• Rainbowbright

Hur hårt/länge kan man truga med flaskan???

HJÄLP!!! ska försöka fatta mig kort...

Försöker få våran son (snart 4mån) att äta ur flaska  (han kan ta flaskan teknikmässigt) men han vägrar äta ett helt mål!!

Jag vill gärna fortsätta med ammnigen, med mål att delamma några månader till.

Vi har prövat ALLT, enda gången han tog flaska och åt nästan en hel måltid var när jag var borta och pappa fick ge, (1vecka sen)  då åt han glatt och sa inte ett ljud, för att till nästa gång totalvägra, jag som precis trodde att det hade släppt och vi funnit en lösning....suck...

Min fråga är Hur länge ska man hålla på att truga med flaskan vi testar ge 1-2 g/dag oftast till kvällen, med mig hemma och inte hemmma i alla lägen  mätt, hungrig mittimellan, ja som jag tidigare sa vi har testat ALLT!

Ska man låta barnet skrika (fast det skär i hjärtat) tills det tar flaskan eller då kanske inte äter alls.
    han har en gång skrikigt sig till sömns utan att äta....:/ fast det var nästan en månad sen och i början av våra flaskförsök.

Hur länge tar det tills det vänjer sig vid flaskan och accepterar den som en måltid?
    Ska jag bara ge upp allting trots att jag mår dåligt i hur vi har det nu?

Funderade idag på att sluta amma helt om detta inte funkar, men vill ju helst inte det!!!

Någon med erfarenhet son kan ge lite hopp???

Tack!!=)

• Svar på tråden Hur hårt/länge kan man truga med flaskan???
  • Helene70

Min brorson var en sådan tuttbebis och det fanns inte en chans i h*e att någon kunde få honom att ta flaska. Inte ens när han var vrålhungrid då jag satt barnvakt vid ett tillfälle fick jag i honom något.

Det vände först då han började med gröt och andra smakportioner vid 4 månaders ålder. Då började han smått ta flaskan och dricka lite till maten.

Får han något annat än bröstmjölk för tillfället?

• hannis

Hur mycket äter han ur flaskan då? Hur mycket är "ett helt mål" enligt dig? Kanske har ni olika uppfattning om hur mycket det är? Vad ger ni i flaskan, bröstmjölk eller ersättning?

• Rainbowbright

jag har inte börjat med smakisar än, han blir 4mån om en vecka. (jag helammar)

vi har testat både bröstmjölk och olika ersättning men det verkar vara själva "äta ur flaskan = fel förpackning" som verkar vara problemet.

en måltid? vet ju inte hur mkt han äter per gång då han bara ammas, men målet är att kunna byta ut ett mål, gärna det innan läggdax så han sover bättre.
    Sen när och om han tar flaska så får man ju se hur mkt just han äter per gång.

nu tar han tre klunkar flaska och sen blir han sur, ska ha bröstet...

hur länge ska man hålla på med flaska tills han tar den/vänjer sig???

Helena: Det kanske det som är trixet, jag får väl testa lite gröt och så, så kanske han accepterar flaska oxå!!

ger snart upp, fast jag vill ju att det ska funka...:/

• Theos Mama

Har du testat olika flaskor? Det kan hjälpa i vissa fall. Jag kan rekommendera Tommie tippie-flaskor, nappen är formad som ett bröst. BVC tipsade om dom när jag kombinerade amning och flaska.

• Rainbowbright

jepp har testat ett flertal och vi kör med TommiT nu, och den tar han jätte bra! så tekniken e det nog inget fel på, det e bara det att han vägrar äta bara ersättning på flaska (bröstmjölk får samma protest)

Nu har jag testat några kvällar i rad och han dricker mellan 40-70ml ersättning men då alltid i kombo med bröstet. vill ju att han sk ata bara flaska och då även av pappa ifall jag ska iväg nån kväll.

Tycker att det tar så lång tid.

Ska jag testa oftare, erbjuda han flaska vid fler tider under dagen?!

• Helene70
    Rainbowbright skrev 2010-09-02 20:27:55 följande:

Ska jag testa oftare, erbjuda han flaska vid fler tider under dagen?!

Absolut! Övning ger färdighetGlad
  • Theos Mama

Äter han fortfarande på natten? Då skulle jag testa med de målet, för oftast är dom inte lika kinkiga utan tar det som bjuds. Men annars är det bara att fortsätta prova.

Svar på tråden Hur hårt/länge kan man truga med flaskan???