Jag är 32 år gammal och minpappa (styvpappa) vill adoptera mig...
För att göra en lång historia kort så dog min biologiska pappa när min mamma var ca tre månader in i graviditeten med mig, hon träffade min pappa (styvpappa) när jag var under året och han har sedan dess alltid varit en riktig pappa för mig.
Mina föräldrar är sedan 15 år tillbaka inte tillsammans längre (de var akdrig gifta), men min pappa är ändp min pappa liksom och vi har jättebra kontakt och det är verkligen han som är morfar till mina barn.
Nu vill han dels pga känslomässiga skäl, men även juridiska skäl adoptera mig (han har pratat om det i flera år), eftersom han anser att jag är hans dotter vare sig vi har några blodsband eller inte.
Nu till frågan, hur fungerar det med att adoptera en vuxen? Måste min mamma godkänna det? Kan pappa adoptera mig utan att min mamma "slutar" vara min lagliga mamma så att säga? Måste min mamma få veta?
Till det hela hör att min mamma är psykologiskt instabil och har inte pratat med min pappa sedan de separerade typ och hon gillar verkligen inte honom eller att jag har den superkontakten med honom som jag har.
Jag vill gärna bli adopterad av min pappa, men jag vill ju inte såra min mamma heller...