• millchan

5 månader och lyfter inte huvudet!

Vi har en dotter som är 5 mån och 10 dagar och hon lyfter inte på sitt huvud när hon ligger på golvet på filt.
    Hon lyfter bara just så att hon kan vända huvudet från sida till sida!
    Hon tycker inte om att ligga på golvet på mage, hon bara skriker så fort vi lägger ner henne!
    Hon rullar inte över varken från rygg till mage eller tvärtom.
    Helst vill hon bara sitta i famnen och bli ompyslad hela tiden!
    Annars är hon en pigg och mestadels glad tjej som äter massor, går upp i vikt som hon ska och växer som hon ska!

Finns det andra som har likadant eller är vi ensamma om det?

• Svar på tråden 5 månader och lyfter inte huvudet!
  • millchan
    Stas: Hon kollar inte efter leksaker om man inte dinglar med dom framför henne!
    Hon bubblar lite men inte hela tiden.
    Hon grepper inte medvetet efter saker, mest puffar hon på dom när hon sitter i sin bumbo och har leksaker på sitt bord!
    Hon greppar om sakerna när vi sätter dom i hennes hand och för dom i munnen men släpper efter en kort stund och då får vi sätta leksaken i handen igen!

Vi ska träffa bvc den 21/9 och då är det läkarbesök (6 månaders koll).

Hon ligger nu på rygg och sprattlar hejvilt med benen så att rumpan åker upp lite så jag hoppas att det är rullning på gång!
    Vi har henne en stund varje dag på pilates bollen och då lyfter hon upp huvudet ett par sekunder ett par ggr!
  • millchan

På tisdag blir stumpan 6 månader och lyfter inte på huvudet ännu heller!

Håller tummarna på att bvc/läkaren kommer att säga nåt possitivt ändå!

• jordgubbe0812

Ja, lycka till.
    Egentligen är det ju löjligt mycket vi förväntar oss att ett barn ska hinna med att lära sig första året så det är löjligt.
    En glad och nöjd bäbis är väl det viktigaste, sen kommer nog resten.
    Men eftersom du startat denna tråd tycker jag du ska fråga efter sjukgymnast.

• millchan
    jordgubbe0812 skrev 2010-09-18 17:19:46 följande:
    Ja, lycka till.
    Egentligen är det ju löjligt mycket vi förväntar oss att ett barn ska hinna med att lära sig första året så det är löjligt.
    En glad och nöjd bäbis är väl det viktigaste, sen kommer nog resten.
    Men eftersom du startat denna tråd tycker jag du ska fråga efter sjukgymnast.
    Jag har pratat med grabbens sjukgymnast och hon ska komma till oss den 30/9 och kika på tösen!
    Hon sa till mig att igentligen får hon inte komma för hennes skull men hon tar det som en träff med grabben och kollar dom båda vid besöket!
    Tycker det var jätte snällt av henne!
    Hon vet ju hur kämpigt vi har haft det med Rasmus som nu är 4 1/2 år och som först nu har börjat haskrypa och ställa sig upp på knä mot möbler.
    Vi har fått i flera år lära honom att stå med stöd och han står bra med stöd men kan inte stå själv, han kan gå om han får hålla i oss men inte gå själv!
    Vi kämpar fortfarande med hans utveckling varje dag och ibland känns det som att man inte hinner med all träning när vi har alla 4 barnen hemma för alla kräver ju sin tid inte minst Yuna som ammar fortfarande!
  • jordgubbe0812

För att gå O.T

Går han med hjälpmedel?
    Jag tycker att om han kan resa sig upp och gå med stöd så borde det kunna finnas saker som gör att han kan gå själv.
    Rullator var det första jag tänkte på, men det finns även gåstolar som är gjorda för äldre barn. Har ni kontakt med hjälpmedelcentralen?

• millchan
    jordgubbe0812 skrev 2010-09-19 15:54:58 följande:

För att gå O.T

Går han med hjälpmedel?
    Jag tycker att om han kan resa sig upp och gå med stöd så borde det kunna finnas saker som gör att han kan gå själv.
    Rullator var det första jag tänkte på, men det finns även gåstolar som är gjorda för äldre barn. Har ni kontakt med hjälpmedelcentralen?

Tror du missuppfattade mig!
    Han kan inte resa sig upp så han står utan om han tex ta tag i vardagsrums bordet så kan han dra upp sig så han står på knäna!
    Vi måste ställa upp honom så han står och sen håller vi i hans händer för att han ska kunna gå!
    Vi har kontakt med barn och ungdoms habiliterinen och där igenom har vi kontakt med hjälpmedelscentrum!
    Han har en rulator på dagis och en utomhus gåstol hemma en så kallad ponny!!!
    Han har åxå pilatesboll hemma som vi tränar med då och då.
    Han kan gå med rullatorn men man måste bromsa framför när han går med den får annars ramlar han framåt med den för han kan inte stanna och stå still med den!
    Han har åxå kontakt med spec pedagog och med logoped och sjukgymnast mm.....!
  • millchan
    jordgubbe0812 skrev 2010-09-21 22:49:48 följande:
    Jo, jag läste kanske lite slarvigt. Förlåt för det.

Fick du något lugnade besked hos läkaren idag?
    Oj hade visst missat att svara här!

Jo läkaren sa att hon är lite sen i sin utveckling men inte på samma sätt som storebror!
    Han kunde inte säga när hon skulle komma ikapp!
    Vi fick besked om att hon skelar och ska få remiss till ögonmottagningen!
    Däremot fick vi inte sätta oss ner och prata med läkaren utan det var snabbt in, väga, mäta och läkaren kollade henne lite snabbt och sen fick vi gå till en toalett med skötbord och klä på henne!
    Det bara för att nån annan hade dragit ut på tiden och nästa väntade på sin tur!
    Det tyckte jag var dåligt nu när läkaren var på plats och vi ville prata med honom om Yunas utveckling och hur vi har haft det med grabben.
    Men han tyckte inte att vi behövde vara i kontakt med en sjukgymnast!
    Men grabbens sjukgymnast kommer hem till oss i allafall den 30/9 vilket jag känner är betryggande!
  • l1n0a

Hej,

Va skönt att få läsa att de finns fler bebisar i 5 månadern ålder som inte har full koll på kroppsmotoriken. Vår son är 5 1/2 månad och är lite sen med allt detta han med. Han håller visserligen upp huvudet ganska bra när han ligger på mage, men han gnider hellre näsan mot golvet. Han har ALLTID hatat ligga på mage och det är först nu han kan göra de i 2-3 min utan att skrika. Han har aldrig gjort en antydan till att rulla runt från något håll och har de senaste bara gallskrikigt om man försökt hjälp honom hitta metoden.

Han lärde sig gripa efter saker nu i förrgår och har precis lyckats flyta en leksak från ena handen till den andra.

Jag kan vara så fruktansvärt trött på alla människor som är så bra på att förklara hur tidiga deras barn är på att göra allt detta. Sitta och jämföra och förklara hur diuktiga deras barn är och få en att känna det som att våra barn är sena. Jag tror faktiskt att alla barn lär sig i olika takt och att dom lär sig olika saker. Det kan hända att våra barn är mycket duktigare på annat iställert, men att detta är saker som inte kan ses riktigt än.

Vår son är tex mycket tidig på att äta mat. Han äter alla slags pureer och har en otrolig munmotorik.
    Jag hoppas verkligen att vi alla kan få se våra barn ta de där roliga stegen snart, men tills dess så får vi leta efter det där mindre osynliga. Kolla på oss vuxna, vi lär oss alla saker olika snabbt och är bra på olika saker. Tur är väl det :)

• Annaloo

Hur är det när hon ligger på mage på era bröst? Min son HATADE att ligga på mage på golvet, men tyckte mycket om att ligga på våra bröst och där gick det hur bra som helst att lyfta på huvudet.
    Jag har för mig att han var nära 8 månader när han första gången rullade över från rygg till mage (från mage till rygg var kanske runt 6 mån) och en vecka senare började han kravla sig framåt

• j 3 n N y

Vår dotter hatade att ligga på mage, vi försökte men det gick inte. Hon kröp eller ålade aldrig men gick stadigt när hon var 13 månader. Idag är hon två år och helt normal, hon var bara grovmotoriskt sen. Jag var väldigt orolig under en period kan jag säga.

Vår son som idag är lite drygt två månader ligger länge och gärna på mage, med huvudet högt upp. Det är helt galet vad barn kan vara olika.

Hur har det gått för er nu? Det var ett tag sen du skrev.

• millchan

Yuna 28/9-10

Yuna är nu 6 1/2 månad, usch vad tiden springer i väg!!!Förvånad
    Hon är väldigt glad av sig och ler så fort hon ser oss och älskar att busa och att vi pruttar med munnen på henne.
    Hon blir lessen om hon sitter i sin babysitter och vi går ifrån henne till ett annat rum.
    Rullandet, greppandet och tugga fötter har hon inte börjat med ännu.
    Eller om vi busar med hennes kossa nalla vid hennes mun så tar hon tag i den.
    Hon hjälper till att dra upp sig när hon ligger ner och vi håller i hennes händer.
    Hon följer med blicken bättre och bättre och ler så fort vi kommer nära henne.
    Äter gör hon som en häst Tungan ute, hel portion gröt till lunch, en hel burk 6 månader mat ca 2 dl till middag och en hel portion gröt till kvällen och ammar morron och ett par ggr/kväll/natt fram till senast 02:00.

Ungefär så ser det ut nu, så lite mer händer det ju får ju hoppas att dom där stora grejjerna åxå kommer snart...
  • millchan

Nu börjar huvudet komma upp och näsan är inte i backen hela tiden.
    Hon håller upp sitt huvud nu ca 10 sekunder åt gången när hon ligger på golvet.
    Framsteg framsteg.......Skrattande

• emilial

Min tjej på 5månader hatar magläge, det går bra om jag har henne på mitt bröst eller lägger en kudde under hennes bröst. Hon greppar saker å stoppar i munnen, hon kan sitta ca 10-20sek utan stöd ibland. Tänk om det är nåt fel :(
    Vi var hos en neurolog vid 3månaders ålder för hon inte lyfte huvudet men läkaren där hittade inga avvikelser, en lugn tjej konstaterade hon.
    Men tänk om nåt är fel :( man jämför så mycket

• likeabaws

Min lyfte huvudet och kollade runt på magen efter förlossningen.

Då sa dom oj - det ska man inte kunna förräns om 2 månader.

Så är det inte då man ska kunna det?

Men sen tror jag dom flesta bebisarna följer sin utveckling normalt - men tycker vissa saker är tråkiga bara.

Lyfter hon inte huvudet i fjortonårs åldern kan du nog bli lite orolig, men nu kan du no sluta oroa dig och bara njuta av din lilla flicka. Otroligt söt förresten! :)

• Veritaslux

Oj, det var en gammal tråd som puffats upp... Och jag blir nyfiken. Hur har det gått, TS, drygt ett år senare?

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden 5 månader och lyfter inte huvudet!