• oroshjärta

Släkting eller vän som fadder?

Vi håller på och ska försöka välja faddrar åt vår son som ska döpas. Det är så himla svårt tycker jag! Ska man ta en släkting som man vet alltid kommer finnas där eller en god vän som har en tro och kan finnas med för den aspektens skull, men där man ju inte kan vara helt säker på att man alltid kommer finnas i varandras liv på samma sätt som med släktingar? Samtidigt kommer ju släkten ändå alltid finnas så det vore kanske roligare med en vän så att sonen får fler vuxna som står honom nära... Inlägget är visst lika snurrigt som mina tankar, hur tänker ni? :)

• Svar på tråden Släkting eller vän som fadder?
  • Ebba091210

Vi tänkte likadant när våran dotter skulle döpas.
    Det slutade med att jag valde min lillebror och min sambo sin bästa kompis och vi är jättenöjda med det :)

Lycka till!

• camave

jag ville inte ha släktingar till fadder då dom redan finns där för barnet.

däremot har alla mina syskon andra syskon som faddrar till sina barn. och efter dopet så glöms det helt bort och dom blir bara moster, faster ,farbror osv..... min 9 åriga systerdotter har ingen aning om vem som är hennes faddrar. det är 2 av hennes mostrar som är det....

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Tokstolla

Vi har valt två av våra bästa vänner. (En gång i tiden försökte vi faktiskt para ihop dessa två men de kände redan varandra sedan scouterna
    Den ena faddern är jättetroende och studerade en gång till präst (hon är däremot konstnärligt lagd och kom in på ett estetiskt program så hon bytte, men tron finns där). 
    Den andre är agnostiker- han tror iaf inte på något och vi tror att de tillsammans kan ge en bred bild på saker och ting.  

• oroshjärta

Tack för svaren! Ja, en av varje är vi också inne på... och sen hoppas vi ju få fler barn så man kanske ska spara någon bra till dem också. :)

• Tokstolla
    oroshjärta skrev 2010-08-31 10:16:17 följande:
    Tack för svaren! Ja, en av varje är vi också inne på... och sen hoppas vi ju få fler barn så man kanske ska spara någon bra till dem också. :)
    Vi har faktiskt sagt till våra blivande faddrar att det gäller för alla framtida barn också
Svar på tråden Släkting eller vän som fadder?