Musche skrev 2010-09-09 17:22:15 följande:
I mitt fall, iom jag vet utfallet på den undersökningen nu, så kan jag säga att så här i efterhand så önskar jag att jag gjort det efter 8 månader. Det spelar lite grann in om i vilken ålder man befinner sig i också. Det är vad jag tycker.
Jag håller med!! Jag hade varit utan p-piller i minst två år då vi sökte hjälp och jag var då 35år, önskar att vi sökt hjälp lite tidigare och att jag jagat på min man med hans prover lite mer. Det tog oss nog ett halv år att lämna två prover från min man. Han tyckte det var otoligt jobbigt och sedan kunde provet bara lämnas vissa dagar och då tidigt på morgonen, vilket inte passade så bra i hans jobbschema!! Min man var så klart orolig att det skulle vara han som var problemet. På mig kollade de bara med VUL att jag hade ägg.
Under det sista året innan vi sökte hjälp använde jag apotekets ÄL-stickor, men hittade aldrig någon ÄL. Däremot togs det blodprov som visade på ÄL.
Undersökningen visade att min man har för få spermier och de sa i princip med det samma att det var IVF om vi skulle bli med barn. Vi bad att få göra det så snart som möjligt och då i januari sa de att det förmodligen kan bli till hösten. Jag pratade med min chef eftersom jag förstod att jag under den tidne inte kunde vara på tjänsteresa.
Vi fick en kallellse till gyn under våren och jag blev förvånad. Ringde och kollade upp det och BM ville träffa oss och förklara hur det skulle gå till. Tror vi var där redan i mars!! Sedan fick vi hoppa en menscykel men började IVF-behandlingen i april och i början av maj vart det äggplock och embryo tillbaka på Carl von Linne i Uppsala. Nu är jag i v.20!! Så vi lyckades på 1:a försöket!!
Jag tycker att om man är äldre, speciellt över 35, då ska man inte vänta på att söka hjälp, även om det bara gått 8 månader. Men som du skriver har ni ju redan gjort en massa tester och då har ni ju redan sökt hjälp och fått era prover registrerade!!
I detta sammanhang passar det ju också att fundera över IVF...om man verkligen behöver behandlingen för att lyckas är det verkligen inget att tveka på, men om det är så att man har tid att försöka själva och man vet att tex spermierna är bra osv. Då känns IVF inte så bra, skulle jag säga....och nu ska jag förklara varför. Det är ju en rätt extrem hormonbehandling och alla påverkas olika och det är verkligen ingen dans på rosor!! Jag har ju tack och lov bara gjort ett försök, men följer ett antal trådar här på FL och många får försöka flera gånger!! För sedan om man lyckas med att få en massa ägg som ska plockas ut och befruktas...då ska man hela tiden vara orolig. Hur många ägg får jag? Hur många befruktas? Hur många blir tyillräckligt bra för att återföras? Blir det helt misslyckat? Och när man väl får ett embryo tillbaka...Kommer det fästa? Varje gång du går på toa är du nervös för att det ska komma blod osv. Sedan kommer testdagen, ca 18 dagar efter återföring. Är gravtestet neg/pos? Sedan finns den vanliga risken för missfall.... Får man sedan missfall och måste genomgå IVF igen så blir förmodligen stressen/pressen ännu större!!
Sedan kan man se det ur ekonomisk synpunkt också...Landstingen betalar för två eller tre försök beroende på vart du bor (ålder har betydelse, man får inte vara för gammal, i Sörmland är det 38), men då tillkommer resor till kliniken, som kanske inte finns i din kommun. Och så får man ju betala upp till högkostnadsskyddet på både medicin och läkarbesök. OK, det rör sig iof inte om mer än ett par tusen! Vill man gå privat, direkt, för att kön i landstinget är lång blir det så klart dyrare, men det är en möjlighet!!
Ja, ha, det var visst min syn på saken så här mitt i natten!!
Oavsett på vilket sätt så hoppas jag att alla som vill ha barn ska kunna få det!!