• hurtbullen89

Hur placera bilstolarna säkrast i bilen? Ett babyskydd + en bakåtvänd.

Vi väntar vårt andra barn nu i dagarna och har ett litet dilemma med hur vi ska sätta bilstolarna i bilen. Just nu sitter dottern på 1,5 år på höger sida bak. När hon föddes så sa det att mitten eller höger bak var säkrast. Så nu tänkte vi att när denna lilla kom så kunde man ju ha en i mitten och en till höger bak. Men det får inte plats så =/ Har en Britax Hi-way till dottern och bebis kommer ha en Akta Graco logico med bas.

Så hur ska man sätta stolarna för att det ska bli så säkert som möjligt för båda barnen? En fram och en bak? Vem är isf bäst att ha fram?

Hur har ni era stolar som är i samma sits?

• Svar på tråden Hur placera bilstolarna säkrast i bilen? Ett babyskydd + en bakåtvänd.
  • Joico

Först och främst så får det ju givetvis inte vara någon krockkudde fram, men det har ni nog redan koll på

Det sägs att det är bäst att ha det tyngre barnet fram, dvs den äldsta. Dels för att det finns mer benutrymme fram, så barnet kan sitta bakåtvänt längre... Men samtidigt är det viktigt att den som kör kan koncentrera sig på körningen. Kan föraren köra med ett barn bredvid sig? Trots att barnet gallskriker? Eller kommer föraren att börja pilla med barnet och bli mindre koncetrerad på körningen? Vilket barn känns bäst att ha fram? osv osv Och sitter båda stolarna likabra fram?

Prova och se hur det känns

• Tokstolla

Vi har en Hiway i mitten bak och som tur är kommer vår maxi cosi (babyskydd) få plats brevid. =)
    Vi har en ford focus. =) 

• SandramedS

Vi är i samma sits vi med.
    Nu har vi stora killen i mitten bak, innan satt han på höger bak men blev mitten nu när vi köpte större stol. Men det blir nog så att Bebis i magen kommer få sitta till höger nu för det kostar 5,500kr att koppla ur airbagen på våran bil. Och vi vill inte ha kvar bilen så länge till så det känns ju som onödiga pengar Skrattande

Hur gör ni andra???

• hurtbullen89

Ok, har inte testat att sätta dotterns stol i mitten och se om babyskyddet får plats bredvid på höger sida. Men det borde väl inte få plats så heller om de inte får plats tvärtom? Sen känns det inte som det är helt optimalt att de sitter bredvid varandra med bebis på höger sida. Om jag åker bak exempelvis ska jag sträcka mig över dottern för att nå bebis sen så är det ju svårare att ha koll på bebis. Hade bebis suttit i mitten och dottern till höger så hade jag ju kunnat sitta bak och bredvid bebis.

Så det bästa kanske är att flytta fram dottern och placera bebis bak. Då kan jag sitta bak och ha koll på bebis samtidigt som pappan (som kör, jag har inget körkort) slipper koncentrera sig på en ledsen bebis.

Tack för tips :)

• twinstar

Vi har bakåtvänd britax i mitten i baksätet och kommer ställa babyskydd på sidan av det. En vuxen kan också sitta på andra sidan om den bakåtvända.

• Ca rr o

när jag va barnvakt åt en kompis barn så flyttade vi sonens bilstol till mitten för då fick ett babyskydd plats på höger sida.. men babyskyddet fick inte plats i mitten om vi hade sonens Hi-way på högersidan.. helkonstigt tyckte jag men det blev några cm så att babyskyddet fick plats..  hade vi inte haft airbag fram så hade vi nog satt min son fram ist.. kan tillägga att vi har en MYCKET trång mercedes.. eller är iaf trångt i baksätet.. vi upptäckte sammtidigt att det blir mer plats för den som sitter i passätet fram om sonen satt i mitten så nu sitter han där hela tiden :)

• MKAsson

Glöm inte att tänka på aspekten att även ni vuxna skall sitta så säkert som möjligt i bilen, och då är ju framsätet med inkopplade airbags det bästa... Vi har en Volvo V70 och har en Britax HiWay i mitten bak och har satt babyskyddet bakom passagerarsätet.

Svar på tråden Hur placera bilstolarna säkrast i bilen? Ett babyskydd + en bakåtvänd.