• 2010mamman

Hur tar ni ut er föräldrapeng?

Jag har bf om två månader och har räknat lite på försäkringskassans hemsida på hur mycket jag får ut i föräldrapeng/månad beroende på hur många dagar jag plockar ut i veckan och hur många månader jag väljer att vara hemma.
    Min föräldrapeng räknas på min inkomst som är 20500/månad. Tar jag ut 7 dagar i veckan i 11 månader så blir det ca 11500/månad. Tar jag ut 7 dagar i veckan i 13 månader så blir det ca 9700 i månaden. Ska jag vara hemma i 18 månader så blir det inte mycket i månaden...
    Det verkar trots allt som att de flesta mammor är hemma i 18 månader. Det måste betyda att de lever på lägstanivå de tre sista månderna? Hur får folk det att gå runt? Man måste nästan ha en man som tjänar väldigt bra då eller? Hur gör ni? Vill ju vara hemma med mitt barn så länge som möjligt, men vill ju kunna leva samtidigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 15:57
    Tar ni mammor alla dagarna eller delar ni upp det?

• Svar på tråden Hur tar ni ut er föräldrapeng?
  • 2010mamman

Tror det kommer att bli att jag är hemma 13 månader med 9000-10000/månad, sen får pappan sina 60 dagar efter det. Tar jag ut färre dagar/månad tycker jag att det blir för lite att leva på. Jag har både studie- och billån att tänka på. Tråkigt, ville varit hemma längre med min bebis. :(

• Agni

Ja det är en himla djungel det där.
    Jag har iof ganska hyffsad FP och tar ut 6 dar/vecka.
    Jag har dessutom lite lön varje månad från mitt jobb. Och de gånger jag ska iväg på möten etc så är sambon hemma och har FP. Han var även hemma 9 veckor under sommaren.

Men att lägga upp det så att det passar just ens egen familj både tidsmässigt och ekonomiskt är inte det lättaste. Lycka till!

• 2010mamman
    Agni skrev 2010-09-01 16:08:54 följande:
    Ja det är en himla djungel det där.
    Jag har iof ganska hyffsad FP och tar ut 6 dar/vecka.
    Jag har dessutom lite lön varje månad från mitt jobb. Och de gånger jag ska iväg på möten etc så är sambon hemma och har FP. Han var även hemma 9 veckor under sommaren.

Men att lägga upp det så att det passar just ens egen familj både tidsmässigt och ekonomiskt är inte det lättaste. Lycka till!
    Nej det är verkligen inte lätt! Tack :)
  • älskarlivet81

Jag tar just nu ut 2 dagar/vecka, blir väl 9 dagar/månad. Vi hoppas på att inte behöva sätta vår dotter på förskola förrän hon är ca 2 år!

• Little me

Jag kommer att ta ut 5 dagar/vecka första 8-9 månaderna, sen kommer jag jobba 2 dagar i veckan och pappan är hemma de dagarna.
    Men vi kommer nog alltid hålla på 5 dagar/vecka för vår ekonomi klarar det, så vi tittar på hur mycket pengar vi får och inte hur många månader det blir

• Billabong

Med första barnet tog jag ut 3,5 dag/vecka nästan hela tiden. Var hemma m Fp i exakt ett år.
    Därefter var barnets pappa hemma i ett halvår och tog då 5 dagar/vecka eftersom han ville skydda sin SGI.

Andra föräldraledigheten var det tvillingbebisar så då blev allt lite annorlunda.

• hopp

Vi är  hemma båda två första 10 månaderna och lever snålt på spar pengar.

Sedan jobbar en hel tid och en är hemma 2 månader.

Sen då barnet är 1 år tar en  ut 5 dagar fp/vecka och en jobbar. Så delar vi upp det jämt upp med att vara hemma och arbeta..

• Niiskuneiti

Jag tycker det verkar jättesvårt, har också varit in på deras sida och läst. Vi väntar vårt första barn i februari.

hopp: Låter som att ni löst det på ett bra sätt! Skulle vara mysigt att vara hemma så mycket tillsammans, men för att undvika att leva på sparade pengar har vi en annan strategi.

Vi har tänkt vara hemma på heltid i minst 24 månader, sen jobba deltid. Exakt hur vi arbetar efter de första 2 åren har vi inte bestämt än, men som vi tänker nu blir det deltid för båda. Men den detaljen får vi ta när det närmar sig, man vet ju inte alls hur livet ser ut då.

Som vi tänkt det ska jag vara hemma de första 12 månaderna. Dock är jag lärare och kan göra vissa uppehåll med lön och han kan då vara föräldraledig istället, tex under sommaren. Så vid ett par lov kommer vi att vara hemma båda två plus när han har semester förstås som för alla andra. Så vi kommer ändå att få ut lite extra tid tillsammans hela familjen under året, tex 2 månader under sommaren.

När jag är hemma jobbar han heltid och då behöver vi inte ta ut någon föräldrapenning alls (hoppas vi!). Sen när det är hans tur måste vi däremot ta ut en del eftersom jag tjänar betydligt mindre än vad han gör. Dessutom blir det andra regler efter att barnet fyllt 1 som jag förstår, så de första 3 mån ska han ta ut minimalt och efter det blir det mer.

Så vi hoppas kunna spara en hel del dagar på detta vis som han tex kan använda under lov när jag är ledig och kanske också för att finanisera deltidsarbete framöver. Som sagt, inte helt utrett ännu hur vi gör då.

Men om jag inte ska ta ut några pengar från FK ska jag väl ändå göra samma anmälan dit som alla andra gör, alltså skicka in moderskapsintyg och meddela vilken tid jag ska vara hemma? Jag måste väl göra den anmälan för att få ut barnbidraget också?

• Niiskuneiti

Tillägg: Så i slutändan tar han ut fler dagar än vad jag kommer att göra.

• merenwen

Av vad jag förstår så kan man kombinera SGI och lägstanivån efter de första 150 dagarna, så att man t.ex. tar 4 dagar SGI och 2 dagar lägstanivå, så att man inte bara har lägstanivån kvar på slutet...

• Billabong
    merenwen skrev 2010-09-02 17:24:37 följande:
    Av vad jag förstår så kan man kombinera SGI och lägstanivån efter de första 150 dagarna, så att man t.ex. tar 4 dagar SGI och 2 dagar lägstanivå, så att man inte bara har lägstanivån kvar på slutet...
    Nästan rätt.
    När det tagits ut 180 SGI-dagar för barnet är det tillåtet att börja plocka ut av LN-dagarna.
  • Mary

Intressant tråd! Kul att höra hur alla tänker... Vi har inte kommit så lång i graviditeten och inte heller i hur vi ska dela upp ledigheten. Men rent spontant skulle det vara såååå mysigt att vara hemma mycket tillsammans i början :)

• Svarvis

För vår del blir det nog jag som kommer att vara hemma den mesta delen av tiden. Dels bättre ekonomiskt för att mannen har bättre lön och även för att han är "uppbunden" på jobb som han måste vara med på. Hoppas på att inte gå över allför mycket, för då kanske han inte ens kan vara hemma de första 10 dagarna... Gråter Jag hoppas på att det skall räcka att ta ut 4-5 dagar/vecka, så att jag kan vara hemma så länge som möjligt. Å' så hoppas jag på att mannen kanske kan vara hemma lite när bebisen blivit runt året eller så.

• Tigrino

Jag tar ut 6 dagar/vecka och har lägsta ersättningen. Sambon tjänar inte allt för fett med pengar, men vi vill spara lite på dagarna också. Att plocka bort en dag i vecka blir i alla fall lite mer föräldraledighet! Jag är hellre hemma längre med sonen än får en extra femhundring (eller vad det nu blir efter skatt) i fickan.  
    I december kommer jag jobba under julruschen (butik) och då får han vara hemma på heltid 7-25:e. I årsskiftet ska jag börja söka jobb. Sonen blir 1 i mars.

Vi skulle gärna ha delat mer på föräldraledigheten, men vår ekonomi håller inte för det. Så nu är det ju väldigt skönt att det inte är infört någon "tvångsdelning"!   

• Mallas

Min man pluggar och kommer vara klar i juni nästa år så fram tills dess kommer jag vara hemma och ta ut full fp, dvs 7 dgr per vecka. Vi har bf i slutet på oktober. Sen när han är klar med sina studier kommer han vara föräldraledig till januari 2012. Däremot vet vi inte exakt vad hans föräldrapenning kommer hamna på så det får avgöra hur många dagar han plockar ut då. Vi räknar nu med att vi båda kommer plocka ut fullt då vi är hemma. Isåfall kommer vi vara hemma ca 7 månader var.

• Tiger76

vi tar 10 månader var och 2 månader ihop + att sambon som är lärare är hemma hela sommaren. När jag är hemma kommer jag snåla med dagar så gott det går och även ta ut sparade semesterdagar. Sambon tar sen 5dagar/månad från 1 års ålder för att skydda SGI:n. Sen när vi tar ledigt tillsammans tar jag sparade dagar för storasyster, så gör vi något hela familjen.

Med stora tjejen hade vi samma upplägg och la 2 gemensamma månader i Thailand. Då levde vi på sparpengar, men det är ju billigare att leva där än hemma så det gick bra. På så sätt kommer båda barnen vara ca 1år och 10 månader när de har börjat dagis.

Kompisar till mig har gjort så att pappan tar föräldraledigt från födseln och mamman har pluggat på distans, så har de kunnat vara hemma samtidigt och sedan har de varvat.

• elinville

Jag och min sambo tjänar lika mkt och tar ut/ska ta ut så här:
    jag är hemma i 9 mån och tar ut 5 dagar i veckan och får ut 8-9000 på det. Ibland går jag in och jobbar och "tjänar" då både en föräldradag och mer pengar. (När sambon är ledig alltså)
    Sen ska sambon vara hemma i 9 mån och kommer ta ut 5 dagar i veckan och kommer att kunna jobba mer extra än vad jag gjort eftersom jag arbetar natt och är ledig 7-9 dagar i stöten.
    I somras tog jag semester 2 veckor och då var sambon pappaledig + 4 veckors semester på det så då hade vi 6 veckor tillsammans och så kommer vi att göra nästa år med.

Som en bonus, som jag faktistk inte visste innan, så kommer vi få ca 12000 i jämställdhetsbonus

Maja 0707, Malte 1002
  • Rulltrappa

Jag jobbar 2 dagar (eller snarare kvällar) i veckan (ca 10 timmar totalt) och tar ut 4 dagar med föräldrapenning. Mannen kommer att ta ut 3 dagar i veckan, om han inte jobbar, för då får vi jobba växelvis, han på dagen och jag på kvällen. Om han jobbar 5 dagar i veckan behöver han ju inte ta ut någon föräldrapenning alls.

När vi har kommit upp i tillräckligt antal dagar på sjukpenningnivå (180 dagar va?) börjar vi blanda ut det sjukpenningnivådagarna med lägstanivådagar, 50/50 ungefär. Det är ju inte så kul att bara ha lägstanivådagar kvar i slutet.

• mapo51

Jag tror att många som är hemma länge tar väldigt få eller inga dagar de första 12 månaderna och på så vis sparar dagar till efter att barnet är över ett år och man behöver ha sysselsättning 5 dagar per vecka för att behålla sin SGI.

Jag kommer att göra så att jag tar 5 dagar/vecka för bebisen och sedan 1 dag/vecka för storebror då vi har massor med dagar kvar på honom.
    Då får vi ekonomiskt utrymme att göra det som vi vill göra och för oss räcker dagarna bra ändå till att vara hemma 15-16 månader och kunna vara hemma samtidigt i 2,5 månad nästa sommar. Visst vi drygar ut det med lite sparade semesterdagar också.

Svar på tråden Hur tar ni ut er föräldrapeng?