• mrs christin

Jag är 32 år gammal och minpappa (styvpappa) vill adoptera mig...

För att göra en lång historia kort så dog min biologiska pappa när min mamma var ca tre månader in i graviditeten med mig, hon träffade min pappa (styvpappa) när jag var under året och han har sedan dess alltid varit en riktig pappa för mig.
    Mina föräldrar är sedan 15 år tillbaka inte tillsammans längre (de var akdrig gifta), men min pappa är ändp min pappa liksom och vi har jättebra kontakt och det är verkligen han som är morfar till mina barn.
    Nu vill han dels pga känslomässiga skäl, men även juridiska skäl adoptera mig (han har pratat om det i flera år), eftersom han anser att jag är hans dotter vare sig vi har några blodsband eller inte.
    Nu till frågan, hur fungerar det med att adoptera en vuxen? Måste min mamma godkänna det? Kan pappa adoptera mig utan att min mamma "slutar" vara min lagliga mamma så att säga? Måste min mamma få veta?
    Till det hela hör att min mamma är psykologiskt instabil och har inte pratat med min pappa sedan de separerade typ och hon gillar verkligen inte honom eller att jag har den superkontakten med honom som jag har.
    Jag vill gärna bli adopterad av min pappa, men jag vill ju inte såra min mamma heller...

• Svar på tråden Jag är 32 år gammal och minpappa (styvpappa) vill adoptera mig...
  • Lotte

Kan inte svara själv men ring eller maila familjerätten i din kommun så får du svar på dina frågor

• Kvarnlyckan

Hej

1. Nej, din mamma måste inte godkänna det, men antagligen vill de fråga henne för att styrka era uppgifter. Men enligt lagen är du myndig och bestämmer själv vem som skall informeras.
    2. Det påverkar inte din mammas roll i förhållande till dig.
    3. Nej, din mamma måste inte få veta.

Men jag hade följt ovanstående rekomendation och ringt familjerätten. Mina svar är snabba och enkla, sedan finns det ju massor av nyanser. Balnd annat alla de jobbiga känslor och frågor du så kort beskriver. Det är ju frågor som är mycket svårare.

Lycka till!

• en glad
    mrs christin skrev 2010-08-28 20:53:20 följande:

För att göra en lång historia kort så dog min biologiska pappa när min mamma var ca tre månader in i graviditeten med mig, hon träffade min pappa (styvpappa) när jag var under året och han har sedan dess alltid varit en riktig pappa för mig.
    Mina föräldrar är sedan 15 år tillbaka inte tillsammans längre (de var akdrig gifta), men min pappa är ändp min pappa liksom och vi har jättebra kontakt och det är verkligen han som är morfar till mina barn.
    Nu vill han dels pga känslomässiga skäl, men även juridiska skäl adoptera mig (han har pratat om det i flera år), eftersom han anser att jag är hans dotter vare sig vi har några blodsband eller inte.
    Nu till frågan, hur fungerar det med att adoptera en vuxen? Måste min mamma godkänna det? Kan pappa adoptera mig utan att min mamma "slutar" vara min lagliga mamma så att säga? Måste min mamma få veta?
    Till det hela hör att min mamma är psykologiskt instabil och har inte pratat med min pappa sedan de separerade typ och hon gillar verkligen inte honom eller att jag har den superkontakten med honom som jag har.
    Jag vill gärna bli adopterad av min pappa, men jag vill ju inte såra min mamma heller...

Om din pappa adopterar dig utan att vara gift med din mamma så blir det endast han som i fortsättningen blir din förälder! din juridiska koppling till mamma upphör mao....
    Vill du att din styvpappa och biomamma gemensamt skall bli dina förädlrar måste de alltså gifta sig!
  • Ramborg

Jag är inte säker på att en glad har rätt... Ring en jurist och fråga!

• en glad
    Ramborg skrev 2010-08-29 00:39:39 följande:
    Jag är inte säker på att en glad har rätt... Ring en jurist och fråga!
    Men det är jag!
  • Ramborg

Hehe, OK.

Låter som ett otympligt system. Om du är säker på detta, vet du varför det är så? Måste ju finnas ett resonemang bakom.

TS, om det där verkligen stämmer, får din styvpappa väl skriva testamente så åtminstone arvsbiten blir som han vill ha det.

• Zeitgeist

En glad har rätt. För att din styvpappa ska kunna adoptera dig utan att det medför att alla juridiska band skärs av i förhållande till din mamma måste han tyvärr vara gift med din mamma. Jag vet faktiskt inte varför man har valt att ha kvar den konstruktionen (precis på samma sätt som jag inte riktigt kan förstå varför ett sambopar inte kan få adoptera gemensamt utan att gifta sig). Jag har dock stött på problemet åtskilliga gånger (har jobbat som jurist vid domstol sedan 2006) och de allra flesta brukar välja att avstå när de väl fått konsekvenserna klara för sig. Ledsen att jag inte kunde ge ett mer positivt besked.

Svar på tråden Jag är 32 år gammal och minpappa (styvpappa) vill adoptera mig...