• RMM

Stl och åldersrekommendationer på MAM:s dinappar?

Vår dotter är 7 veckor och vi har precis bytt till stl 2 på MAMs dinappar. Men det känns som om hon får i sig maten så fort... Och idag kräktes hon massor. Hur har ni gjort i övergången mellan olika stl på dinappar? Ska vi bara fortsätta och hon får vänja sig..?

• Svar på tråden Stl och åldersrekommendationer på MAM:s dinappar?
  • the W family

hej!

våran son började flaskmatas runt 11veckor.. då hade vi strl nr 2 på napparna.

Nästa storlek (nr3) rekommenderas från 4mån+.
    Han är nu 19veckor, o de senaste 10dagarna har han haft napp nr 3, det har fungerat prima, visst, matningen får fortare, men han kräks inte mer efteråt o blir inte heller förbannad för att "maten kommer för sakta" som jag märkte vissa symptom på med nr 2.

Märker du att lilltjejen får svälja fort  o sen kräks mycket tycker jag du ska vänta med att byta storlek på nappen, o då köra med den du hade innan, det där är ju väldigt individuellt från barn till barn..

Hur länge har du provat med nr 2?

• RMM

Bara kört med stl 2 i två dagar. Stl 1 trivdes hon med, blev aldrig otålig utan njöt av den längre matstunden, ofta med slutna ögon. Idag har jag fortsatt med stl 2 men avbrutit måltiden 3 ggr för att hon ska ta en paus och rapa. Har funkat hittills men det kändes som "lugnare" matning med stl 1...

• Miss Cee

En sak jag har märkt är att sonen har svårare med de "snabba" napparna när han är trött, så ett alternativ är ju annars att du använder en napp med mindre hål vid sådana tillfällen. Nu vet jag inte hur din dotter äter, men det är ju även lättare för dem att hantera en snabb napp om de sitter mer upprätt än om de ligger.

Vi har bytt till nästa storlek när vi märkt att sonen börjat bli otålig vid matningen och inte "orkat" äta färdigt. Så du behöver inte stirra dig blind på rekomendationen på förpackningen. Kör med den storlek hon föredrar!

• greywolf

Jag har också precis gått över till stl 2 och min dotter är 10 veckor. Hon har kaskadkräkts av den så vi vågar absolut inte använda den igen på ett bra tag. Ska lyda rådet ovan och ha kvar 1:an tills hon verkar bli för otålig av den farten.

• Theos Mama

Bytte också när han inte orkade äta utan somnade mitt i matningen.
    Fick dock en utskällning av doktorn på barnmottagningen när vi var inne med sonen, han hade feber och slutade äta och kissa. Inte så konstigt tyckte docktorn eftersom mjölken inte rann när han höll flaskan upp och ner. Förklarade för honom att sonen inte hinner med nästa strl på dinapp och visade genom att "mjölka" dinappen att det visst kom ut nåt, men nej jag hade fel och måste byta till en större.
    Till råga på allt så sa han att jag måste amma ofta så sonen piggnar till, "nej, jag ammar inte" sa jag men ändå så VARJE gång sa han att jag skulle AMMA, GE BRÖSTET ofta under tiden vi va där.

Det hela slutade iaf med att vi bytte till den större strl (oerfarna) när vi kom hem och sonen satte i halsen flera gånger och vid ett tillfälle så illa att han tappade andan. Så vi bytte tillbaka.

• Some

Min 6-månaders har fortfarande den första storleken, de andra går inte alls. Alla barn är olika. Det finns inga måsten, kör på det som funkar bäst för er familj.

• hannis

Jag ger vatten i flaska till min son som är 6 månader och han använder strlk 2.

• RMM

Gud vad kluven jag blir nu... Vet inte hur vi ska göra... Hon blev ju aldrig otålig med stl 1. Stl 2 har gått bra idag med förutom vid en måltid när hon nog hade lite bråttom och sög så intensivt att hon kräktes upp det mesta. Tänk om de små kunde tala om för en hur man ska göra...

• the W family

jag tycker det låter som du ska köra med nr1 ett tag till, blir hon inte otålig så det är det ju jättebra.
    Bättre än att hon kräks upp allt för att det kommer för fort...

Du kan prova byta om några veckor igen...

• M  och  M

Hur mkt ersättning ger ni era små och hur lång tid tar en matning ungefär?

• M  och  M

Det är ju jättesvårt med flaskor och dinappar. Vi hade tidigare Tommee Tippee´s flaskor och nr2 på dinappen där, men när vi bytte ersättning så kom det typ inget ur den. Och då blev det att vi bytte till en MAM-flaska just för att den var större och dinapp nr3 ingick i flaskan så jag tänkte att det är väl som Tommee Tippee dinapp nr3, men så känns det inte då det kommer väldigt mkt mer ur den här nr3 än Tommee Tippee´s nr2. Så jag vet inte om vi måste byta till nr2 av MAM dinappen eller...

• UnderYtan

Min dotter är 4 månader och äter med napp 1. Hon äter ersättning. Enligt MAM så handlar inte storleken bara om ålder på barnet utan även vad dom äter. Storlek 1 är till för ersättning.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
Svar på tråden Stl och åldersrekommendationer på MAM:s dinappar?