• Ellensmammaa

Gåstol, bra eller dåligt?

Hade tänkt åka iväg och köpa en gåstol till min dotter i morgon som snart är 5 månader. En kompis till mig har gåstol till sin dotter och hon älskar den! Finns det för och nackdelar? Min dotter vill jämt stå i knät så tror hon skulle uppskatta en gåstol. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gåstol, bra eller dåligt?
  • vittra
    sisterinlaw skrev 2010-09-01 20:39:28 följande:
    Men alla barn kryper ju inte. Såg en dokumentär om barns utveckling nyss (minns ej namnet men den verkade seriös- forskar själv så jag är källkritisk) och där sa de just att krypandet inte är en nödvändig del i utvecklingen.

Tror inte på det här med personliga erfarenheter som bevis men min syster hade gåstol och gick vid nio månaders ålder och har inte haft några problem med fotbollsskador iaf (vilket däremot två av fyra syskon som ej haft stol hade). Vore intressant att höra mer specifikt om vilka skador det kan ge och hur vanligt det är.  
    Nej krypandet är inte nödvändigt, men den korslagda rörelsen är det. Vissa barn ålar tex istället eller kanske till och med hasar sig framåt på rumpan på något sätt, men som sagt så hoppar vissa trots allt över det stadiet helt och missar träningen av den korslagda rörelsen vilket påverkar hjärnans fortsatta utveckling i förvånansvärt hög grad...
  • Cherrie

Åh vad jag har funderat över detta! Bra med denna tråd!! =D

Min son som nu är 7 mån började vilja "gå" när han var 5 mån. Han gallskrek när han las på golvet utan ville bara vara uppe och stå hela tiden. Provade n gåstol hos min syster och han var överlycklig när han tog sig fram - liksom jublade min rygg som slapp gå böjd med honom hela dagarna...

Nu springer han som en galning i sin stol men helst vill han ju gå själv - att man håller i honom och han går runt =) Han har nu även börjat åla sig fram med väldig fart när man lägger honom på golvet =)

Har varit så rädd att det skall förstöra något med gåstolen.. men han vill verkligen gå och det har varit en räddning för mig att kunna sätta honom i den en stund.

• längtan09
    Ellensmammaa skrev 2010-09-01 20:14:18 följande:
    Det är just därför jag vill skaffa en gåstol. Så fort jag lägger henne på rygg rullar hon över på mage. När hon ligger på mage så snurrar hon runt, kravlar och försöker ta sig fram. Hon vill inte sitta i sin babysitter längre så tänkte att gåstol med aktivitetsbricka kan vara ett alternativ, att stå i den och leka och även ta sig fram, kanske 30 min en timme om dagen.
    Det finns ju ytterligare ett alternativ, lekhage. Visste jag innan vad jag vet idag skulle jag skaffat lekhage innan gåstol.
    Mamma sedan juni 2009
  • sisterinlaw
    vittra skrev 2010-09-01 20:44:33 följande:
    Nej krypandet är inte nödvändigt, men den korslagda rörelsen är det. Vissa barn ålar tex istället eller kanske till och med hasar sig framåt på rumpan på något sätt, men som sagt så hoppar vissa trots allt över det stadiet helt och missar träningen av den korslagda rörelsen vilket påverkar hjärnans fortsatta utveckling i förvånansvärt hög grad...
    Aha, på så vis!
    Lilla B 100813
  • Trollet Ludenben

vi har valt bort gåstol. Barnläkare rekomenderar de inte och vi kände inte anledning att ha en. Min son har mått lika bra ändå. Äldsta sonen hade en, han är tågångare. Ingen som kan säga att det beror på gåstolen eller ej men det är ändå en onödig pryl som bebisar klarar sig lika bra utan.

Älskade ungar
  • pyjamastrollet
    vittra skrev 2010-09-01 10:06:11 följande:
    Nej jag tror inte heller att det försenar gåendet alla gånger, sen beror det givetvis på hur mycket man använder stolen. Men vet de som använt gåstol som ändå har barn som gått mycket tidigt, precis som du säger. Dock har just dessa barn hoppat över krypandet (ett sammanträffande?) vilket inte är bra...
    Gåstol eller inte, det finns barn som hoppar över krypandet i alla fall. Finns ignet dokumenterat som pekar på att det är dåligt på något sätt eller att dessa barn tappar annat. VIssa barn kryper helt enkelt inte... Vart har du fått att det skulle vara dåligt ifrån?
  • Bellenellen09

Jag personligen tror inte att det är så farligt i måttliga mängder. Det kanske inte är så bra att använda den för mycket men användande med lite sunt förnuft  tror jag inte gör någon skada. Vissa saker ska alltid förstoras upp till enorma debatter och gåstolens vara eller icke vara verkar kvala in där. Men var och en måste ju göra som den tror är det bästa för sitt barn. Så Ellens mamma, vill du köpa en gåstol så tycker jag att du ska göra det. Hälsningar från en annan Ellens mamma som köpte en gåstol och var himla nöjd med det! Glad

• vittra
    pyjamastrollet skrev 2010-09-01 21:24:47 följande:
    Gåstol eller inte, det finns barn som hoppar över krypandet i alla fall. Finns ignet dokumenterat som pekar på att det är dåligt på något sätt eller att dessa barn tappar annat. VIssa barn kryper helt enkelt inte... Vart har du fått att det skulle vara dåligt ifrån?
    Barnläkare. Det räcker gott för mig. Finns gott om "dokumentation" att gåstol kan hindra barnets normala utveckling, och då särskilt vid "för mycket" användning. Vad som är för mycket däremot, är individuellt.

Jo alla barn som utvecklas normalt lär sig att träna den korslagda rörelsen, ofta genom regelrätt krypande men det kan lika gärna ske på andra sätt som jag skrev ovan. Om förutsättningarna finns. Gåstolen riskerar att ta bort sådana förutsättningar. Sedan finns andra skäl som redan nämnts ovan, tex att barnets kropp de facto inte är mogen för sådana ställningar som gåstolen innebär, den är alltså oergonomisk för så små barn och det påverkar kroppens utveckling negativt.

Hur som, angående krypandet så har allt fler skolor uppmärksammat att särskild träning med inriktning på just krypandet och andra milstolpar i den motoriska utvecklingen hjälper barn som har problem i skolan, tex läs- och skrivsvårigheter, koncentrationssvårigheter osv. Det man kanske ofta kallar ADHD-symptom. Numera är det allmänt känt att sådana viktiga steg i utvecklingen är grundläggande för hjärnans utveckling även fortsättningsvis... om du är intresserad kan du googla lite på sensomotorisk träning.
  • Cherrie

Så det är helt fel att låta en bebis som vill stå och gå göra det då också?
    Min son ville gå redan när han var 5 mån och jag höll honom i händerna och lät honom göra detta. Förstör detta också hans utveckling och hans kropp?

• vittra
    Cherrie skrev 2010-09-01 22:22:53 följande:
    Så det är helt fel att låta en bebis som vill stå och gå göra det då också?
    Min son ville gå redan när han var 5 mån och jag höll honom i händerna och lät honom göra detta. Förstör detta också hans utveckling och hans kropp?
    Det är en medfödd reflex att stå och gå. Men den reflexen ska och bör växa bort, och betyder inte att bebisen är redo att stå och gå så tidigt! Den motoriska utvecklingen är något helt annat än de medfödda reflexerna... då är barnet redo att själv styra över rörelserna, medvetna rörelser med andra ord. Men det är ju där problemet är om reflexerna av någon anledning inte försvinner...
  • Cherrie
    vittra skrev 2010-09-02 00:19:15 följande:
    Det är en medfödd reflex att stå och gå. Men den reflexen ska och bör växa bort, och betyder inte att bebisen är redo att stå och gå så tidigt! Den motoriska utvecklingen är något helt annat än de medfödda reflexerna... då är barnet redo att själv styra över rörelserna, medvetna rörelser med andra ord. Men det är ju där problemet är om reflexerna av någon anledning inte försvinner...
    så det är fel att göra detta?
    Man skall bära dem fram tills de lärt sig krypa eller är gamla nog att lära sig gå?
  • vittra
    Cherrie skrev 2010-09-02 09:21:02 följande:
    så det är fel att göra detta?
    Man skall bära dem fram tills de lärt sig krypa eller är gamla nog att lära sig gå?
    Vad menar du med "detta"? Att bebisar tex står i förälderns knä när föräldern håller i bebisen är ju väldigt vanligt och många bebisar tycker om det. Men man håller dem ju inte så särskilt långa stunder, och jag hoppas du inte jämför det med att placera dem i en gåstol?!
  • Joci

Vi hade gåstol till dottern från det att hon var ca 5,5 månad. Hon har alltid varit  en aktiv liten dam och gåstolen var därför perfekt för henne.
    Vi lät henne absolut inte sitta längre stunder utan mestadels av tiden var hon hos oss eller på golvet (på sin "lek" filt).
    Nu lärde sig dottern krypa när hon var 6 månader och 1 vecka och då blev gåstolen inte lika intressant längre, hon kom ju fram ändå!

Nu väntar jag nästa barn och kommer troligtvis använda gåstol till henne också (om hon vill).

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Ellensmammaa

Jag var och köpte en gåstol till min dotter idag. Dock når hon inte riktigt ner till golvet än. Men hon älskar aktivitetsbrickan som sitter på. :) Hon verkade gilla att "stå" i den med men tänker inte ha henne där någon längre stund.

• längtan09
    Ellensmammaa skrev 2010-09-02 17:25:23 följande:
    Jag var och köpte en gåstol till min dotter idag. Dock når hon inte riktigt ner till golvet än. Men hon älskar aktivitetsbrickan som sitter på. :) Hon verkade gilla att "stå" i den med men tänker inte ha henne där någon längre stund.
    Når hon inte ned med hela fötterna ska hon inte ha en gåstol. Det kan bli problem med fötterna då.... Vänta i såfall tills hon når ned helt.
    Mamma sedan juni 2009
  • Cherrie
    vittra skrev 2010-09-02 10:10:00 följande:
    Vad menar du med "detta"? Att bebisar tex står i förälderns knä när föräldern håller i bebisen är ju väldigt vanligt och många bebisar tycker om det. Men man håller dem ju inte så särskilt långa stunder, och jag hoppas du inte jämför det med att placera dem i en gåstol?!
    menade att låta bebisen gå om han vill det.
    min son går när man håller honom i händerna. Han lyfter på fötterna och går med hela foten. Han är väldigt stabil och stadig. är det fel av mig att låta honom gå? borde jag ha honom liggandes istället på golvet så att han istället lär sig krypa och inte bara åla sig fram?

När han sitter i gåstolen så ställer han sig upp och springer och jagar runt i lägenheten. Han älskar att busa och ta sig fram överallt när jag som mamma inte orkar hålla i honom och springa runt med honom. Därför har jag gåstolen till honom =) Har sett gåstolen mer som en "leksak" för honom eftersom han älskar att gå och springa. Tycker det är jätteintressant och nyttigt med disskusion och information om saker man som förstagångsmamma inte hade en aning om tidigare =)
  • Lhindshy

Använde gåstol till main dotter från att han var 4 månader.
    Hon älskade den verkligen!
    Hon gick när hon var tio månader så tror inte det har nån betydelse.
    Ska köpa en till sonen oxå. Glad

• Lhindshy
    Lhindshy skrev 2010-11-16 19:10:58 följande:
    Använde gåstol till main dotter från att han var 4 månader.
    Hon älskade den verkligen!
    Hon gick när hon var tio månader så tror inte det har nån betydelse.
    Ska köpa en till sonen oxå. Glad
    Kröp vid 6 månader.
  • Dzenis

Jag vill bara fråga,vilken är bäst gåstol för barn? Min son har 4 mån jag vill shoppa till han ???? jag vet inte vilken.

Svar på tråden Gåstol, bra eller dåligt?