• Sofie 87

När börja använda sittvagn?

Mina twins föddes i v.29+2 och är nu 6,5 månad! Båda två hatar att ligga ner i vagnen men dem känns fortfarande för små för att börja använda sittvagn! Någon som har några tips på hur man kan underlätta vagnåkandet eller när tycker ni man kan börja använda sittvagn?

• Svar på tråden När börja använda sittvagn?
  • Anatha

Nu hade jag inget prematurbarn men prova att sätt dem i sittvagnen med kudde och lågt läge så ser du om det verkar funka. Jag bytte till sittvagn innan min dotter blev fyra månader då hon vägrade ligga i liggvagnen.

• puzzlet

Min dotter är fem månader och sitter själv, jag bytte till sittdelen för ett par veckor sedan. Den har fullt liggläge och då tycker jag att det är ok. Då kan man variera ställningen lite för dom..

• lidokain

Bra, då har jag någon att fråga om en sak. Jag har tvillingar födda nästan som dina fast 29+6, hur länge ska man hålla på med att räkna 42+5, 45+4 och så vidare. Mina är nästan 3 månader men alla säger 41+5. Det är j..t svårt för när ska man gå över till NAN2 och sånt. Ska vi alltid räkna från det datumet de skulle föddas?

• Sofie 87
    lidokain skrev 2010-09-01 22:24:35 följande:
    Bra, då har jag någon att fråga om en sak. Jag har tvillingar födda nästan som dina fast 29+6, hur länge ska man hålla på med att räkna 42+5, 45+4 och så vidare. Mina är nästan 3 månader men alla säger 41+5. Det är j..t svårt för när ska man gå över till NAN2 och sånt. Ska vi alltid räkna från det datumet de skulle föddas?
    Vi räknar från det datumet som dem skulle ha fötts på. Fast var gäller maten så bytte vi faktiskt till Nan 2 ganska så snabbt. Enda skillnaden på ettan och tvåan är att det är mer järn i tvåan och det är ju bara bra så den kan du nog byta till nu!

Men vad gäller deras utveckling och sånt så räknar vi från det datumet som dem skulle varit födda!
  • puzzlet
    Sofie 87 skrev 2010-09-01 22:29:35 följande:
    Vi räknar från det datumet som dem skulle ha fötts på. Fast var gäller maten så bytte vi faktiskt till Nan 2 ganska så snabbt. Enda skillnaden på ettan och tvåan är att det är mer järn i tvåan och det är ju bara bra så den kan du nog byta till nu!

Men vad gäller deras utveckling och sånt så räknar vi från det datumet som dem skulle varit födda!
    Och mer protein!
  • mina12
    lidokain skrev 2010-09-01 22:24:35 följande:
    Man slutar väl räkna på det sättet när man passerar Bf. Det gjorde iallafall vi och sen dess har vi två åldrar på vår tjej, dels den ålder hon är (enligt personnr) och sen korrigerad ålder. Dvs nu är hon 20mån/16mån korr. Hur länge man behöver korrigera åldern beror på barnet och hur det utvecklas.
  • lidokain

Tack för lite info. För jag har tänkt på att de inte bli mätta på NAN1, äter mer en 1 liter per dag ocg väger bara 3,5 kilo. Jag ska fråga om NAN2 på bvc, för de äter 24 timmar om dagen. Och järn får de i alla fall i droppar 2 gånger om dagen.

• Sofie 87
    lidokain skrev 2010-09-01 22:58:15 följande:
    Tack för lite info. För jag har tänkt på att de inte bli mätta på NAN1, äter mer en 1 liter per dag ocg väger bara 3,5 kilo. Jag ska fråga om NAN2 på bvc, för de äter 24 timmar om dagen. Och järn får de i alla fall i droppar 2 gånger om dagen.
    Våra fick också droppar 2 ggr/dagen innan och blev inte heller riktigt nöjda på maten så vi pratade med Neo och dem sa att det är bara och byta!! Man kan börja med att blanda lite NAN1 och NAN2 så att deras små magar vänjer sig och dem inte blir förstoppade! :)
  • lidokain

Vi ska på en månads kontroll den 21 september till neo på KS så ska jag fråga dem för jag frågade hemsjukvården om vi kunde blanda calogen som förr. Men de tyckte att det var onödigt med bara massa kalorier så vi fick ge de så mycket NAN de vill. Och nu bli det 100 ml varannan timme.

• cloudberry79

Vad gäller vagnen så kan du ju använda liggdelen och pallra upp huvudsidan om du tycker det känns för tidigt att byta till sittvagn. En del liggvagnar har höjbar huvudände också. Annars, byt till sittvagn ett tag. Funkar det inte? Byt tillbaka. Sonen hade liggdelen med upphöjd huvudände tills han var kring 6-7 månader korr, men han trivdes å andra sidan rätt bra i den.

If you love me - please don't feed me!
  • Maria K

Vi bytte till sittdel när N blev arg för hon inte såg ut då var hon väl 5 månader korr.

Vi fick blanda Nan1 och Nan2 i över 1 månad då N blev/blir lätt försoppad.

• Written Fiction
    mina12 skrev 2010-09-01 22:39:36 följande:
    Man slutar väl räkna på det sättet när man passerar Bf. Det gjorde iallafall vi och sen dess har vi två åldrar på vår tjej, dels den ålder hon är (enligt personnr) och sen korrigerad ålder. Dvs nu är hon 20mån/16mån korr. Hur länge man behöver korrigera åldern beror på barnet och hur det utvecklas.
    njae vi slutade inte räkna veckor vid BF. Förvisso låg vi fortfarande inlagda vid Bf och veckor efter..
    tror dom slutade räkna veckor på V när vi kom hem. Så det var säkert pga att vi låg inne rent medicinskt.  Kändes dock bra märkligt när dom nämnde ålder vecka 46+....

Fast å andra sidan så har ju dom verkligen ingen betydelse i sammanhanget :)

ang vagn till TS så bytte jag när lilleman kunde sitta med stöd. korrigerat 7 månader tror jag det var :)
  • frökenmumin

Jag bytte till sittdelen när det helt enkelt började bli för trångt i liggdelen och för mina var det när dom var 6månader (4 månader korrigerat). Det har aldrig varit några problem, dom bokstavligen älskar att sitta i vagnen och spana

Svar på tråden När börja använda sittvagn?