• skille1

Ung eller gammal förälder?

Vad tycker ni är bäst unga eller äldre och erfarna föräldrar? vilka fördelar och nackdelar är det med respektive kategori?

Enligt min erfarenhet så får yngre föräldrar stå ut med mer skit från andra, trots att man är en bra förälder.

• Svar på tråden Ung eller gammal förälder?
  • SilverEmma

Jag tror det är individuellt. Jag själv hade blivit en skitkass ung mamma.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • MåsteHittaPåNågot

Var går gränsen för ung/gammal? Själv kände jag mig inte som så ung mamma när jag skaffade barn, jag hade fyllt 20 år 1,5 månad före mitt första barns födelse men jag insåg redan på BB att jag var ung, de jag delade rum med var typ 30-35 år. Fördelen som jag ser det är att när man är ung orkar man med bättre, skulle idag som 40 åring inte orka med vaknätter på samma sätt som för 20 år sedan. Jag var dock en mogen 20 åring så jag kan ju inte svara för alla utan bara mig själv... (eller man kan iofs aldrig svara för någon annan än en själv). Jag var rätt erfaren som 20 åring tack vare många små syskonbarn samt grannbarn som jag har passat mycket genom åren.

Jag passade bättre som ung mamma än som gammal mamma. (maken är iofs 10 år äldre än mig om det spelar in)

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma när man är "mogen" att skaffa barn. Dock tycker jag att man ska ha ordnade förhållanden och en stabil inkomst innan man skaffar  barn. Men det är vad jag tycker...

• Majsan70

Ålder har ingen betydelse anser jag. Mognad och personlighet har däremot.  Själv är jag både "ung och gammal" mamma och har inte tyckt det spelat nån roll. Däremot njöt jag mer av mitt tredje o sista barn, men det tror jag mer beror på att jag visste att hon var just det sista barnet.

Svar på tråden Ung eller gammal förälder?