• Josefin i underlandet

född i australien, svenskt medborgarskap?

hej, jag har en liten knodd på 8 månader som är född här i Australien, jag undrar om det finns nån där ute som kanske vet hur det funkar med dubbla medborgarskap??var, när och hur man ansöker om det?...
    PLUS..svenska kyrkan i Brisbane?nån som vet hur det funkar?är väldigt sugen på att ta mej dit nån gång o "svenska" till det. Som sagt han är väldigt liten än, men vore kul att i framtiden ha barn som också pratar svenska att leka med då o då:)hörde att svenska kyrkan ev anordnar vissa saker med jämna mellanrum?!!!
    Josse o  Archie

• Svar på tråden född i australien, svenskt medborgarskap?
  • Tow2Mater

"Anmäl på närmaste svenska ambassad eller konsulat att du fått barn. Där kan du också anmäla barnets namn och ansöka om pass för barnet. Ta med barnets födelsebevis och gärna en handling som styrker ditt civilstånd, om ni som föräldrar har gift er utomlands."
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attfabarn.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html

Jag gjorde en namnanmälan for min pojke och skatteverket "uppdaterade min personblid" med honom. Om du vill ha pass till barnet kan du antingen soka via ambassaden, eller gora det i Sverige då du är på besok. Forst måste han få ett samordningsnummer (liknande personnummer). Det var smidigt att gora det i Sverige.

"För att undvika att du förlorar ditt svenska medborgarskap om du är född och bosatt utomlands kan du ansöka om att få behålla det. Det måste du göra efter 18 års ålder men innan du fyller 22 år. Du behöver inte göra en sådan ansökan om du under någon tid har varit bosatt i Sverige eller om du regelbundet besökt Sverige. "

Svar på tråden född i australien, svenskt medborgarskap?