LiselottePCOS skrev 2010-09-18 22:50:22 följande:
Ohana: Grattis! hade du tagit p-piller en tid före du fick ägglossning? det kan ta upp till 6 månader innan homonnivåerna blir fel och äggstckarna fulla med blåsor efter att man slutat med p-piller.Blåsorna syns intepå ultraljud när kvinnan är gravid iom även då´" sover äggstocken" de behöver inte bilda ägg.
Med åldern( efter 45-50 års åldern) så minskar dessa blåsor naturligt iom det är färre ägganlag kvar då så kvinnan egena hormoner kan räcka för att stimulera till ägglossning.
Annnars om du alrig tagit p-piller kan det vara så att du och dina bekanta har PCO-äggstockar (upp till 50% av alla kvinnor i fertil ålder) utan hormronella problem och då finns inga hinder att blir gravid.. PCO(7-14 % av allal i fertil ålder) har fått otydlig betydelse sedan sjukvårdspersonalen börjat tappa S i ordet PCOS.
PCOS betyder orgelbuden (mer än 42 dagar mellan blödningarna)/ utebliven mens, påverkade hormon nivåer och PCO-äggstockar . 2 av dessa 3 syntom ska kvinnan ha samtiidgt då är det PCOS som är rätt begrepp och står för Polycysiskt ovarie syndrom¨.
PCO liknade äggstockar kan kvinnor ha som har undrefunktion i sköldkörteln och några andra mindre vanliga sjukdomstillstånd, eller vara "friska" så att säga.
Tack =)
Jag hade ätit p-piller i 9 år, och efter p-piller stoppet tog det 11 månader innan jag blev gravid! Under dessa 11 månader har jag haft väldigt oregelbunden mens, iblande uppåt 55 dagar och sista mensen nu innan ja blev gravid varade i 21 dagar.. misstänkte att jag hade PCO ganska snabbt när ja slutat med p-piller då min syster har det och jag visste vad det handlade om! Och det konstaterades med VUL..
Under dessa 11 månader hade jag ca 3 spontana äl..
Min läkare har sagt att det är väldigt olika, att vissa inte har äl alls o vissa har äl om än VÄLDIGT sällan...
Men ja e ju ganska ny på området så jag kan inte såå mkt om det..
Men överlycklig att jag faktiskt lyckats bli gravid utan hjälp, det var vår sista månad sen hade vi sagt att vi skulle söka hjälp på riktigt!! =)