• CaCC

Ni som har Saab 9-5 kombi!!

Vi har en sådan, -99 års modell och har idag ett barn som sitter i en Britax Multitech, bakåtvänd bakom passagerarstolen. Dottern är 15 månader. Till våren väntar vi en till och kommer ju då även ha babyskyddet bak och det ska väl inte vara några problem.
    Men jag funderar lite på om det går att ha två stycken bakåtvända stolar i bak sen. Framsätena går ju inte att ha så långt lutade bakåt så man sitter ju inte bra då.
    Hur gör ni andra som har Saab 9-5 kombi och två barn?

• Svar på tråden Ni som har Saab 9-5 kombi!!
  • anelia

Vi har tvillingar. Och fick ha (har även nu i volvo v 70) ena barnstolen fram och den andra bak.
    Min sambo är ganska lång. Så han fick inte plats med benen om han hade en barnstol bakom sig.
    Men jag är ganska kort, så för mig hade det gått bra.

Lycka till!

• prutt

Vi har en 9-5 och båda stolarna bak. Jag som brukar sitta i framsätet har det lite trångt men inte så att det är jobbigt.
    Annars om föraren är lång ( min sambo är 1,75 ;) ) så får man väl helt enkelt ha den ena stolen i framsätet. 

• CaCC
    prutt skrev 2010-09-01 11:13:16 följande:
    Vi har en 9-5 och båda stolarna bak. Jag som brukar sitta i framsätet har det lite trångt men inte så att det är jobbigt.
    Annars om föraren är lång ( min sambo är 1,75 ;) ) så får man väl helt enkelt ha den ena stolen i framsätet. 
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-01 11:17:09 följande:

Sambon är rätt lång så vi har en stol fram och en bak.

Vad har ni för stolar?
  • Finesse

Vi har en sådan bil och kommer att ha en britax two-way (mest troligen) fram (bortplockad airbag) och bakom kommer vi att ha en britax hi-way. Eftersom dottern kommer att vara över 3½ när bebisen kan sitta i hi-way väljer vi att köpa en större bakåtvänd bilbarnstol åt henne.

Ebba 071228
  • Idah84

Om vi får ett barn till så får vi inte plats med två stolar bak. Har en BeSafe izi kid till sonen nu o passagerarframsätet går inte o sitta i, utan o känna sig som en fällkniv. Vet ej hur det är med andra stolar... Så det får i såfall bli en fram o en bak om alla ska få plats.
    Värsta med att ha izi kid i framsätet är att sikten åt höger blir väldigt skymd. Bra stol annars.

• Aurora Borealis

Vi kommer att ha en fram och en bak i mitten. Har nu en Maxi Cosi Mobi (bak), och kommer att ha ett Acta babyskydd (fram). Sen kommer båda att ha maxi cosi stolar en fram en bak. Det blir bäst åk komfort för de vuxna då, även om jag tycker att det är tråkigt att åka bak. 

• sanna11111

acta graco babyskydd i fram, britax multitech i bak, bakom passagerarsätet. Snart flyttar vi fram multitechen och sätter en two way i bak (bakåtvänd i ett år till).

Åker vi långt så har vi flyttat bak babyskyddet så har jag suttit i mitten. Praktiskt att kunna flaskmata den lilla ifall det behövs och underhålla den stora när han lessnat...

• Finesse
    sanna11111 skrev 2010-09-26 09:31:36 följande:
    acta graco babyskydd i fram, britax multitech i bak, bakom passagerarsätet. Snart flyttar vi fram multitechen och sätter en two way i bak (bakåtvänd i ett år till).

Åker vi långt så har vi flyttat bak babyskyddet så har jag suttit i mitten. Praktiskt att kunna flaskmata den lilla ifall det behövs och underhålla den stora när han lessnat...
    Men ni rymmer alltså multi-tech i framsätet? vi testade både two-way och multi-tech men båda slog i framrutan å det är ju inte så säkert.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • sanna11111

ja, alltså man får ju skjuta bak sätet en bit...

• Finesse
    sanna11111 skrev 2010-09-26 16:14:17 följande:
    ja, alltså man får ju skjuta bak sätet en bit...
    fast om man redan har en stol där bak funkar det ju inte riktigt.. eller har ni den andra stolen bakom föraren?
  • sanna11111
    Finesse skrev 2010-09-26 20:30:31 följande:
    fast om man redan har en stol där bak funkar det ju inte riktigt.. eller har ni den andra stolen bakom föraren?
    nä, stolen bakom passageraren! Men det är ju inget stort benutrymme direkt :(
  • Finesse
    sanna11111 skrev 2010-09-27 11:13:16 följande:
    nä, stolen bakom passageraren! Men det är ju inget stort benutrymme direkt :(
    min dotter har väldigt bra med benutrymme bak nu.. men hon behöver det för att kunna sitta bekvämt. men om bebis sitter där så får vi ju bak sätet mer.. så vi måste vara igen på barnens hus och testa stolar.
  • Mams79

Vi hade britax hi-way i mitten bak och en annan bakåtvänd bakom passagerarsätet (minns ej märke!?) Det funkade jätte bra då det var smidigt för den som ej körde att sitta bak om så behövdes..krångligt att klättra in i mitten. Enda nackdelen var väl att det är lite svårare att sätta in barnet i mittenstolen, men det var bästa alternativet för oss!

Svar på tråden Ni som har Saab 9-5 kombi!!