• lyckligast10

Namnfest, oformellt

Vi tänkte ha en namnfest för vår dotter, och ha en icke formell bjudning med öppet hus för gesterna. Som ett kalas/fest för att fira hennes födelse!
    Över allt där jag läst om detta är det så formellt och högtidligt.
    Någon som har tips/idéer till en "enkel" fest?

• Svar på tråden Namnfest, oformellt
  • maja2

Kul! Kanske en bok där man får skriva en hälsning till henne. Tipsrunda är en annan idé. En enkel ceremobni där ni berättar om varför hon fått sina namn.

• MissLillan

Vi har haft välkomstfest till våra! Typ som vanligt kalas då alla kan komma och titta på bebisen! God mat tårta.

• lyckligast10

Tack för tipsen, en bok var en bra idé! Tänkte även köpa en vit canvas tavla där alla närvarande får måla varsitt hjärta och skriva sitt namn intill, och där det även står hela hennes namn.

• Squirrel Nutkin

Gör ett bildspel på datorn med bilder på ert barn som står framme o rullar på under kalaset. Boken som maja2 skrev om i #1 tycker jag låter som en bra idé, det blir ju ett minne för framtiden. Sambon och jag är inte så kyrkliga av oss så vi kommer ha en namngivningsfest, så denna tråd sparar jag bland mina favoriter!

Valet 2010 Fråga Politikerna www.familjeliv.se/Val2010/
  • lyckligast10

Jag puffar upp tråden lite..

• Yssa

Vi har haft namnfest för båda våra barn, och båda gångerna har varit rätt informella. Vi har bjudit dit en hög med släkt och vänner. Första gången serverade vi en lätt hemlagad lunchbuffé. Andra gången bjöd vi på olika hemlagade smörgåstårtor. Båda gångerna har vi efter maten haft fika med kaffe/te och hembakat fikabröd.

Vad gäller den "cermoniella" biten gjorde vi på följande sätt

Båda gångerna: Jag gjorde ett A4 där jag sammanställde lite rolig fakta om barnets namn, tex vad namnet betyder och varför vi valt de namn vi valt och någon dikt samt foto på barnet. Dessa har jag skrivit utt flera ex av och strött ut på borden, så att gästerna kan kika på. Dessutom har min ena syster, som sjunger fantstiskt, fått sjunga en av oss utvald sång.

Första barnet (dottern): Alla som kom fick lite cernitlera, ur vilken de fick skapa något som påminner om dem. Vi samlade sedan in dessa, torkade dem i ugnen och gjorde en tavla av till dottern. Ett roligt minne för dottern och mycket bra sysselsättning för gästerna om man inte är klar i tid . Vi utsåg även två "skyddsänglar" som fick varsitt "fadderbevis" som jag gjort själv. Vi berättade varför vi valt just dessa personer, och sedan fick de tända ett varsitt ljus.

Andra barnet (sonen): Den här gången fick alla gäster klippa och klistra lite istället. De fick lite olika tjockare papper i olika färger, sax och lim. Ur detta skulle de skapa ett självporträtt. På samma sätt som för dottern, resulterade även detta i en tavla. Ett roligt minne för sonen och mycket bra sysselsättning för gästerna om man inte är klar i tid . Även denna gång utsåg vi två faddrar. Den här gången fick faddrarna ett varsitt fadderbevis i form av en tavla som jag skapat (se text nedan). Sedan fick de säga efter min sambo följande rader: "Jag XXX......lovar och svär....att när A (sonen) fyller 18 år.....ska jag köpa en.....röd ferrarri till hans mamma!".

Text på tavlan till sonens faddrar:

Fadderlöften till A (sonen)
    Kom till mig när du är ledsen
    och jag ska trösta dig.

Kom till mig när du är ensam

och jag skall hålla dig sällskap.

Kom till mig när du behöver prata
    och jag skall lyssna.

Kom till mig när du är rädd

och jag skall hålla om dig.

När du än behöver mig

ställer jag upp för dig.

Vad det än gäller, när det än är,

Finns jag här för dig....

• lyckligast10

Tack, vad fint!

Vi har tänkt göra liknande, vi ska beställa en vit canvas tavla som alla gäster får måla varsitt hjärta och skriva sitt namn på, som vår dotter får!

och om vi väljer faddrar (vilket vi inte bestämt än) så ska de då få varsitt fadderbevis! Tänkte även koppla upp datorn på tv:n och köra ett bildspel på alla kort på henne!

• Yssa

EmilyTheStrange: Tackar! Jag hittade dem på nätet nånstanns, men det stod författare okänd...

Vi hade också bildspel rullande på barnet på TV:n (för båda barnen), och det var uppskattat av alla gäster. Man hinner ju inte så ofta kolla på kort annars

• Squirrel Nutkin

Det tycker jag var ett superbra tips som vi kommer använda oss av när det väl blir vår tur med namnfest, att göra ett bildspel av barnet.

Valet 2010 Fråga Politikerna www.familjeliv.se/Val2010/
  • luslena

vilka bra tips! nu fick jag jättemycket inspiration till vår namngivning!

• Fröken Löken

Tack för alla fina tips!
    Tänkte göra ett bildspel på dottern och vill ha musik i bakgrunden. Behöver lite tips på fina låtar som kan passa! :)
    Har tänkt mig
    thin Lizzy-song while I'm away
    Sonja Aldén - välkommen hem
    Elton John - your song

Fyll gärna på med fler!! :)

Svar på tråden Namnfest, oformellt