Kan man döpas i annan församling än den man är folkbokförd i?
Vi skulle vilja döpa vårt blivande barn i den kyrka där både jag och sambon är döpta, men vi bor i en annan församling nu t.o.m. ett nytt län. Vet någon hur det fungerar?
Vi skulle vilja döpa vårt blivande barn i den kyrka där både jag och sambon är döpta, men vi bor i en annan församling nu t.o.m. ett nytt län. Vet någon hur det fungerar?
Sonen höll på att inte bli döpt för att jag var inte döpt i Sverige men! fick snällt dra ut papper om att jag betalar skatt till svenska kyrkan :/
lite klurigt det där!
Ja det får man. Men man kan få betala för att använda kyrkan och prästen.
Ring till den pastorsexp som hör till den kyrkan ni vill ha och hör?
Absolut går det att göra så. Siri döptes i en annan församling och det var inga frågetecken kring det. Vi gifte oss i en annan församling och tog prästen från en tredje. Inga konstigheter där heller.
Du kontaktar bara pastorsexpeditioneni den församling du vill döpa barnet i. Sen kan de berätta hur allt går till.
Lycka till!
Inga kostnader för vår del kan jag tillägga.
Vår son döptes i annan församling än vi var medlemmar i. Tror man kan få betala för det dock. Vi behövde inte det då vi flyttade till den församlingen 6 månader senare.
Ja det kan man. Här hos oss vet jag att man får betala om man inte döper sitt barn i sin församling. Men det är inga hutlösa summor, typ 400:- tror jag.
Vi skall döpa vår dotter i en annan stad nu i september. Inga problem.
Vi kommer inte att betala någonting, däremot kommer de skicka en faktura till vår församling!
Vi döpte också sonen i en annan församling, hans pappa är dock döpt och konfirmerad där. Tror inte att själva dopet kostade något, men däremot hade vi festen i församlingslokalen och det fick vi betala max ett par hundra för. Då hade vi tillträde hela helgen iofs.
Båda våra är döpt i en kyrka som tillhört en annan församling. Inga problem alls.
Tack för alla snabba svar. Då ska jag ringa runt lite och kolla.
Här har det inte varit några problem. Är inte döpt i Sverige jag häller..Och inte behövde vi betala.
Det var dockj i samma kommun, men ena sonen döptes i en annan församling.
MAN SKA ALDRIG BEHÖVA BETALA FÖR EN DOPGUDSTJÄNST!!!
Det finns clearing inom Svenska kyrkan, som gör att församlingarna betalar varandra för präst, musiker och vaktmästares arbetstid samt kyrkan, i de fall där man väljer att döpa in annan församling än hemförsamlingen. Inte ens om ingen av föräldrarna är medlemmar kosta dopgudstjänsten något.
Det man kan få betala för är hyra av församlingens lokaler för dopeftersits. Det finns också präster som tar betalt för sina tjänster om de inte tillhör den församling man döper i.
Lycka till!
/ Skånepräst