin i skolan
  • Folkpartiet

    Hej, jag ber om ursäkt för att svaret har dröjt.


    Vi är övertygade om att utvärderingar bidrar till att synliggöra eventuella problem och att det ger bättre förutsättningar för elever med svårigheter att få stöd och hjälp. Att ett barn får hjälp med t ex svenskan i ett tidigt skede är också avgörande för att hänga med i övriga ämnesundervisningen. 

    Ett grundläggande problem i den svenska skolpolitiken hittills, har varit att stödinsatser sätts in alldeles för sent (så sent som på gymnasiet). Det är därför vi har sett det individuella programmet växa till ett av gymnasiets största program, fast det inrättades som ett undantag för elever med de allra största svårigheterna.


    Men självklart har du rätt i att det är viktigt med tydlighet och vägledning vad gäller utformningen av de skriftliga omdömena. Skolverket har haft uppdraget att ta fram allmänna råd i det syftet. Sedan är det dock upp till skolans ledning att utifrån det arbeta fram den enskilda skolans underlag, vilket till syvende och sist handlar om att ge er lärare rörelseutrymme och undvika central styrning i alltför hög grad.

Svar på tråden Betygs- och omdömeshysterin i skolan