ohmy skrev 2010-09-23 21:36:21 följande:
Har också problem med den j*kla SGI. Jag har jobbat heltid i många år sen fick jag gå ner till halvtid. Stämplat o allt nu i ett halvår och trodde då det var skitviktigt för mig att få jobba så mycket som möjligt under det senaste halvåret men enligt försäkringskassan så är det inte så. Min SGI grundas tydligen på det jag en gång har jobbat, för det är det jag vill och då måste jag fortsätta vara inskriven på arbetsf.
Jag tycker detta låter för bra för att vara sant för jag har varit skiiit orolig att det ska grundas på min senaste halvtid. Så väljder du själv att gå ner i tid tror jag att den kan sänkas men MÅSTE du gå ner i tid är det en annan sak förstår jag det som men då måste du skriva in dig på arbetsförmedlingen direkt när du får jobba mindre.
Eller hur har du fått det till?
Som jag nu förstått det så kan man minska sin tjänst upp till 6mån före BF utan att det ska påverka SGIn, förutsatt att man uppfyller övriga regler, att man jobbat tillräckligt länge osv. I ditt fall borde ju inte det vara något problem med SGIn alltså. Och i mitt fall borde det gå bra att jag jobbar ex. 75% istället för 100% sista månaden, även fast det är ett frivilligt val.
Det som däremot påverkas om du går ner i tid är ju a-kassan.
Om man dessutom går ner och stämplar mer än 75 dagar så kan man få sänkt a-kassa i nästa period.
Man får tydligen inte jobba halvtid och stämpla upp resten hur länge som helst utan då kan a-kassan omprövas inför nästa arbetslöshetperiod, om man t.ex är fortsatt arbetslös efter mammaledigheten.
Då kommer den beräknas på att du jobbar halvtid ist för heltid.
Eller ja, så förstod jag det när jag pratade med representanter från handels för inte så länge sedan.
Jag tycker det är sjukt!
Är man arbetslös och får en halvtidstjänst men samtidigt hela tiden söker jobb på heltid borde man ju få rätt till a-kassa... Näe, då kan man först jobba halvtid i 75 dagar och sen , om man inte hittat något jobb, så är det bättre att återgå till att vara heltidsarbetslös för att inte tappa a-kassan.
Konstiga regler som inte direkt främjar att folk ska arbeta.
Jag tror iaf att jag kommer anmäla mig som arbetssökande på heltid när mitt vikariat gått ut och ta de timmar jag får (och orkar) jobba i slutet och så få igång a-kassan så jag påbörjar en period redan innan BF.
Bättre att ta det säkra före de osäkra, vara anmäld på arbetsförmedlingen, ringa och fråga eller besöka försäkringskassan om minsta lilla sak. Jag höll på att tappa min tidigare SGI pga EN ENDA DAG som jag var osäker på om jag varit inskriven på arbetsförmedlingen. Som tur var så hade jag varit inskriven så det löste sig, men det är helt galet att det ska kunna hänga på så lite.
Hoppas det ordnar sig för dig och att det är som de säger, fastän det låter för bra för att vara sant. =)