• craz

Vad är bästa sättet att sluta med blöjan?

Hej

Har en pojke på 2,5 år och han tror visserligen att blöjan är hans bästa vän och vägrar att sluta med blöjan eller ens pottträna. Är det nån som har nåt bra tips till hur jag ska gå tillväga med honom?

• Svar på tråden Vad är bästa sättet att sluta med blöjan?
  • Izamoon

Har inte det bästa sättet men vi började med våran son i början av sommaren då han fick springa nakenfis och ibland med kalsonger å när han kissade på sig s as så förklarade vi för honom att man skulle gå på toaletten/pottan å så gick vi dit och satte han fast han redan hade kissat å efter ett tag så började han springa på toan självmant och i dagsläget så är han blöjfri så gott som utom på natten

• Endag

Gjorde desamma som Izamoon på vår son, En dag kom han på själv hur bekvämt det var att gå på pottan/toan för då slapp han ju kissa på sig
    Han är även blöjfri på natten, det kom naturligt för honom, han vaknar o säger till när han behöver kissa. Men det har jag förstått att det är väldigt ovanligt när dom är i hans ålder.

♥ Stolt & Lycklig mamma till Eddie ♥
  • ynda

vår son blev blöjfri i somras efter att ha vägrat både potta och toalett. Han fick bamse-kalsonger som han inte kunde motstå att ha på sig. Första veckan kissade och bajsade han på sig i kalsongerna hela tiden. Då gjorde vi ingen grej av det, och framförallt, underkände honom inte genom att ta på honom blöja när vi skulle ut och handla t.ex. Nu har han bara blöja på natten.

• Suneboll

Köp fina kalsonger o ha ALDRIG blöja på hemma. låt honom vara naken o kissa ner sig...de lär sig sen att det är bättre att gå på pottan/toan o kan känna sig duktiga o stora. låt en potta stå framme så han själv kan sätta sig där. Varje gång han kissat på golvet kan du lyfta honom till pottan så kopplar han ihopa den med kisseriet.
    Borta el ute kan man ha training pants som blir blöta o äckliga när de kissar på sig.
    Man måste våga de låta kissa på sig som förälder, det är inte hela världen.

• skoladan

Vilka bra svar Du redan har fått! Precis vad jag hade tänkt skriva. Det är bara att ta bort blöjan. Köp inga blöjor! Dagens blöjor är så absorberande att barnet helt förlorar uppfattning om hur det känns att vara våt och kletig. Låt barnet uppleva det så kommer barnet att vilja gå på potta/toa.
    Jag tycker man kan sätta barnet regelbundet på pottan efter uppvaknande, efter mat, innan man går ut, så behöver inte allt komma i byxan varje gång.
    Sen en annan grej: börja sätta barnet på pottan vid 5 månaders ålder så blir det inga problem längre fram. Föräldrar idag väntar alldeles för länge.

• craz

tacksam för alla svar jag fått. Jag har tänkt göra precis så problemet är bara det att vi bor i lägenhet och har en heltäckningsmatta överallt om han nu då kissar eller bajsar på mattan så kommer det bli lite knepigt. Måste fundera ut en lösning på detta först..................

• Videli

För oss gick det jättebra i somras eller för min son. Men när han började på dagis igen så hade han inte tid eller han inte känna efter när han var kissnödig, vilket resulterade i att fröknarna satte på honom blöja igen. Nått jag egentligen tycket var lite knäppt för nu känns det som vi är tillbaka på ruta ett igen.

Så jag funderar allvarligt på att säga till dagispersonalen att ta bort blöjan och låta olyckorna ske.  

• PerG
    craz skrev 2010-09-03 22:46:29 följande:
    tacksam för alla svar jag fått. Jag har tänkt göra precis så problemet är bara det att vi bor i lägenhet och har en heltäckningsmatta överallt om han nu då kissar eller bajsar på mattan så kommer det bli lite knepigt. Måste fundera ut en lösning på detta först..................
    Kalsonger hindrar ju bajset från att komma på golvet (om det inte är väldigt löst eller väääldigt mycket)... Kisset fångas ju till viss del upp av kalsongerna, men se till att ta bort alla dyra mattor (som inte går att tvätta) först... .. ;)

En förberedelse inför potträningen som jag inte har provat, men som jag misstänker kanske kan hjälpa innan man tar en bit tyg (t.ex. klippa från ett gammalt lakan) och lägga i blöjan så att det blir lite blötare och obehagligare så att det känns... Kanske kan vara värt att testa veckan innan ni börjar "på riktigt"? Finns iofs även "potty training"-blöjor, men de är ganska dyra tror jag...

Olyckor kommer att hända även efter att han blivit "blöjfri" så tyvärr är mattorna nog i farozon de närmsta veckorna efteråt ändå hur du än gör... ;)
  • Suneboll

Oj heltäckningsmatta...ja det försvårar ju det verkligen :0( Jag hade köpt ett gäng training pants. Bright Bots har billiga o bra....som känns som kalsonger, Imses är mer som en upandgo blöja o kan förvilla, men de kan man ha på tex natten.
    Rutinkissa barnet för att minimera olyckor.

• craz

Har också funderat på training pants. Problemet är att han hellre kissar i kalsongerna än  på toaletten. Han sitter på toaletten jätte lång tid men vägrar kissa.

• Trulis78

För min del har jag faktiskt inte gjort någonting utan väntat ut mina barn bägge gångerna.

Stora tjejen var inte alls intresserad av att ta bort blöjan trots att alla andra på dagis pottränade för fullt. Jag medger att jag ibland kände mig stressad men men. Jag väntade och så en dag meddelade hon att hon ville sluta med blöja och vi provade. Olyckorna kan räknas på mina fingrar, det bara funkade klockrent direkt. Tjejen var 2 år och 8 eller 9 månader när hon slutade med blöja. Efter två veckor var hon torr även på natten.

Lilla tjejen har jag vetat länge att hon kan kissa på beställning för hon började tidigt att kissa på pottan när storasyster gick på toaletten men då för att man frågade om hon ville prova. Då kissade hon även i blöjan emellan. Sen började hon plötsligt att säga till innan hon kissade så då frågade jag om hon ville sluta med blöja och det ville hon. Samma sak där, inte många olyckor alls. I alla fall inte med kisseriet. Bajsandet var svårare och hon bajsade på sig kanske fem ggr innan hon började känna igen känslan av att vara bajsnödig och sen har även det funkat klockrent. Lilltjejen var 2 år och 4 månader när hon slutade med blöja för ungefär en månad sen. Hon har dock fortfarande nattblöjan kvar.

• craz

Jag har ärligt talat inte så bråttom med honom men dagispersonalen stressar mig och tror att jag är nån dsålig mamma för det

• Suneboll
    craz skrev 2010-09-07 22:18:17 följande:
    Har också funderat på training pants. Problemet är att han hellre kissar i kalsongerna än  på toaletten. Han sitter på toaletten jätte lång tid men vägrar kissa.
    Fast då är han säkert inte kissenödig. Låt honom kissa i kalsongerna/training pants....och byt DIREKT!!! De lär sig efter ett tag men man får ha tålamod. Kanske han inte sitter bra på toaletten, har du provat pottan? Man kan ha en potta framme där barnet leker o om han kissar kan du snabbt sätta honom där o säga vänligt att "här kissar man"...till sist kommer han att gå dit själv...brukar börja med att de går dit efetr att de kissat men sen blir de bättre o bättre. Training pants är bra om du är rädd om mattorna men de hjälper barnet att tyda signalen om att det blir blött om man kissar. Blöja är värdelöst.
  • Eligrabbarna

Båda mina barn har blivit blöjfria på 3 veckor genom att vi helt sonika tagit bort blöjan när vi varit hemma. De har fått ha blöjan på sig när de varit ute, på dagis och när vi åkt bort till att börja med. När de sedan fixat att säga till i tid (efter ca 1-2 veckor på båda) så har de fått börja vara utan blöja när vi varit ute på lekplatss eller sånt. blöja när vi åkt bort har vi haft tills de varit torra helt men behandlat dem som om de inte haft det det vill säga, satt dem på toa med jämna mellanrum.

Har som sagt tagit bort blöjan helt, låtit dem ha kalsonger på sig så att de ska känna när det blir blött. I början har de kissat på golvet hela tiden. Då har jag tagit dem till pottan ändå och sagt "det gör inget att du kissade på golvet men nästa gång, säg till, så kissar du på pottan i stället, det är inte lika blött och otäckt".
    Efter ett tag har de kunnat säga tilll precis NÄR de kissar, så har man fått springa med dem till toan. Efter ytterligare ett tag har de kunnat säga till INNAN de kissat osv.

Jag tror stenhårt på att inte tjata för mycket utan att de ska lära sig att känna själva. Fråga någon gång då och då kan man göra men annars tror jag mest p åatt de får lära sig säga till själva.

Barn nr 1 var 2 år och 10 månader när han blev blöjfri och barn nr 2 var 20 månader...

• kmn2
    skoladan skrev 2010-09-02 17:59:07 följande:
    Vilka bra svar Du redan har fått! Precis vad jag hade tänkt skriva. Det är bara att ta bort blöjan. Köp inga blöjor! Dagens blöjor är så absorberande att barnet helt förlorar uppfattning om hur det känns att vara våt och kletig. Låt barnet uppleva det så kommer barnet att vilja gå på potta/toa.
    Jag tycker man kan sätta barnet regelbundet på pottan efter uppvaknande, efter mat, innan man går ut, så behöver inte allt komma i byxan varje gång.
    Sen en annan grej: börja sätta barnet på pottan vid 5 månaders ålder så blir det inga problem längre fram. Föräldrar idag väntar alldeles för länge.
    Vad gör man om ens barn vägrar då?
    Vår dotter blir två i oktober, och har full koll på vad pottan är och vad man gör i den. Men hon vägrar sätta sig på den utan blöja....
  • Eligrabbarna
    kmn2 skrev 2010-09-08 13:25:02 följande:
    Vår dotter blir två i oktober, och har full koll på vad pottan är och vad man gör i den. Men hon vägrar sätta sig på den utan blöja....
    låt henne kissa på golvet tills vidare. hon upptäcker snart att det inte är så mysigt att bli blöt i trosorna.
    vår stora son totalvägrade pottan, därför vi började potträna så sent. Han upptäckte dock efter en vecka, när han inte kissat på pottan en enda gång utan på golvet VARJE gång, att det var bra mkt trevligare att kissa på pottan...
  • Suneboll
    kmn2 skrev 2010-09-08 13:25:02 följande:
    Ja, man tar av blöjan o låter de kissa på sig el på golvet
Svar på tråden Vad är bästa sättet att sluta med blöjan?