• Accentnougat

Sluta med nattblöja - väcka?

Min son är drygt 4 år och har varit torr dagtid i ca 1½ år. På natten har han fortsatt med blöja eftersom han dricker välling på kvällen och blöjan faktiskt varit blöt på morgonen. Jag vet också att det är hormonellt detta ifall de vaknar av att de är kissnödiga eller inte, därför har jag inte velat pressa honom till något utan han har fått välja helt själv.
    Han har då valt att ha blöja på natten tills för ca 3 veckor sedan då han plötsligt ville vara utan.

Men nu till problemet. Han kissar på sig kanske varannan natt. Vilket innebär att vi får gå upp och duscha av honom och byta lakan. Första gångerna det hände så frågade jag sen följande kväll om han ville ha blöja, men det ville han inte. Så nu har jag slutat fråga och han sover utan. Och kissar på sig. Men jag vill inte tvinga honom att ha blöja. Så länge han själv VILL sova utan och ändå tycker det är ok att behöva gå upp mitt i natten och tvätta av sig så vill jag inte förminska honom genom att tvinga på honom en blöja.

Själv är jag dock inte jätteförtjust i att gå upp nattetid och byta lakan och greja, så jag undrar då om någon annan har varit i liknande sits och har tips på hur man kan gå vidare?
    Jag har redan fått tipsat att man kan väcka barnet mitt i natten för att gå upp och kissa, och att de sedan eventuellt vaknar av sig själva? Vi förrökte med detta i natt, sonen var helt med på att jag skulle väcka honom för att kissa. Så jag ställde klockan på 3, men då hann han kissa på sig redan vid 1 på natten, vilket aldrig hänt!
    Ja, tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Sluta med nattblöja - väcka?
  • Lorea

Vår dotter lägger sig kl åtta-nio-tiden. När vi föräldrar lägger oss vid klockan tio-elva så sätter vi vår 2,5 åriga dotter på pottan. För det mesta sover hon vidare och vaknar inte ens, men kissar ändå duktigt i pottan! Då håller hon sig torr till morgonen (olyckor händer nog ändå ibland förstås).

• Eligrabbarna

vår stora son slutade med dag och nattblöja när hhan var 2 år och 10 månader. Vi hade blöja på honom tills han en kväll sa att han inte ville ha någon. Vi tänkte först väcka honom men chansade. Han har bara kissat på sig 2 ggr under ett drygt år så han klarar det ju.

Nu är barn nr 2 blöjfri dagtid. Han vägrade ta på sig blöjan i kväll men honom vet jag inte riktigt hur vi ska göra med. hans morgonblöja har aldrig varit torr så vi måste isåfall helt klart ta upp honom för att kissa ett par gånger på natten. Han är 20 månader så det är lite svårare att fråga honom osv.

tycker inte du ska tvinga din son att ha blöja på sig om han inte vill. Däremot skulle jag testa att ta upp honom och kissa honom innan ni lägger er och i början kanske t o m ställa klockan någon gång framåt morgonen...även om det inte är så skoj men det är ju bara under en övergångsperiod.

När våra barn kissat på sig nattetid så har vi faktiskt inte tagit upp och duschat dem. de har vi gjort morgonen efter. vi har torkat av dem, lagt en torr handduk under dem och sedan har de fått sova vidare. Kan verka äckligt men vi har prioriterat både deras och våran sömn och om de får ligga oduschade till morgonen är ju inte hela världen

• Lättare

Säger som de ovan, ta upp han o kissa när ni går o lägger er o ställ klockan ngn ggr med o lite att dricka sista timmen han är vaken. Ha plastad frotte, jag hade 1under lakarnet o 1uppepå lakarnet då behövde jag bara byta det översta på natten. Det andra skydda madrassen. Duscha fick hon göra på morgonen. Vi gick upp varje natt i 7månader sen satt det o hon vakna, tog ficklampan, tala om att hon skulle kissa, sen sa hon godnatt, släkte ficklampan o sov igen. Idag är hon 5 sköter det fortf själv med ficklampan. Dottern valde ficklampa som skulle användas vid enbart nattoa, annars finns månskenslampor o sånt, vi köpte en men den gick aldrig att stänga av när man laddat den o den hade starkt sken så hennes rum var ständigt ljust o hon sov knappt. Så hon fråga själv om hon kunde få en ficklampa, så vi tog en dag leta en fin ficklampa o sen har hon fixat det själv. Sen tyckter jag o min man det är skönt att hon talar om när hon är uppe. Så gjorde vi lycka till

Svar på tråden Sluta med nattblöja - väcka?