• Anonym (orolig mamma)

Min dotter har svårt att komma in i gruppen

Hej!
    Jag har en dotter på snart 4 år. Hon har haft ett turbulent år bakom sig eftersom hon fått syskon + att dagisbästisen slutat + att hon bytt avdelning på dagis.

På dagis lekte hon bara med bästisen och när hon flyttade blev hon liksom för sig själv. Det fanns redan grupperingar som var svåra att komma in i och eftersom hon också regredierade väldigt och var väldigt arg osv när lillebror kom så vart det extra svårt eftersom de stora tjejerna tyckte att hon betedde sig konstigt.

För att bryta detta och liksom börja om valde vi att byta avdelning på dagis nu efter sommare. Hon har nu gått ca 4 veckor - men går bara 15 timmar i veckan på grund av att vi är hemma med lillebror. Under sommaren har hon verkligen vuxit och vill för det mesta vara stor, speciellt på dagis eller när andra är med. Hemma vill hon gärna springa med nappen och kan vara lite besvärlig, men det är okej. Hon behöver säkert vara liten efter en dag på dagis. Och det går säkert över om man inte gör en stor affär av det!

MEN på nya avdelningen är det också grupperingar som är svåra att komma in i. Jag pratade med personalen idag och de bekräftar det som dottern säger - att hon går mest själv. Hon gör små försiktiga försök att sätta sig bredvid och rita etc och personalen påstår att de pushar för att hon ska komma in i gruppen - försöker ta med dottern in i en lek med de andra etc. Hur aktiva personalen egentligen är är jag faktiskt tveksam till, men men jag måste ju tro på dem och på min dotters egna förmåga. MEN jag känner mig orolig och inte helt tillfreds.

Tror du att detta kommer att ordna sig? Hur kan vi försöka göra saken lättare? Finns det risk att man kan bli en ensamvarg för gott om man blir van att gå för sig själv? (Hon har ju trots allt varit ganska ensam på dagis nästan ett helt år nu!)

• Svar på tråden Min dotter har svårt att komma in i gruppen
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Min erfarenhet är att det brukar ordna sig men ibland behöver barn få hjälp.
    Bra att du litar på pedagogerna. Om du litar på dem att de gör sitt bästa så känner även din dotter det. Det du som förälder kan göra, är att bjuda hem något annat barn till lek hemma eller i en lekpark. Det brukar vara positivt. Då brukar barnen hitta varandra på förskolan också. Fråga ditt barn lagom mycket. Det kan sprida oro hos din dotter och ibland svarar barn det de tror att mamma vill höra och det kan bidra till mer oro.
    Tror inte du behöver oroa dej för att hon för alltid ska bli ensam men det är nog bra att ha i åtanke att hon behöver fler än en kompis eftersom hon blir "beroende" av samma vän. Då kan ju samma sak hända igen.
    Lycka till!
    Inger

Svar på tråden Min dotter har svårt att komma in i gruppen