• Anonym

Feministiskt självförsvar

Snälla! Kan ni ge mig en riktigt bra förklaring så jag kan övertyga min karl att feministiskt självförsvar inte handlar om att lära tjejer slåss och att det inte leder till ökat våld/grövre våld i samhället!!! Jag blir galen! Han fattar inte hur jag än försöker! Snälla skriv en bra förklaring så jag kan få honom att inse att det är för våra tjejers trygghet och självkänsla vi vill ha det!!!!

• Svar på tråden Feministiskt självförsvar
  • Vänsterpartiet

Hej!

Feministiskt självförsvar handlar inte om att lära sig att slåss i allmänhet. Träningen består av mentalt, verbalt och fysiskt självförsvar. Feministiska självförsvarstekniker kan lära kvinnor och tjejer att omvandla rädsla och skuldkänslor till styrka. Då blir det lättare för tjejer att backa upp varandra istället för att konkurrera. Feministiskt självförsvar är träning i att ta plats med hjälp av röst och kroppsspråk. Kvinnor och tjejer behöver lära sig att våga prata fast de blir avbrutna. Feministiskt självförsvar ger en chans för tjejer att träna på att lägga skulden på den som kränker istället för att klandra sig själv. Kvinnor blir stärkta av känslan att de är värda att försvara sig också i situationer som inte är direkt hotfulla. Därför är feministiskt självförsvar inte bara en effektiv metod för att hindra överfall, utan en viktig del i ett feministiskt förändringsarbete.

Svar på tråden Feministiskt självförsvar