• Potato

En liten fråga till er som flaskmatat era små pluttar

När började ni använda vattnet direkt ur kranen?
    Alltså, när slutade ni koka vattnet?

Våran lille kille är 3 månader nu, och jag antar att det måste kokas ett tag till?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden En liten fråga till er som flaskmatat era små pluttar
  • Egomamma

Från dag ett använde vi kranvatten på båda mina killar. Inga problem med sjukdomar, kräkningar, etc alls. Skulle det bli något så kan jag rekommendera Sempers Magdroppar de slår Minifom med HÄSTLÄNGDER (Lillkillen blev gasig av babysemp1 men det försvann när vi bytte till tvåan).

• Cat3

När jag bytte från babysemp till välling. Babysemp ska ju blandas i kokhett vatten. Det behöver man inte göra med vällingpulver.

Bvc rekomenderade mig att koka vattnet första halvåret.

Aldrig ta varmt vatten direkt från kranen har jag också läst, varken till the, välling eller i matlagning.

• Potato

Ok, tack för era svar..Håller mig nog till att koka vattnet ett tag till iallafall :)

Har bara hört att om man har kommunalt vatten så behöver man inte koka det, men känner att jag inte riktigt kan lita på det ?

• flisanzigge

Min BVC gav rådet att koka vattnet tills dottern blev 4 månader. Men sa även att det som kunde hända om jag inte kokade vattnet var att hon kunde få ont i magen.

• Theos Mama

När han började med ersättningen, ca 2,5mån. Inte haft några bekymmer, vi har kommunalt vatten.

• Alcarinque

Kokade första veckan.

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Loth

vi kokade vattnet tills att han var ca 2 månader, då kändes det bra att sluta helt enkelt och "våga" köra bara kranvatten och micro.

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • yes79

Jag har kokat vattnet tills nu då dottern var prematur så det kändes bäst i början, dottern är nu 5 månader och idag frågade jag på BVC och sköterskan tyckte att det var onödigt att fortsätta, fick intrycket att hon tyckte det var onödigt överhuvudtaget att koka vattnet om kommunen har bra vatten vilket vi har.

Babysemp ska inte blandas med kokhett vatten, utan det ska svalna till ca 40 grader (lite över kroppstemperatur) står det på paketet. Jag brukar dock bara värma kylskåpskallt vatten i micron till lagom temperatur och sedan hälla i pulvret då det löser sig så lätt då, dottern har inte fått några problem av det, och nu tänker jag börja ta vatten direkt från kran värma i micron och sedan ha i pulvret.

• Lilla o

ett tips till er som flaskmatar, ang vattnet.
    Koka upp vatten på morgonen, låt svalna och häll upp i en kanna och ställ i kylen. Vispa ut pulvret i kallt vatten och värm försiktigt till lagom temp. det går fortare att värma än att låta det svalna. Välling ska aldrig värmas mer än 60 grader pga att vitaminerna förstörs då, jag antar att det gäller samma för ersättningen.

• sahara sahara

Vi kokade vattnet till ersättningen hela tiden (sex månader, cirka), men jag vet inte om vi hade resonerat annorlunda om vi hade haft kommunalt vatten.

Vi hade heller ingen mikro i början. Vi gjorde helt enkelt så att vi kokade upp vatten i vattenkokare, hällde över lagom mängd i en flaska och ställde in i kylen. Nästa gång hon skulle äta fyllde vi på med kokande vatten så det blev lagom mängd och lagom ättemperatur (man lär sig snabbt proportionerna), blandade i pulver och skakade, samt hällde upp kokande vatten på en ny flaska som åkte in i kylen.

Vällingen däremot har vi blandat i kallt vatten direkt från kranen och sen mikrat.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden En liten fråga till er som flaskmatat era små pluttar