Att köpa kattunge som är 8 veckor, vad är problemet?
Jag vet att man bara ställer en sådan fråga här om man vill ha en het debatt, men allvarligt talat så undrar jag faktiskt.
Har ingenting emot att köpa en kattunge som är 12 veckor såklart, men jag tycker att det här med att ha en 12veckors-regel har blivit väldigt överskattat.
Under hela min uppväxt har jag haft katter hemma. Vet inte hur många jag haft sammanlagt under den tiden, men allihop har flyttat till oss när dom var 8 veckor. Dom har inte skrikit , dom har inte snuttat på allt dom hittar, dom har inte blivit undernärda. Dom har heller inte blivit sjuka på något sett, eller hamnat efter i utvecklingen. Dom har varit helt normala, precis som katter som flyttat vid 12 veckor.
Kattungar kan äta kattmat på egen hand när dom är 8 veckor och har aldrig visat mig tendenser på att det skulle vara dumt att skilja dom från sin familj vid den åldern. Katter är väldigt självständiga djur, även när dom är bebisar. Det har jag fått bevis på genom alla dom katter jag levt med.
Så.. vad är det som styrker att det skulle vara taskigt, elakt och dumt att ta dom vid en ålder då dom faktiskt klarar sig själva? :)
Vill understryka att jag inte skriver detta inlägg för att provocera, skapa bråk eller bli påhoppad med en massa dumma kommentarer. Jag frågar för att jag faktiskt helt ärligt UNDRAR! :P