• WiiPoo

När går gränsen för ett dop?

Nu börjar jag få panik!
    Sitter nere i Barbados m min 11mån son och försöker planera födelsedagskalas m lokal och hela rubbet VIA SKYPE!
    Då kmr sambon m den underbara idéen om att ha ett dop samma dag och få allt överstökat?!?!
    Vilket inte känns så möjligt.   Datumet för kalaset är den 2okt!
     Jag har alltid velat döpa mitt barn inom första året, vilket inte blev av då vi åkte på en 3mån semester nu istället.

Men visst kan man fortf ha ett dop kring 18mån? Eller är dt försent?
    Och hur är dt m klänning då egentligen?
    Själv tycker jag att en kostym på liten skulle vara mkt finare..
     Men får man ha dt i svenska kyrkan?

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden När går gränsen för ett dop?
  • Linastrumpan

Döpas kan man ju göra när som helst även som vuxen. En del barn döps i samband med konfirmation så 18mån är väl helt okej. Ang klädsel är det ok med annat än klänning. Min kusin döpte sina barn i vit skjorta och randiga snickarbyxor. Lite udda kanske men det var helt okej....

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • oroshjärta

Ja, döpas i Svenska kyrkan kan man göra närsomhelst i livet och "större" barn brukar inte ha klänning utan fina eller vita kläder! Klart ni ska döpa om ni vill!

• Oon

Jag döptes när jag var 9 så det är nog lungan..

Bf 100922
  • Delphin80

Hej

Vi har enson på elva månader snart. Vi ska ha kalas för honom samt dop då han fyller ett. Han ska på sig kostym och vit skjorta med slips samma som hans blivande gudfar.

Så ni kan döpa er son när han är 18 månader.

• Fija m 2 pojkar

Absolut går det bra!

Lite kuriosa: Kejsar Konstantin som räknas som den som möjliggjorde kristendomens utbredning i Romarriket, levde hela livet och lät sedan döpa sig på sin dödsbädd...

Lycka till!

/ Skånepräst

• phoennah

Mina storebröder döptes när jag döptes. De var då 4 och 3 och hade på sig finskor, knästrumpor, sådana där byxor som går till knäet, skjorta och väst som matchade brallorna. Lite folkdräktskänsla, fast i grått och vitt. Fräsigt värre.

Svar på tråden När går gränsen för ett dop?