• Hondendärknasiga

HP och personlig assistent

He!
    Söker er som jobbar som personlig assistent, och fick hp innan bf. Hur gjorde ni? Nåt speciellt man ska tänka på? Ska man skicka med nån lista på arbetsuppgifterna?
    Vi är två assistenter på mitt arbete, och jag anses därför inte jobba i en så tung miljö. Men jag har även foglossning, och då hjälper inte att man är två, smärtan är där iallafall. Nu var jag hos läkaren igår, nekades sjukskrivning, men fick iaf ett intyg på att jag inte ska jobba nätter (då man är själv).
    Tänkte att jag får väl stå ut, men HP ska jag iaf söka.
    Hjälp mig nu.
    Hur gör jag?

• Svar på tråden HP och personlig assistent
  • snuffsan91

Har du ansökt och blivit nekad? även fast du har en arbetskamrat ingår det vel fortfarande tunga lyft och så?

• Kottarnasmamma

Jag har aldrig haft några problem med HP, inte heller mina kollegor. Då är vi personliga assistenter, dubbelbemannade mellan 08-24 och sen själva natten. Dock så lyfter vi manuellt och då varannan gång. det vi har skrivit är hur många gånger per pass vi lyfter samt vikten på den vi lyfter sen skrivit vad vi gör mer. Har alltid fått de beviljat men det krävs ju att arb.givaren skriver ett intyg med om att de inte kan omplacera dig osv.

• Hondendärknasiga

Har inte ansökt än. Men tänkte vara väl förberedd när jag väl ska göra det.
    Och ja..tunga lyften är fortfarande där, trots att vi är två. Beroende på vilken sida av brukaren man står, är det "lättare" på ena sidan, man tar liksom bara emot. Försökte få så att jag bara stod på den sidan, men då ansåg mina kollegor det som orättvis arbetsfördelning, det var slitsamt för dom också. Långpromenader kan jag inte heller klara av, men jag får väl ta cykeln hädanefter och cykla brevid.
    Jahapp...är väl bara att kämpa på då. Chefen står på deras sida också. 

• eragylf

Jag arbetar som personlig assistent, och har nyligen ansökt om HP. Väntar på svar! Jag tyckte det var svårt att fylla i ansökan, men skrev en ganska lång arbetsbeskrivning (2 sidor). Där försökte jag beskriva exakt vad som var jobbigt, varför och anledningen till att jag inte kunde undvika dessa uppgifter. T.ex då jag jobbar själv, eller när vi är två men måste hjälpas åt med det vi gör. Sen har inte vi så speciellt tunga lyft, så därför betonade jag andra faktorer som kan vara jobbiga. Bland annat att vi har varmt på arbetsplatsen (26-30 grader), ensidiga rörelser m.m.

Jag vet inte om jag kommer att få det godkänt, eftersom det inte är så tunga lyft. Personlig assistans är ett svårt yrke att beskriva, då dagarna ser olika ut. Blir jag nekad, ska jag iallafall försöka överklaga, annars tar jag ut föräldrapenning...

• Höstbebis2010

Jag jobbar som personlig assistent och fick full HP, visserligen jobbar jag natt och har varit sjukskriven pga foglossning sen vecka 17.
    Vi jobbar ganska mycket ensamma, då vi åker runt till olika brukare, de flesta är dock inte jätte tunga och där de är tunga är man oftast 2.
    Jag skrev ett halv A4 om mina arbetspass, vad som ingår och beskrev de tyngre momenten lite extra. Att jag tex. vid ett blöjbyte som annars inte behöver vara så tungt, blir det med fel arbetsställning då man inte kommer nära brukaren.

• Hondendärknasiga

Tack för era svar. Ska försöka få ihop nåt, jag måste få sjukskrivning nu. Klarar inte detta längre, och arbetskamrater ställer inte upp och vill inte hjälpa till. Chefen är på deras sida. Jag har gråtit hela förmiddagen, nu ska jag börja jobba om en timme, men vid 14.30 kommer personal nr 2 och då tänker jag gå hem. Fixar inte detta, varken fysiskt eller psykiskt.

• eragylf

Ville bara uppdatera! Jag fick precis mitt besked från försäkringskassan och jag har blivit beviljad havandeskapspennig. Måste börja med att säga att jag är chockad, tog bara 1 vecka från skickad ansökan till svar.

Och till TS: Jag ska inte säga att jag förstår, då jag har en väldigt hjälpsam arbetsgivare. Men jag vet hur det är att må både fysiskt och psykiskt dåligt på jobbet. Jag hoppas allt löser sig till det bästa för dig, lycka till!

• Qaroliine

Ni som fått beviljad HP, hur många lyft per arbetspass skrev ni att ni lyfte?
    Ska skriva min ansökan imorgon, jag gör ca 10 lyft per pass á 50 kg.

~*~Myran bf 110114~*~
  • eragylf
    Qaroliine skrev 2010-09-09 21:38:02 följande:
    Ni som fått beviljad HP, hur många lyft per arbetspass skrev ni att ni lyfte?
    Ska skriva min ansökan imorgon, jag gör ca 10 lyft per pass á 50 kg.
    Jag skrev ingenting där. Eftersom vi inte har tunga lyft på det sättet. skrev bara att jag assisterar en man på 70 kg. Men sen i min arbetsbeskrivning skrev jag hur vissa moment blir tunga ändå. Men om det är ca 10 lyft, så är det vad du ska skriva! Jag tror att det är mer än nog för att bli beviljad.
  • Qaroliine
    eragylf skrev 2010-09-10 08:27:45 följande:
    Jag skrev ingenting där. Eftersom vi inte har tunga lyft på det sättet. skrev bara att jag assisterar en man på 70 kg. Men sen i min arbetsbeskrivning skrev jag hur vissa moment blir tunga ändå. Men om det är ca 10 lyft, så är det vad du ska skriva! Jag tror att det är mer än nog för att bli beviljad.
    Okej, ja både jag och chefen har skrivit ca 10 ggr á 50 kg.
    Eftersom brukaren slår omkring sig på nätterna pga anfall så är jag gaaanska säker på att jag måste bli beviljad. Alla mina pass innehåller nattjobb så det är massor av risk för slag.
    ~*~Myran bf 110114~*~
  • Frogster

Någon som har koll på om man kan få hp även om man "bara" är timvikarie?

Vissa säger att man kan det, andra inte...
    Tycker det börjar vara rätt jobbigt nu så jag funderar på om HP ens är ett alternativ för mig som tim.vikarie?

• Höstbebis2010
    Frogster skrev 2010-09-21 06:19:31 följande:

Tycker det börjar vara rätt jobbigt nu så jag funderar på om HP ens är ett alternativ för mig som tim.vikarie?

Som jag fattat det kan det vara svårt då de kan anse att du ska söka andra jobb istället.

Men försök, det sämsta man kan få är ju ett nej.

• snuff
    Frogster skrev 2010-09-21 06:19:31 följande:

Jag jobbar hos två olika arbetsgivare.  Som personlig assistent och som timanställd inom äldreomsorgen. Var lite fundersam, så jag ringde till FK och frågade.
    Till mig ställde dom frågan: Om du inte hade varit gravid, hade dom fortsatt ringa in dig som timanställd då? Jag svarade att det är jag nästan säker på att dom hade gjort, då sa FK att då kan du söka HP.
    Jag skrev ner vad jag gör på dom olika arbeterna och skrev också där att jag var timanställd med olika uppgifter i stort sett varje dag.. Och sen skrev båda mina arbetsgivare på "sina" papper om att dom inte kan omplacera mig under graviditeten.
    Dom var jättesnabba på FK, tog knappt en och en halv vecka innan jag fick svar. Och jag har blivit beviljad full HP.
  • Frogster
    snuff skrev 2010-09-21 10:49:34 följande:
    Jag jobbar hos två olika arbetsgivare.  Som personlig assistent och som timanställd inom äldreomsorgen. Var lite fundersam, så jag ringde till FK och frågade.
    Till mig ställde dom frågan: Om du inte hade varit gravid, hade dom fortsatt ringa in dig som timanställd då? Jag svarade att det är jag nästan säker på att dom hade gjort, då sa FK att då kan du söka HP.
    Jag skrev ner vad jag gör på dom olika arbeterna och skrev också där att jag var timanställd med olika uppgifter i stort sett varje dag.. Och sen skrev båda mina arbetsgivare på "sina" papper om att dom inte kan omplacera mig under graviditeten.
    Dom var jättesnabba på FK, tog knappt en och en halv vecka innan jag fick svar. Och jag har blivit beviljad full HP.
    Tack för jättebra svar!

Hur beräknas det hur mycket jag kommer att få ut?
    Tänkte i och med att jag vissa månader har jobbat en hel del övertid och andra månader varit typ bara halvtid.
  • Hondendärknasiga
    snuff skrev 2010-09-21 10:49:34 följande:
    Men då har jag en fråga...vad baserar dom din HP på för inkomst? När du e timvikarie, får du ju olika inkomst varje månad, inget är fast?
    (inte för att jag inte tror dig, men jag blev väldigt förvånad över att man fick HP som timvikarie)
  • Qaroliine

Jag är fast anställd men går på timlön och har inte heller samma inkomst varje månad beroende på hur mkt jag jobbar och olika OB osv.
    HP beräknas på din årsinkomst.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • snuff
    Hondendärknasiga skrev 2010-09-21 11:34:31 följande:
    Men då har jag en fråga...vad baserar dom din HP på för inkomst? När du e timvikarie, får du ju olika inkomst varje månad, inget är fast?
    (inte för att jag inte tror dig, men jag blev väldigt förvånad över att man fick HP som timvikarie)
    Till mig sa FK att min HP blir samma som min föräldrapenning.
  • snuff
    Frogster skrev 2010-09-21 10:56:38 följande:
    Tack för jättebra svar!

Hur beräknas det hur mycket jag kommer att få ut?
    Tänkte i och med att jag vissa månader har jobbat en hel del övertid och andra månader varit typ bara halvtid.
    Men har du skickat in papper från din arbetsgivare ang föräldrapenningen? För FK sa till mig att jag kommer att få samma HP som föräldrapenning.
  • Frogster
    snuff skrev 2010-09-21 21:08:48 följande:
    Men har du skickat in papper från din arbetsgivare ang föräldrapenningen? För FK sa till mig att jag kommer att få samma HP som föräldrapenning.
    Nej det har jag inte.
    I och med att jag inte haft min anställning mer än 5 månader så ska jag heller inte skicka in några papper från min arbetsgivare utan istället får jag gå den låååååååånga vägen runt genom att skicka in kopior på alla mina lönepapper samt beskrivningar av dessa....
    Fattar nada verkligen!
  • snuff
    Frogster skrev 2010-09-23 08:11:06 följande:
    Nej det har jag inte.
    I och med att jag inte haft min anställning mer än 5 månader så ska jag heller inte skicka in några papper från min arbetsgivare utan istället får jag gå den låååååååånga vägen runt genom att skicka in kopior på alla mina lönepapper samt beskrivningar av dessa....
    Fattar nada verkligen!
    Ok, vet inte riktigt hur det funkar. Men jag håller tummarna för att det ska lösa sig för dig!!
Svar på tråden HP och personlig assistent