• iv0505

P-piller när man har pco?

För ungefär ett år sen fick jag veta att jag har Pco, dock en lite lindrigare version :)
    Jag var till tre olika läkare och ALLA sa att jag skulle äta p-piller för att låta äggstockarna vila tills jag var redo för barn och då skulle jag få komma tillbaka och få pergo eller liknande.
    Det jag undrar är om alla har fått höra av sina läkare att äta p-piller, hur är det med er som har blivit spontant gravida? Ni kan väl inte ha ätiti p-piller?

• Svar på tråden P-piller när man har pco?
  • LiselottePCOS

Jo, blåsorna/ cystorna gör att  ägglossning inte sker. De bidrar till att för mycket manligt homon bildas i äggsstocken vilket ger, kan man säga ,p-piller-effekt så att det inte blir ägglossning.
    Blåsorna försvinner med p-piller, äggstocken behöver inte bilda fel hormoner, "Äggstocken får sova". Sedan när någon slutar med p-piller kommer den "feleaktiga "hormoproduktionen i gång igen efter en tid, då uteblir ägglossningen.

• Ohana 84
    LiselottePCOS skrev 2010-09-16 18:09:54 följande:
    Jo, blåsorna/ cystorna gör att  ägglossning inte sker. De bidrar till att för mycket manligt homon bildas i äggsstocken vilket ger, kan man säga ,p-piller-effekt så att det inte blir ägglossning.
    Blåsorna försvinner med p-piller, äggstocken behöver inte bilda fel hormoner, "Äggstocken får sova". Sedan när någon slutar med p-piller kommer den "feleaktiga "hormoproduktionen i gång igen efter en tid, då uteblir ägglossningen.
    Fast om det är så är det ju VÄLDIGT konstigt att jag är gravid just nu!! Har inte fått någon hjälp utan haft 3-4 spontana ägglossningar, och jag HAR pco!!
    Och jag vet fler med pco som har ägglossningar, absolut inte varje månad men dock ändå ägglossning!
  • LiselottePCOS

Ohana:   Grattis!  hade du tagit p-piller en  tid före du fick ägglossning? det kan ta upp till 6 månader innan homonnivåerna blir fel och äggstckarna fulla med blåsor efter att man slutat med p-piller.Blåsorna syns intepå ultraljud  när kvinnan är gravid iom även då´" sover äggstocken" de  behöver inte bilda ägg.

Med åldern( efter 45-50 års åldern) så minskar dessa blåsor  naturligt iom det är färre ägganlag kvar då så kvinnan egena hormoner kan räcka för att stimulera till ägglossning.

Annnars  om du alrig tagit p-piller kan det vara så att du och dina bekanta har PCO-äggstockar (upp till 50% av alla kvinnor i fertil ålder) utan hormronella problem och då finns inga hinder att blir gravid.. PCO(7-14 % av allal i fertil ålder) har fått otydlig betydelse sedan  sjukvårdspersonalen börjat tappa S i ordet  PCOS.

PCOS betyder orgelbuden (mer än 42 dagar mellan blödningarna)/ utebliven mens,  påverkade hormon nivåer och  PCO-äggstockar . 2 av dessa 3 syntom ska kvinnan ha samtiidgt då är det PCOS som är rätt begrepp och står för Polycysiskt ovarie syndrom¨.

PCO liknade äggstockar kan kvinnor ha som har undrefunktion i sköldkörteln och några andra  mindre vanliga sjukdomstillstånd, eller vara "friska" så att säga.

• Some
    LiselottePCOS skrev 2010-09-18 22:50:22 följande:
    PCOS betyder orgelbuden (mer än 42 dagar mellan blödningarna)/ utebliven mens,  påverkade hormon nivåer och  PCO-äggstockar . 2 av dessa 3 syntom ska kvinnan ha samtiidgt då är det PCOS som är rätt begrepp och står för Polycysiskt ovarie syndrom¨.

PCO liknade äggstockar kan kvinnor ha som har undrefunktion i sköldkörteln och några andra  mindre vanliga sjukdomstillstånd, eller vara "friska" så att säga.
    Jag har pco-s. Konstaterat av läkare, och jag kvalar in på det där 2 av 3 symtom. Men jag har ändå blivit gravid spontant 2 ggr.

Enligt min läkare kan man visst ha spontana äl trots pco-s.
  • Ohana 84
    LiselottePCOS skrev 2010-09-18 22:50:22 följande:
      Ohana:   Grattis!  hade du tagit p-piller en  tid före du fick ägglossning? det kan ta upp till 6 månader innan homonnivåerna blir fel och äggstckarna fulla med blåsor efter att man slutat med p-piller.Blåsorna syns intepå ultraljud  när kvinnan är gravid iom även då´" sover äggstocken" de  behöver inte bilda ägg.

Med åldern( efter 45-50 års åldern) så minskar dessa blåsor  naturligt iom det är färre ägganlag kvar då så kvinnan egena hormoner kan räcka för att stimulera till ägglossning.

Annnars  om du alrig tagit p-piller kan det vara så att du och dina bekanta har PCO-äggstockar (upp till 50% av alla kvinnor i fertil ålder) utan hormronella problem och då finns inga hinder att blir gravid.. PCO(7-14 % av allal i fertil ålder) har fått otydlig betydelse sedan  sjukvårdspersonalen börjat tappa S i ordet  PCOS.

Tack =)
    Jag hade ätit p-piller i 9 år, och efter p-piller stoppet tog det 11 månader innan jag blev gravid! Under dessa 11 månader har jag haft väldigt oregelbunden mens, iblande uppåt 55 dagar och sista mensen nu innan ja blev gravid varade i 21 dagar.. misstänkte att jag hade PCO ganska snabbt när ja slutat med p-piller då min syster har det och jag visste vad det handlade om! Och det konstaterades med VUL..
    Under dessa 11 månader hade jag ca 3 spontana äl..

Min läkare har sagt att det är väldigt olika, att vissa inte har äl alls o vissa har äl om än VÄLDIGT sällan...
    Men ja e ju ganska ny på området så jag kan inte såå mkt om det..
    Men överlycklig att jag faktiskt lyckats bli gravid utan hjälp, det var vår sista månad sen hade vi sagt att vi skulle söka hjälp på riktigt!! =)
  • Embla82

Mina läkare har sagt att mensen som kommer oftast föreleds av en ägglossning. När jag inte tog några hormoner alls kom min mens ca var tredje månad. Så äl blir ju onekligen lite svårt att pricka in. För oss tog det 3,5 år, en faslig massa pergokurer och 5 insättningar vid ivf-försök - men nu är jag äntligen gravid!!

• Embla82

Just ja, ts - jag skulle nog om jag var du sluta med ppiller om jag vet att jag är sugen på att skaffa barn om ett halvår- ett år, just för att då får man också koll på sin cykel vilket kan vara bra om man vill göra en utredning sen. 

• LiselottePCOS

oj då! skulle stå i 35-40 års åldern ,inte 45-50 års åldern att chansen till spontan gravidtet ökar då.   Ofta kommer PCOs-kvinnan  in i klimakteriet senare än "friska".

• Aliina

Nu när jag äter p-piller har jag ju mens. Men om några år då jag vill ha barn måste jag ju sluta med p-piller, men hur ska jag då kunna få ägglossning och bli gravid när jag bara haft mens typ en gång om året? Då kommer väl kroppen återgå till som den var innan jag började med p-piller, alltså ingen ägglossning eller mens? Eller stannar den rätta hormonbalansen kvar i kroppen efter p-piller så att jag kan bli gravid? Det förstår jag verkligen inteXD

• Aliina

Jag menar hur ska jag kunna få ägglossning sen när jag slutat med p-pillerna då jag inte hade ÄL innan. ?

• Embla82
    Aliina skrev 2010-09-19 20:35:23 följande:
    Jag menar hur ska jag kunna få ägglossning sen när jag slutat med p-pillerna då jag inte hade ÄL innan. ?
    Har du ingen egen äl så finns behandling att få, vanligast är pergotime som man äter 5 tabletter av i början av mensen. Många får ägglossning av dom, men får man det inte kan man stimulera fram ägglossning med sprutor.
  • LiselottePCOS

Aliina: när du tar p-piller blir hormonbalansen bättre, sedan när du slutar med p-piller kan det hända att du har tur och har en bra hormonbalans några månder och dessa månder finns chans att blir gravid själv. Efter några månader fungerar äggstckarna som "vanligt" gör fel homroner och då kan mens försvinna. Om du inte blirvit gravid på några månder finns det olika behdlingar som kan ge  ägglossning.

Ja! Jan  Holte är en bra föreläsare orkar ni ,titta på föreläsningen.

• Yollis

Jag har såklart pco-s jag med, slarvigt av mig!
    Men mina symptom minskar med viktnedgång, över 70kg får jag ingen mens... Runt 55 kg har jag det närmaste normal äl! Lyckliga jag ;)

Svar på tråden P-piller när man har pco?