• The Morticia

Vad vill ni göra för oss nybörjare som vill starta företag?

Jag startade en firma under socialdemokratiskt regering och insåg väldigt snabbt att jag hade tagit mig vatten över huvud. Byråkratin, blanketterna, alla snarlika termer som betyder helt olika saker - ja, det var helt enkelt för rörigt och jag lade ner verksamheten efter ett år. Jag kände heller inte att jag fick något som helst stöd från myndigheterna med mina frågor och problem.

Vad vill folkpartiet göra för oss som inte vet mycket om hur man praktiskt driver ett företag men ändå har en bra företagsidé? Kommer det bli några förändringar för att förenkla systemet och kommer det erbjudas tex något stöd i form av mentorskap eller någon kostnadsfri grundkurs i hur man driver ett företag?

• Svar på tråden Vad vill ni göra för oss nybörjare som vill starta företag?
  • Folkpartiet

Hej!
    Jag skulle vilja tipsa dig om Tillväxtverkets webbplats, där det finns massor av bra information och tips för den som vill starta företag.  Här är en länk till den http://www.tillvaxtverket.se/

Vi har under mandatperioden gjort många åtgärder för att förenkla för småföretagare, bland annat genom att ta bort revisionsplikten för mindre aktiebolag.  Men vi är övertygade om att mer behöver göras. Vi vet att kontakterna med tillsynsmyndigheterna och informationslämningen till dessa är för många företag en tidsödande och kostsam del av verksamheten. Det är något som folkpartiet anser att alla kommuner bör ta efter. Tillståndslotsarna ska fungera som en första kontaktpunkt, hjälpa till att hitta svar på vilka regler som gäller samt förmedla kontakter vidare till de olika tillsynsmyndigheterna.

Vi vill också verka för mindre informationslämning till myndigheter . Vi anser att företagen endast ska behöva lämna en viss uppgift till det offentliga en gång. Alla uppgifter som begärs in ska också ha ett tydligt syfte. Därför behöver en ny struktur införas, som säkrar att företag inte behöver lämna en uppgift mer än en gång. Norge har redan genomfört en sådan reform. Sedan tidigare finns också en utredning på området och nyligen har bolagsverket presenterat ett förslag på hur det skulle kunna genomföras i praktiken med hjälp av en ”uppgiftsinspektion”. Förutsättningarna är därför goda för att genomföra en förändring som med stor sannolikhet skulle vara populär bland Sveriges företagare. Därför bör ett sådant arbete ske i början på nästa mandatperiod.

Mer info om vår politik för företagande hittar du på vår webbplats: http://www.folkpartiet.se/Var-politik/Vara-viktigaste-fragor/Jobb-och-foretagande/

Lycka till med ditt företagande!

Svar på tråden Vad vill ni göra för oss nybörjare som vill starta företag?