• Bebis sugen

Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?

Ska göra vår första utlandsresa i december.
    Har en mkt aktiv son som kommer vara 17½ månad då. Tips på vad vi ska införskaffa för saker att roa honom med på planet? Som inte tar alltför mkt plats och inte stör övriga passagerare allför mkt ;)

Gärna något som han kanske gillar att leka med därborta och påväg hem.

• Svar på tråden Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?
  • bohusbebis

Nåt att pilla med och äta (russin, majskrokar) brukar funka på våra resor. Några få små färgpennor (så man slipper krypa och fiska upp tusen kritbitar på golvet) och en liten anteckningsbok att rita egna sagor tillsammans i (rita och berätta). Har åxå tagit ut några av korten (typ nio par) i nåt memoryspel. Dessa kan bli spel, sagor. Mina barn har gillat att bara plocka med dem. (Senaste riktiga lååååångresan var de 1,5 och 4,5 år, men har ungefär samma grejer med på bil/tågresor). Ett tips är att göra några små tygpåsar (vi har använt påsarna man får med om man handlar kläder på Granit, t.ex) med olika grejer i. Då kan man ta upp en påse i taget och sen lägga undan den när den är färdiglekt med. Så slipper man ha 1000 prylar överallt omkring sig.
    Bärbar DVD har varit oumbärlig för oss, men oftast tittar de inte så mycket när vi väl sitter på flyget 10-12 tim (har lyckats få till nattflygningar oftast).
    Välling på tetra, om barnet äter välling. Brukar funka att få igenom säkerhetskontrollen (tar alltid med en extra ifall de vill öppna en...).
    Förra resan lyckades vårt bagage bli 2 dygn försenat, lärde oss då att nästa gång ska vi ha vällingpulver och extra ombyte i handbagaget...
    Det sägs att Quinny Zapp-vagnen får tas med som handbagage, har ingen praktisk erfarenhet av det. Men riskerar man att ha ett sovande barn vid av-på-omstigning så kanske det kan vara idé att kolla? Vi har haft en bärsele med, men nu är nog minstingen för stor... Oj va långt det blev...

• gumtree

bohusbebis - tack för tipsen! Grantipåsar har vi några stycken, så det blir ju perfekt att ta med smågrejer i.

Majskrokar och russin ska helt klart med. Och välling i tetrapack, samt lite pulver också.

Den bärbara DVDn är lite tänkt för att ha när vi är därnere också, kan vara bra så kan man mysa i sängen med film istället för att ockupera tv-rummet hos släktingarna

Har läst om sådana där plaststickers som man kan klistra på ett papper (eller kartong eller vad det nu är) flera gånger om, det kan ju vara bra att sitta och pyssla med.

• bohusbebis

Just såna brukar barnen faktiskt alltid få på flyget, plaststickers alltså. Men det är ju inte 100 % säkert.
    Kom på PIXI-böcker åxå, som överraskning. Det blir våra ungar alltid glada för. Små och billiga!!! (brukar finnas i mataffärerna tom)
    Hos oss har Duplo alltid varit populärt, om det är samma hos er kanske några duplogubbar, nån duplobil och några klossar kan följa med i en påse...

• Tow2Mater

Undervärdera heller inte de enkla sakerna, t ex behöll jag den lilla tomma vinflaskan efter maten och pojken spenderade en lång tid med att hälla i lite vatten i den ifrån vattenflaskan, dricka det, och så om och om igen. :) Att skruva av och på korken om och om igen var också en aktivitet.

• julmusten

Ja, de ganger min son var nojd pa resan hem nu, sa lekte han med sakerhetsbaltet, eller sa var vi pa toaletten typ. Alla fina bocker och snacks jag hade med mig var helt urtrakiga och helt vardelosa.

• gumtree
    Man får väl ha med sig lite och sen se vad som är av intresse när man väl är på väg.

På flygbolagets hemsida (Qantas) står det att barn från 3 år får ett aktivitetskit. Kanske kan få ett sånt ändå, och är det något olämpligt i den får man väl ta bort det. Om det nu inte är så att de av säkerhetsskäl och strikta regler inte får ge barn under 3 kitet...
  • evaoregon
    gumtree skrev 2010-09-10 20:53:51 följande:
    Man får väl ha med sig lite och sen se vad som är av intresse när man väl är på väg.

På flygbolagets hemsida (Qantas) står det att barn från 3 år får ett aktivitetskit. Kanske kan få ett sånt ändå, och är det något olämpligt i den får man väl ta bort det. Om det nu inte är så att de av säkerhetsskäl och strikta regler inte får ge barn under 3 kitet...
    Det brukar finnas leksaker eller pyssel  till olika åldrar och flygvärdinnorna väljer något som passar. 

Qantas är ett av de absolut bästa flygbolag som jag flugit med (och jag flyger en del, bor i USA sedan 15 år tillbaka) . 
  • gumtree
    evaoregon skrev 2010-09-10 21:37:10 följande:
    Det brukar finnas leksaker eller pyssel  till olika åldrar och flygvärdinnorna väljer något som passar. 

Qantas är ett av de absolut bästa flygbolag som jag flugit med (och jag flyger en del, bor i USA sedan 15 år tillbaka) . 
    Gillar också Qantas!! Maken är från Australien, så vi flyger ju dit en del. Väljer Qantas varje gång, de har även bra bonusshop för Frequent Flyer-poängen. Dock skickar de bara sakerna inom Australien, men det är ju inga problem eftersom släktingarna kan skicka grejerna vidare.

(Fast Singapore Airlines och Cathay Pacific är också bra. Thai airways funkar också (bra mat) men vi hade en dålig erfarenhet en gång så vi skippar dem. Finnair suger...)
  • gumtree

...varje gång NUMERA ska det stå

• evaoregon
    gumtree skrev 2010-09-10 21:58:38 följande:
    Gillar också Qantas!! Maken är från Australien, så vi flyger ju dit en del. Väljer Qantas varje gång, de har även bra bonusshop för Frequent Flyer-poängen. Dock skickar de bara sakerna inom Australien, men det är ju inga problem eftersom släktingarna kan skicka grejerna vidare.

(Fast Singapore Airlines och Cathay Pacific är också bra. Thai airways funkar också (bra mat) men vi hade en dålig erfarenhet en gång så vi skippar dem. Finnair suger...)
    Singapore airlines och Cathay pacific har jag också hört bra om, men jag har aldrig flugit med dem.

SAS har jag flugit en del med, men de undviker jag helst numera.  Senaste flygningen med dem var förra månaden och då hamnade vi med dem på sträckan Arlanda-Köpenhamn (pga strul med Icelandairs flygning ifrån Reykjavik till Köpenhamn).  Eftersom vi fick byta flyg och flyget blev1,5 timme försenat så fick vi gratis kaffe eller te (wow alltså!) Flört , men kakor hade de inte till alla så det fick man betala för.  En väninna sa till mig att för sådana tillfällen borde de ha en hög med reservkakor och det kan jag nog hålla med om. 
  • evaoregon
    gumtree skrev 2010-09-10 21:58:38 följande:

Australien gillar jag också!  Glad  Vi var där för några år sedan innan vi hade barn och flög då dit och hem med Qantas och gjorde en massa inrikesflygningar inom Australien med dem.  Var i Australien har din man sin familj? 

Vi planerar en långresa till Australien med barnen om några år.  Min man är amerikan. 
  • gumtree
    evaoregon skrev 2010-09-10 22:54:35 följande:
    Australien gillar jag också!  Glad  Vi var där för några år sedan innan vi hade barn och flög då dit och hem med Qantas och gjorde en massa inrikesflygningar inom Australien med dem.  Var i Australien har din man sin familj? 

Vi planerar en långresa till Australien med barnen om några år.  Min man är amerikan. 
    Han är från Sydney. Min brorsa bor även därnere, (Sydney), vi pluggade samtidigt och jag träffade min man och han sin fru. De bor där och vi här För tillfället iaf... Det är så mycket jag vill se i Australien, har bott där 3 år men ändå bara sett östkusten och lite av the outback. Och inte blir det mer nu i dec/jan heller, ska bara hälsa på släktingarna.

Kul med långresa!
  • evaoregon
    gumtree skrev 2010-09-10 23:32:36 följande:
    Han är från Sydney. Min brorsa bor även därnere, (Sydney), vi pluggade samtidigt och jag träffade min man och han sin fru. De bor där och vi här För tillfället iaf... Det är så mycket jag vill se i Australien, har bott där 3 år men ändå bara sett östkusten och lite av the outback. Och inte blir det mer nu i dec/jan heller, ska bara hälsa på släktingarna.

Kul med långresa!
    Vi var där i en månad och tillbringade en del tid i Sydney och Melbourne med omnejd.  Sedan hann vi även med 2 veckors bilresa på Tasmanien och 5 dagars camping i The Outback.
  • banansmoothie

Jag bor i Australien och har flugit fram och till baka 3 gånger med min son (2 år). Nu senast för några veckor sen underhöll han sig själv främst med att rita, jag hade bådde målarbok att färglägga och ritblock (och pennor, såklart). Innan dess åkte jag när han var 1 år och det var fruktansvärt jobbigt, då hade han precis lärt sig gå och ville inte göra annat. Men denna gången gick det suveränt! Bara man är inne på att underhålla 100% hela tiden så är det lugnt. Sen sover de ju också (förhoppningsvis). Bärsele är oumbärligt! Min son är inte för stor ännu på ett bra tag, jag har en Ergo som ju kan ta ganska mycket vikt utan att det känns jobbigt. Man kan inte alltid ha en vagn i terminalerna så det är ett måste, enligt mig.

Jag har alltid fått nån aktivitet från flygvärdinnorna trots ålder på min son, men de har inte alltid varit passande. Håller med att Quantas är bäst, annars gillar jag Thai Airways faktikst. åkte med Air China denna gång och det gör jag nog inte igen, mest för att jag inte stod ut med alla kineser (*duckar och springer*) samt att vi åkte med ett airbus plan och de är så jävla trånga och hemska. Nackdelen med Quantas är väl att man måste resa via London. Hua. Men Thai airways rekomenderar jag! (Som nån annan skrev, asgod mat, och de älskar barn!) Nackdel att de inte har TV mellan Sverige och Thailand (dock mellan Thailand och Melbourne ).

• gumtree

bananasmoothie (mumsigt nick!) - Kul att höra dina erfarenheter.

Vi har ju som sagt turen att vi är tre vuxna på ditresan och två hem som kan underhålla vår dotter. Bärsele har vi en jättebra, Manduca. Liknar nog Ergo en del va? Iaf kan man använda den på lite äldre barn. Och sen kan man ha den antingen på sidan eller ryggen också, vilket gör det lättare att bära när de blir lite tyngre.

Man kan faktiskt åka Qantas via Frankfurt också, det gör vi på hemresan. Men dit är det tyvärr via London, fanns inga biljetter kvar via Frankfurt för det datumet vi ville åka ner.

Thai är ju bra om man åker från Stockholm iom att de flyger direkt till Bangkok, men vi bor i Göteborg, så det blir ändå en extra resa. Och sen åkte vi Thai för några år sen, och de hade 3 riktigt läskiga landningar, av fyra möjliga. Så vi var inte så imponerade om man säger så...  Men maten är ju som sagt jäkligt god

Svar på tråden Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?