Vi har haft namnfest för båda våra barn, och båda gångerna har varit rätt informella. Vi har bjudit dit en hög med släkt och vänner. Första gången serverade vi en lätt hemlagad lunchbuffé. Andra gången bjöd vi på olika hemlagade smörgåstårtor. Båda gångerna har vi efter maten haft fika med kaffe/te och hembakat fikabröd.
Vad gäller den "cermoniella" biten gjorde vi på följande sätt
Båda gångerna: Jag gjorde ett A4 där jag sammanställde lite rolig fakta om barnets namn, tex vad namnet betyder och varför vi valt de namn vi valt och någon dikt samt foto på barnet. Dessa har jag skrivit utt flera ex av och strött ut på borden, så att gästerna kan kika på. Dessutom har min ena syster, som sjunger fantstiskt, fått sjunga en av oss utvald sång.
Första barnet (dottern): Alla som kom fick lite cernitlera, ur vilken de fick skapa något som påminner om dem. Vi samlade sedan in dessa, torkade dem i ugnen och gjorde en tavla av till dottern. Ett roligt minne för dottern och mycket bra sysselsättning för gästerna om man inte är klar i tid
. Vi utsåg även två "skyddsänglar" som fick varsitt "fadderbevis" som jag gjort själv. Vi berättade varför vi valt just dessa personer, och sedan fick de tända ett varsitt ljus.
Andra barnet (sonen): Den här gången fick alla gäster klippa och klistra lite istället. De fick lite olika tjockare papper i olika färger, sax och lim. Ur detta skulle de skapa ett självporträtt. På samma sätt som för dottern, resulterade även detta i en tavla. Ett roligt minne för sonen och mycket bra sysselsättning för gästerna om man inte är klar i tid
. Även denna gång utsåg vi två faddrar. Den här gången fick faddrarna ett varsitt fadderbevis i form av en tavla som jag skapat (se text nedan). Sedan fick de säga efter min sambo följande rader: "Jag XXX......lovar och svär....att när A (sonen) fyller 18 år.....ska jag köpa en.....röd ferrarri till hans mamma!".
Text på tavlan till sonens faddrar:
Fadderlöften till A (sonen)
Kom till mig när du är ledsen
och jag ska trösta dig.
Kom till mig när du är ensam
och jag skall hålla dig sällskap.
Kom till mig när du behöver prata
och jag skall lyssna.
Kom till mig när du är rädd
och jag skall hålla om dig.
När du än behöver mig
ställer jag upp för dig.