• Fungus

Verklighetsfrämmande politik?

Hej.

Jag röstar rödgrönt liksom i stort sett alla i min umgängeskrets. För mig/oss finns det inget alternativ och jag håller med er i i stort sett alla politiska frågor ni driver inför valet.

MEN. Varken jag eller någon jag talat med i min omgivning står bakom förslaget att kvotera föräldraförsäkringen. Jag tycker absolut att lika ansvar är eftersträvansvärt och att det är positivt för alla inblandade att barnen får lika mkt tid med båda föräldrarna, men alla familjer har inte den möjligheten.

För många människor skulle ett genomförande av detta förslag innebära en ekonomisk katastrof. Det skulle inte heller innebära att den som tjänar mest går hemma en längre sammanhängande period, utan enbart att familjer tvingas sätta sina barn på förskolan redan vid ett års ålder, trots att det för många känns alldeles för tidigt.

Initiativ till att uppmuntra familjer att dela på föräldraledigheten är ju redan taget iom jämställdhetsbonusen, vilken bl a jag och min man tar del av då vi (nästan) delar 50/50.

Jag tror  personligen att detta är en fråga som gör att många osäkra väljare drar sig åt höger, och vill hemskt gärna höra era argument för varför ni envisas med att driva denna trots att 84% av befolkningen (googlade siffror) är emot?

F ö tycker jag att ni bedriver en överlägsen politik och är stolt över att rösta grönt i kommande val!

/Hannah

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 21:21
    Hej och tack för svaret och de båda länkarna. Det var intressant läsning och svarade på en del frågor.
    Jag hoppas verkligen att förslaget får den effekt ni önskar.

/Hannah
  • Svar på tråden Verklighetsfrämmande politik?
  • Miljöpartiet

Hej!

Tack för din uppriktiga fråga. Nu ser det inte ut att bli någon förändring av föräldraförsäkringen på ett tag, men vi i miljöpartiet har ett kongressbeslut på tredelning samt att den ska förlängas till 18 månader.

För mig är fördelningen av föräldraledigheten viktig för att jag har sett konsekvenserna av vad som hnder i många familjer som inte är så jämställda. Att dela hyfsat lika på föräldrapenningen är ett första steg till att båda föräldrarna är lika närvarande i ansvaret och omsorgen om barnet.  Det är ett sätt att säkra upp att barnet får tillgång till båda sina föräldrar.

Svensk forskning visar att familjer som delat lika på föräldrapenningen skiljer sig i mindre utsträckning. Man kan också se att vid en vårdnadstvist kan föärldraledigheten avgöra vem som får vårdnaden om barnet.  Det är risker många inte känner till.

Ekonomin spelar faktiskt mindre roll än vad de flesta tror. När taket i föräldrapenningen höjdes var resultatet inte det förväntade.  www.dn.se/nyheter/sverige/ekonomin-styr-inte-foraldraledighet-1.593484

Det finns en intressant c-uppsats på samma tema här dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/4182/1/C-uppsats.doc

Så min sammanfattning: Vi vill att föräldrar i högre utsträckning delar lika för att värna den nära relationen mellan barnet och föräldrarna. Forskningen har flera gånger visat att normer och förväntningar styr uttaget i högre utsträckning än ekonomi.

Helene

Svar på tråden Verklighetsfrämmande politik?