• Fjuppan

    Förbifart Stockholm

    Jag lyssnade i veckan på Maria Wetterstrand när hon i radio talade om förbifart Stockholm och varför MP är emot den. Wetterstrand menade bl. a. att förbifart Stockholm planeras som mestadels tunnlar och att det är mycket dyrare att bygga än vägar ovan jord. Detta är alltså, enligt Wetterstrand, är starkt argument MOT förbifarten.  Samtidigt talade hon om att MP istället vill satsa på t. ex. t-bana ut till Nacka. I min värld ligger t-banan mestadels under jord (läs: i tunnlar) och skulle alltså bli lika dyrt. Jag ser inte skillnaden.

    Vidare talade hon naturligtvis om miljöaspekten, vilket ju är riktigt och rätt att hon gör. Men tror MP på fullt allvar att miljön i Stockholm blir bättre UTAN en förbifart? Har MP någonsin sett hur Essingeleden ser ut morgon och kväll? Tror ni att man kan TVINGA människor att ta tåg eller buss istället för bil? Vi bygger idag upp vårt samhälle helt kring bilen och människor förväntas ha bil för att kunna storhandla och för att kunna ta sig till köpcentrum som växer upp utanför, inte bara Stockholm, men också andra städer runt om i landet. Hur menar ni i MP att kollektivtrafiken ska kunna ersätta den bilismen? Jag känner ingen som är särskilt sugen på att hoppa på en buss eller ett tåg bärandes på fyra stora kassar med mat.

  • Svar på tråden Förbifart Stockholm
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Miljön blir bättre utan förbifarten. Så fort man bygger en ny väg ökar trafiken, och som det ser ut idag där de flesta bilar går på bensin så får det negativa konsekvenser för miljön.

    Förbifarten är inte nödvändig för att man ska kunna storhandla. Det kan man göra utan att åka på tvärs genom länet.

    Vi vill göra kollektivtrafiken attraktiv genom att bygga ut den. I Stockholm är tvärförbindelser något som saknas och det gör att det är trångt på bussar och tunnelbanor. Vi vill sänka kostnaden för att resa. En enkelresa ska kosta 35 kr. SL-kortet ska kosta 650 kr. Vi vill satsa på båttrafik för att skapa nya smarta vägar att resa.

    Jag tror inte kollektivtrafiken kan ersätta all bilism, men vi kan göra kollektivtrafiken mer attraktiv tex för människor som pendlar till sitt arbete och inte vill stå i timslånga köer och bara vänta.

    Helene

Svar på tråden Förbifart Stockholm