• Caroline13

Huvudomfång, kurvan går nedåt på min 13-månaders. Fler?

Vad hade era ettåringar för huvudomfång på ettårs-kontrollen? Min dotter hade 44,8 och hennes kurva har gått stadigt nedåt sedan 8-månaderskontrollen eller kanske ännu tidigare, jag kommer inte ihåg. Huvudet har bara växt 2,3 cm på 6 månader.

Vi har fått en remiss till en doktor men jag undrar om det är fler som har nedåtgående kurva och i så fall varför. Min dotters huvud verkar växa lite mer på höjden, eller så inbillar jag mig.

• Svar på tråden Huvudomfång, kurvan går nedåt på min 13-månaders. Fler?
  • Finesse

Min dotters kurva går nedåt oxå.. ingen som sagt nånting alls.. jag var orolig men bvc sa att det inte var nåt att oroa sig för, trots att både vikt och längd går uppåt ganska ordentligt å huvudet neråt.

När hon var 1 år hade hon 44,9 cm.. sen har vi inte kollat huvudomfånget nå mer.. men hon kan ha sina mössor från hon var 1 år.. å hon blir 3 i december. Billigt blir det iaf

När hon var 6 månader hade hon 43 runt huvudet så då hade det växt 2,9 cm på 6 månader..

Ebba 071228
  • Endast jag

Jag har oxå en dotter med litet huvud, på ettårkollen (som vi hade när hon var 11mån 1v.) hade hon 44cm både bvc sköterskan och läkaren konstatera att huvudet var litet men inget mer om det för fontanellen kändes bra.
    Idag när hon är strax över 14månader var vi på bvc och huvudet var 45cm så kurvan går neråt och på bvc sa hon att det är inget man gör nåt åt.

Är nyfiken på vad läkeren kommer säga och kolla på din dotter så du får gärna uppdatera.

• Guld gossarnas Super Mamma

men...är det ett så jätte litet mått då?  Min 2,5 åring har ett mått på 48cm nu,han hade 45 cm när han var 1år,men han har inget onormalt litet huvud för det. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Finesse
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-09-07 15:51:40 följande:
    men...är det ett så jätte litet mått då?  Min 2,5 åring har ett mått på 48cm nu,han hade 45 cm när han var 1år,men han har inget onormalt litet huvud för det. 
    jo det tror jag.. ebba har då minst huvud av alla vi känner som är i samma ålder.. ingen av dom andra barnen kan ha hennes mössor.. som jag skrev har vi samma mössor denna höst som hon hade första hösten.. har inte behövt köpa några nya.
    Ebba 071228
  • Caroline13

Jag har sett att kurvan har gått nedåt antingen sen 6 eller 8-månaderskollen. Det har växt 6 mm sen 8-månaderskollen. På bvc i Göteborg säger de bara att alla barn har olika huvudform när vi påpekade detta. Vi hintade ju också om att vi tycker att huvudet som sagt växer på höjden istället. På vårt nya bvc i Stockholm påpekade jag än en gång på ettårskollen att kurvan går nedåt och har gjort länge. Bvc-tanten höll med om det och sa att det är ju faktiskt därför de mäter huvudena för att se att de följer sin kurva och växer ordentligt.  Sen fick vi komma till en sån vanlig bvc-doktor och det är inget fel på fontanellen osv men han tyckte väl också att huvudet var lite högt. Det är väl egentligen därför vi ska till neurokirurgen för hennes utveckling är det inget fel på. Hos neurokirurgen ska de sen ta ställning till om huvudet behöver röntgas.

• Anonym (Orolig)

Hej! Hur har de gått? Har oro pga litet huvud på min dotter. 

• Anonym (suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-10-07 08:06:31 följande:

Hej! Hur har de gått? Har oro pga litet huvud på min dotter. 

Men alltså, den här tråden är femton år gammal! Jises!
Svar på tråden Huvudomfång, kurvan går nedåt på min 13-månaders. Fler?