• AngelEye

Att köpa kattunge som är 8 veckor, vad är problemet?

Jag vet att man bara ställer en sådan fråga här om man vill ha en het debatt, men allvarligt talat så undrar jag faktiskt.

Har ingenting emot att köpa en kattunge som är 12 veckor såklart, men jag tycker att det här med att ha en 12veckors-regel har blivit väldigt överskattat.

Under hela min uppväxt har jag haft katter hemma. Vet inte hur många jag haft sammanlagt under den tiden, men allihop har flyttat till oss när dom var 8 veckor. Dom har inte skrikit , dom har inte snuttat på allt dom hittar, dom har inte blivit undernärda. Dom har heller inte blivit sjuka på något sett, eller hamnat efter i utvecklingen. Dom har varit helt normala, precis som katter som flyttat vid 12 veckor.

Kattungar kan äta kattmat på egen hand när dom är 8 veckor och har aldrig visat mig tendenser på att det skulle vara dumt att skilja dom från sin familj vid den åldern. Katter är väldigt självständiga djur, även när dom är bebisar. Det har jag fått bevis på genom alla dom katter jag levt med.

Så.. vad är det som styrker att det skulle vara taskigt, elakt och dumt att ta dom vid en ålder då dom faktiskt klarar sig själva? :)

Vill understryka att jag inte skriver detta inlägg för att provocera, skapa bråk eller bli påhoppad med en massa dumma kommentarer. Jag frågar för att jag faktiskt helt ärligt UNDRAR! :P

• Svar på tråden Att köpa kattunge som är 8 veckor, vad är problemet?
  • Zaria

Min hankatt ratades av sin mamma vid 4 veckors ålder och föddes upp av mig, idag är han 10 år...han är jättego men han har aldrig haft något kattbetende och har inte än idag.

• lilla mej
    gumtree skrev 2010-09-01 21:07:02 följande:
    Perfekt illustration på det jag skrev om i inlägg #21. Att det där med ökad risk kontra enstaka fall är svårt att förstå...
    ja man kan ju bara svara for sin egen situation eller?? 
  • lilla mej
    lilla mej skrev 2010-09-04 21:16:06 följande:
    ja man kan ju bara svara for sin egen situation eller?? 
    for kollar du runt ar det faktisk manga enskilda situationer som sager samma sak..
  • lilla mej
    skorpionen80 skrev 2010-09-01 14:32:11 följande:
    Min kusin blev slagen av sin pappa, men det gick ingen nöd på henne. Idag är hon hur frisk och glad som helst, så jag förstår inte varför barnaga är förbjudet.

Hoppas du förstod ironin ;)  Att det finns lag på att katter ska vara 12v är en fingervisning om att man inte lika gärna kan ta dem vid 6v, även om det inte är garanterat att det går åt helvete då. Grejen är att människor kan inte ge en liten kattunge vad den behöver när man talar om uppfostran, immunförsvar, kroppsspråk etc. Även om kattens mamma inte finns kvar så ska man låta katten bli 12v ihop med kullsyskonen, de kommer lära mycket av varandra.
    ja for det ar ju samma sak... att sla ett barn och att foda upp en kattunge. ganska skilda saker, aven om du kallar det ironi. Det ar val super bra att det finns manniskor som verkligen vill ta sig an sma kissar hellre an att de hamnar i en pase i vattnet eller nagot annat otrevligt. For det ar tyvarr det odet manga kattungar ser om ingen erbjuder sig att ta hand om dem.
  • Upptagen

Min mamma fick en kattunge på 6 veckor som både hade mask och skabb. Han levde i 14 år men var rätt mammig av sig och fick tyvärr flera sjukdomar som bidrog till att han gick bort.

Själv fick jag en katt när han var 8veckor och han snuttar på sin extratå. Inget annat i hans beteende är märkligt, men snuttandet är där och det ser jag som ett bevis för att han togs för tidigt trots att han var/är hur framåt som helst.

Varför inte vänta 12 veckor? Det är rent själviska skäl för det mesta, att man vill ha en liiiiten (som om de inte är små vid 12veckor) söt liten kattunge, eller att de som har kattungarna vill bli av med dem så fort som möljigt. Trist.

• Stealth
    Upptagen skrev 2010-09-04 21:28:23 följande:
    Min mamma fick en kattunge på 6 veckor som både hade mask och skabb. Han levde i 14 år men var rätt mammig av sig och fick tyvärr flera sjukdomar som bidrog till att han gick bort.

Själv fick jag en katt när han var 8veckor och han snuttar på sin extratå. Inget annat i hans beteende är märkligt, men snuttandet är där och det ser jag som ett bevis för att han togs för tidigt trots att han var/är hur framåt som helst.

Varför inte vänta 12 veckor? Det är rent själviska skäl för det mesta, att man vill ha en liiiiten (som om de inte är små vid 12veckor) söt liten kattunge, eller att de som har kattungarna vill bli av med dem så fort som möljigt. Trist.
    Snuttbeteendet har inte med att de är för tidigt tagna att göra, eller behöver itne vara. Kattungar kan leva med sina mammor resten av livet och fortsätta snutta.
    Men visst är det trist att så få vill beakta lagen.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    lilla mej skrev 2010-09-04 21:26:05 följande:
    ja for det ar ju samma sak... att sla ett barn och att foda upp en kattunge. ganska skilda saker, aven om du kallar det ironi. Det ar val super bra att det finns manniskor som verkligen vill ta sig an sma kissar hellre an att de hamnar i en pase i vattnet eller nagot annat otrevligt. For det ar tyvarr det odet manga kattungar ser om ingen erbjuder sig att ta hand om dem.
    Nej det skiljer ingenting, båda sakerna kan påverka utvecklingen både metalt och fysiskt.

Och diskussionen har väl handlat om där en katt tagits från sin mamma medvetet gärna med argumentet "jamen hon är ju en vildkatt"
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • tjej87
    Zaria skrev 2010-09-04 00:01:07 följande:
    Min hankatt ratades av sin mamma vid 4 veckors ålder och föddes upp av mig, idag är han 10 år...han är jättego men han har aldrig haft något kattbetende och har inte än idag.
    Vi misstänker nått liknande med en katt som mina föräldrar har. När vi fick våran brukade ju standard vara 8-10 veckor. Han är korsning bondkatt/norskskogskatt och vi tror att han max var 7 veckor när vi fick honom. Vi fick honom från min lillasysters kompis familj för flera år sedan och dom sa att han var äldre och att mamman inte var intresserad av ungarna längre. Han fick iaf en extramamma i vår borderterriertik som tvättade honom, lät honom dia och t.o.m fick mjölk i spenarna fast hon aldrig haft valpar. Han har inte heller så mycket normalt kattbeteende och jag tror inte bara det beror på att han är norskskogskatt som ju annars kan vara lite speciella...

Om man inte har bråttom så tycker jag att det är bra att vänta tills man märker att katten är mogen att flytta hemifrån, oavsett om det är vid 12 veckor eller senare. När vi fick våran brukade ju standard vara 8-10 veckor
  • skorpionen80
    Upptagen skrev 2010-09-04 21:28:23 följande:

Snuttar han bara på en tå? Har ni kollat upp så han inte har ont i den och därför snuttar på den?
  • Upptagen
    skorpionen80 skrev 2010-09-04 22:58:36 följande:
    Snuttar han bara på en tå? Har ni kollat upp så han inte har ont i den och därför snuttar på den?
    Helt hundra att han inte har ont eftersom han "hittade" den efter att vi nekat honom att snutta på våra örsnibbar, fingrar m.m. Tillslut hittade han den där extratån de har en bit upp på benet och snuttar nu som besatt på den så fort han ligger och vilar å har det myyysigt.... Man kan ha honom i famnen som en bebis å han suger på tummen... gulligt javisst, men ändå ett märkligt beteende.
  • Tili2002

Hej! Är en tjej som är 13 år och har skaffat mig en kattunge vid 9-10 veckor gammal! Har läst nu att dom måste vara 12 veckor???? blev genast super rädd! För har en andledning att jag inte kan lämna tillbaka Henne! Och min kattunge nu är så vacker och äter bra och går till lådan själv och leker och sover jötte bra! Allt är super! Men är så rädd nu! Hjälp????

• tobbe01
    Tili2002 skrev 2014-08-27 19:00:13 följande:

Hej! Är en tjej som är 13 år och har skaffat mig en kattunge vid 9-10 veckor gammal! Har läst nu att dom måste vara 12 veckor???? blev genast super rädd! För har en andledning att jag inte kan lämna tillbaka Henne! Och min kattunge nu är så vacker och äter bra och går till lådan själv och leker och sover jötte bra! Allt är super! Men är så rädd nu! Hjälp????

Ring och prata med en veterinär eller maila och fråga. Det är bara en sådan person som kan svara korrekt och lugna dig.
Svar på tråden Att köpa kattunge som är 8 veckor, vad är problemet?